Identiteitskaart ingehouden

Peter0807
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Identiteitskaart ingehouden

#1 , 12 jun 2018 12:19

Ik ben vorige zondag om 1:30u met m n hond naar wachtdienst moeten gaan. Ik ben in schuldbemiddeling dus zo maar effe 80€ onmiddelijk betalen gaat niet. Ik stel voor m n id_kaart te kopieren maar krijg te horen eerst betalen. (en geen diagnose. Echt afgewimpeld worden. Terug thuis krijgt de hond weer een aanval van hartkloppingen en hyperventilatie. Gebeld en wij terug naar zelfde wachtdienst waar die ons opwacht samen met 2politieagenten. We worden arrogant en onbeleefd toegesproken en bij de vraag aan alle partijen m n id kaart terug te krijgen, zelfs van de politie antwoord krijg eerst betalen. Mag dat

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 12 jun 2018 12:21

Neen, politie heeft niet tussen te komen in een burgerlijk geschil.

Peter0807
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2018 12:26

Ze hebben wel de arts toelating gegeven om m n ID in te houden?

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 12 jun 2018 12:52

Dat mag al helemaal niet, u moet deze steeds in u bezit hebben. U kunt hiervoor een boete krijgen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 12 jun 2018 12:59

Niemand mag deze inhouden, enkel voor controle en dan moeten ze u deze terug geven, men mag wel alles noteren wat erop staat en dit is natuurlijk zeer weinig.
Je kan klacht indienen bij de politie zelf !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Peter0807
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 jun 2018 13:55

Vanmorgen naar politie van mijn gemeente gebeld en ik werd wandelen gestuurd. K ben nu terug van pol-bureel in gent (andere pol-zone) en krijg als antwoord op mijn verzoek om klacht neer te leggen aan arts voor het in beslag leggen van m n ID-kaart en aan politie mits zij een overtreding van de wet aangemoedigd hebben. Kreeg ik als antwoord dat die klacht niet aanvaard word! Waarom vraag ik dan : betaald en het is opgelost.
Maar vraag ik wat gebeurt er bij een controle en ik krijg een boete.
Antwoord :uw probleem
Vraag. :wilt u de klacht niet noteren om uw collegas te beschermen?
Antwoord. :natuurlijk!
Ben dus maar als geslagen hond mijn relaas hier maar aan het doen.
Ps. M n vader wou reeds betalen in mijn plaats maar ik vind als ik moet en zal betalen dan kunnen zij ook de wet naleven!

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 12 jun 2018 14:00

Stuur een klachtenbrief naar de Dienst Intern Toezicht van de betrokken politiezone. Die zullen een onderzoek instellen.

Politie heeft zich niet uit te spreken over een burgerlijk geschil en dat weten ze zelf goed genoeg.
"sowieso" schrijf je zo.

katwezel
Berichten: 375

#8 , 12 jun 2018 14:21

Stel me toch de vraag waarom de politie aanwezig was bij je tweede bezoek of waren die er toevallig

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#9 , 12 jun 2018 14:32

Stel me toch de vraag waarom de politie aanwezig was bij je tweede bezoek of waren die er toevallig
Goede vraag. Ik heb de indruk dat we hier niet het volledige verhaal horen. Een dierenartsenpraktijk laat niet zomaar de politie opdraven als er voordien niets gebeurd is. Als zij enkel uw ID kaart ingehouden hebben, en jij hen gewoon verteld hebt: "Sorry, ik kan nu niet betalen, ik laat u nog iets weten." Gaan ze niet zomaar de politie bellen, hé. Dus mogen we weten wat er ECHT gezegd is bij die eerste ontmoeting? :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Peter0807
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 jun 2018 15:19

Ik heb me voorgesteld en eerlijk onmiddelijk gezegd dat ik in schuldbemiddeling ben maar dat de rekening zeker ging betaald worden door mij of m n ouders die mij in noodsituaties helpen, ook heb ik m n ID-kaart spontaan gegeven zodat ze m n gegevens kon kopieren. De hele attidude van de arts was na deze introductie van mij heel bot /arrogant en het onderzoek van m n hond uiterst oppervlakkig zonder diagnose maar wel cortisonezalf en antibiotica voorschrift. Gewoon lachwekkend. Naar huis gestuurd. Thuis gekomen verergerde de situatie en hebben we teruggebeld en zo goed als moeten bedelen omterug te mogen komen waarna bij aankomst de politie reeds aanwezig was. Ik moet er wel bijzeggen dat nogal struis gebouwd ben(1m85. 105kg)en een zware stem heb en recht voor de vuist.

Peter0807
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#11 , 12 jun 2018 15:25

Vergeten vermelden!
M n vriendin was bij alles aanwezig en zij heeft het meeste het woord gevoerd na m n introductie. Beiden wetende dat m n no bullshit attitude in deze situatie niet het moment was en ik superbezorgd was over m n hond

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 jun 2018 15:59

De hele attidude van de arts was na deze introductie van mij heel bot /arrogant
en het onderzoek van m n hond uiterst oppervlakkig zonder diagnose maar wel cortisonezalf en antibiotica voorschrift. Gewoon lachwekkend.
Ik moet er wel bijzeggen dat nogal struis gebouwd ben(1m85. 105kg)en een zware stem heb en recht voor de vuist.
Beiden wetende dat m n no bullshit attitude in deze situatie niet het moment was en ik superbezorgd was over m n hond
Kan het zijn dat uw "no bullshit attitude" (geen idee hoe ik dit moet interpreteren, maar voor mijn persoonlijk klinkt dit als "ik heb geen zin om beleefd en tactvol te zijn", maar bon, dit ter zijde) toch wat doorgeschemerd heeft tijdens het eerste consult, waar u klaarblijkelijk niet tevreden over was? Kan het zijn dat de dierenarts zich toch wat bedreigd voelde op dat moment?

Afin, los daarvan: je kan doen wat hierboven gezegd werd. Brief naar dienst intern toezicht (hoop niet op te veel resultaat als je dat doet) en stuur de dierenarts een aangetekend schrijven waarin je eist uw ID kaart terug te geven of dat je anders gerechtelijke stappen zal ondernemen. Als hij dit niet wenst te doen, zal je ook effectief naar de rechtbank moeten stappen.

Wat je ook kan doen is die mens betalen voor zijn werk en zo uw kaart terugkrijgen. :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Franciscus
Berichten: 38583

#13 , 12 jun 2018 22:47

Politie kan een identiteitskaart wel degelijk inhouden -- daar zijn wettelijk een aantal redenen voor.
Particulieren zoals een dierenarts kan dat niet en politie moet hier optreden. Het feit dat een contract is en u moet betalen ( als dat zo zou zijn) geeft de dierenarts geen enkele wettelijke reden.
Ongeacht uw attitude.
Intern toezicht of comité P is aangewezen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#14 , 14 jun 2018 11:06

Volgens mij is de dierenarts betalen meer aangewezen, maar bon...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

The_Spy
Berichten: 39
Juridisch actief: Nee

#15 , 21 jun 2018 00:05

Buiten het feit of de dierenarts dat mag of niet, en ofdat de politie meedoet vind ik het compleet onverantwoordelijk dat u een hond bezit.

U zit in schuldbemiddeling, en nog hebt u een hond die ongelofelijk veel geld kost per maand. Neem eens uw verantwoordelijkheid op!

Terug naar “Rechten van de Mens / Discriminatie”