Niet correcte opzeg huisbaas

Ketala
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

Niet correcte opzeg huisbaas

#1 , 12 jun 2018 09:30

Na een jaar van ellende ben ik onlangs verhuist.
Mijn huisbaas wou mij van dag 1 reeds uit het appartement.

In een paar brieven van hun advocaat staat duidelijk dat er tijdens de huurperiode renovatie werken zouden starten..
Ik heb toen op mijn strepen gestaan en hun op het feit gewezen dat dit enkel kon mist mijn toestemming.

Een paar maand nadien aangetekend schrijven dat hun dochter in het pand komt wonen. Alles netjes volgens de regel....
Maar nu komt het ....
Ik heb eind vorige maand de sleutels afgegeven en nu staat er een container op de oprit.....
Uittredende plaatsbeschrijving is er geen schade vastgelegd ....

Ben ik nu paranoia als ik denk dat mijn ex huisbaas de verkeerde manier van opzeg e gedaan ....
Ik heb er nog geen jaar gewoond maw
Opzeg contract voor verbouwingen was niet mogelijk ... Appartement was bewoonbaar er waren geen dringende.werken nodig ....
Iemand nog ervaring mee ....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 12 jun 2018 09:39

Nu ja, u bent toch al verhuisd, en uw appartement (intussen ex-) bestaat niet meer in de vorm dat u het gehuurd hebt.

Toch één vraagje : is er precies omschreven, met naam en toenaam, wie in het appartement komt wonen ?

Voorlopig zou ik me gedeisd houden (zolang er geen andere discussie is, o.a. over de huurwaarborg en zo), en rustig afwachten wat ze verder gaan doen. Zo moet de aangeduide persoon zover ik weet zelf in principe binnen het jaar de woning betrekken, en er twee jaar blijven...

Ik raad u aan om intussen rustig na te gaan wat er gebeurt, bv komt het te huur, te koop, komt er iemand wonen en is dat dan de dochter, blijft ze er twee jaar wonen.... Voldoen ze niet aan die voorwaarden, dan hebt u een grote kans dat u een vergoeding opstrijkt gelijk aan 18 maanden huur.

Ketala
Topic Starter
Berichten: 48
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2018 10:14

Alles is correcte gegaan met de opzeg van de huisbaas .

Maar ik woonde nog geen jaar op dat adres.... maw verbouwingen konden ze niet gebuiken om het contract.op te zeggen enkel dat de dochter het pand zal betrekken. ..... maar er staat nu wel een joekel van een container op de oprit ...

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 12 jun 2018 10:20

Even rustig laten betijen.

Veel kans dat uw beurt nog komt om te lachen. In het vuistje.

De enige regeling die nu van toepassing is, is die van opzeg voor eigen bewoning.

Wat rustgevende lectuur : http://www.elfri.be/opzegging-van-het-h ... jk-gebruik
Laatst gewijzigd door bosprocureur op 12 jun 2018 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 12 jun 2018 10:21

Maar ik woonde nog geen jaar op dat adres.... maw verbouwingen konden ze niet gebuiken om het contract.op te zeggen enkel dat de dochter het pand zal betrekken. ..... maar er staat nu wel een joekel van een container op de oprit ...
Het ene sluit het andere niet uit. Er is pas een probleem (voor uw ex-verhuurder dan) wanneer de dochter het pand niet binnen het jaar betrekt.

Inderdaad rustig afwachten wat er gebeurt.
"sowieso" schrijf je zo.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 12 jun 2018 13:51

Stond in die opzeg dat de dochter er zou komen wonen, met naam en voornaam vermeld

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 jun 2018 14:37

Zoals hierboven reeds gezegd en hier te lezen: https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... ereenkomst
Een contract van 9 jaar kan ten allen tijde door de verhuurder worden opgezegd om er zelf te gaan wonen. De opzegtermijn is 6 maanden. De verhuurder is verplicht om er binnen het jaar te gaan wonen en moet daar gedurende minstens 2 jaar effectief verblijven. Wanneer hij deze voorwaarden niet naleeft riskeert de verhuurder aan de huurder een schadevergoeding van 18 maanden huur te moeten betalen.
Hou uw huurcontract en opzegbrief waarin staat dat de dochter er gaat wonen, dus zeker de eerstkomende drie jaar goed bij... Als de dochter er niet woont binnen het jaar na de opezg, kan je naar de rechtbank stappen en 18 maanden huur eisen. Idem als de dochter er geen twee jaar blijft wonen.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Huren”