Re: Tax on web 2018

Doufke
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Re: Tax on web 2018

#1 , 11 jun 2018 07:11

Beste,

Ben de belastingaangifte voor mijn ouders aan het invullen, 2 brieven ontvangen, mijn vader is overleden eind april 2017.

Heb gekozen voor de snelle aangifte.

Doe ik er goed aan voor ieder apart in te vullen (keuze apart of gezamenlijk ),
Ook ergens iets gelezen van de huwelijkscoefficient na te kijken, maar hier begrijp ik niets van.

Kan mijn moeder de betaalde successierechten inbrengen?
En ikzelf, bij mijn aangifte?

Verder geen ideeën meer, waar ik rekening kan mee houden?

Alvast bedankt voor enige respons.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 11 jun 2018 18:35

Van de aangifte nalatenschap en successierechten moet je niets vermelden in de belastingen.
Er is voor uw ouders wel een aparte aangifte belastingen voorzien en nodig. Vraag wel een gezamenlijke afrekening.
Via taks on web zijn de bedragen ingevuld : enkel bevestigen. Uw moeder voor haarzelf, jij voor uw vader.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Busy
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 jun 2018 10:13

Je kan inderdaad in de aangifte van je vader kiezen voor een gemeenschappelijke aanslag. Dit kan interessant zijn in verband met het huwelijksquotiënt zoals je vermeldt. Dit houdt in dat indien je moeder gedurende het jaar minder dan 30% van het totale nettogezinsinkomen (inkomen van je vader + inkomen van je moeder) heeft verdiend. Indien dit het geval is mag je de rest van deze 30% in de berekening overdragen naar je moeder (met een beperking tot 10.490 EUR). Laat de berekening in tax on web eens lopen met en zonder HQ en dan zie je of er een verschil is.
Op deze manier wordt de bovenste schijf van je vader afgeroomd, terwijl je moeder dit inkomen laat belasten aan een lagere % schijf.
Deze werking staat volledig los van de erfbelasting.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 13 jun 2018 20:29

Vader overleden in april? Ik denk niet dat hier ergens iets met huwelijksquotiënt te doen valt. Het is wel evident, gezien het relatief laag bedrag van inkomen van vader, om een gezamenlijke afrekening te vragen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”