Kosten immomakelaar aan ex-kopers

Thomas1001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Kosten immomakelaar aan ex-kopers

#1 , 11 jun 2018 09:22

Hallo,

Ik en mijn vriendin tekenden recent een compromis voor de aankoop van een huis. Omwille van een zeer ongelukkig getimede ruzie besloten we echter dat we dit huis beter niet kochten indien dit nog mogelijk was. We wisten dat hier een schadevergoeding van 10% van de verkoopsprijs opstond, dus contacteerde mijn vriendin de immomakelaar met de vraag of deze de kopers zou kunnen contacteren om te informeren of een minnelijke ontbinding ook mogelijk zou zijn. Dit gebeurde, en de immomakelaar informeerde ons dat er nog een ander, lager bod was, en dat de verkopers tevreden zouden zijn met een schadevergoeding van het verschil met dat andere bod. Het tekenen van de minnelijke ontbinding werd dus georganiseerd bij de makelaar.

Nu kregen wij echter naast de schadevergoeding achteraf ook een rekening van meer dan 500 euro van de makelaar voor (1) de organisatie van de minnelijke verbreking en (2) de organisatie van het tekenen van het compromis met de nieuwe kopers.

Is dit correct? Wat betreft kost (1) heeft de immomakelaar ons niet op voorhand gezegd dat wij hiervoor zouden aangerekend worden. De immomakelaar was de tussenpersoon bij de verkoop, dus wij contacteerden hem eigenlijk als vertegenwoordiger van de verkopers, onwetende dat wij een dienst van hem 'kochten'. Wat betreft kost (2) vind ik het vreemd dat wij iets zouden te maken hebben met de organisatie van de nieuwe verkoop. Zeker aangezien in het document van de minnelijke ontbinding staat dat de verkopers hem ook commissie betalen.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 11 jun 2018 11:56

Het is me vooral duidelijk dat de vraag wat onduidelijk gesteld werd. Zonder cijfers hebben we geen echt klaar beeld.

Wat ik er wel uit uw relaas kan opmaken is dat er geen (schriftelijke) afspraken gemaakt zijn over alle kosten verbonden aan het terugdraaien van de oorspronkelijke verkoopovereenkomst.
Fout van de immomakelaar ? Fout van de verkoper ?
Feit is dat de verkopers zich, na tussenkomst van de makelaar (op uw vraag), tevreden stellen met minder dan de volle 10% vergoeding waarop ze recht hadden.

Anderzijds rekent de makelaar een forfait van 500 € (+ BTW?) aan voor zijn onderhandeling met de verkoper, en voor de administratie van de nieuwe verkoop. Is dat overdreven?
Gezien het ontbreken van een schriftelijke overeenkomst zou u hier misschien kunnen aan ontsnappen, maar ik vind dat de makelaar uiteindelijk voor beide partijen een goede deal uit de brand gesleept heeft.

Thomas1001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 jun 2018 13:07

Wel, er is overeengekomen dat wij 12.000 euro aan de verkopers zouden betalen (5% ipv 10%). De immomakelaar vraagt 537 euro inclusief BTW. Uiteraard is dit niet veel in vergelijking met die 12.000 euro. Maar voor mij voelt dit alsof hij profiteert van de situatie omdat deze rekening niet op voorhand was afgesproken, maar toen we ze gepresenteerd kregen, we niet anders konden dan ze te betalen omdat hij de verkopers anders niet zou uitnodigen om de ontbinding te komen tekenen. Daarnaast zie ik ook niet in hoe ik verantwoordelijk zou zijn voor de regeling van het tekenen van een nieuw compromis. Hier betalen de verkopers hem toch al voor? Ik weet ook helemaal niet of hij voor ons wel de beste deal heeft kunnen bekomen. Hij zou ons zogezegd vertegenwoordigen voor de onderhandeling van de ontbinding, maar hij staat toch ook onder contract met de verkopers om voor hen een goede deal te bekomen voor de verkoop van het huis? Wij hebben nooit rechtstreeks contact gehad met de verkopers (meerdere verkopers in onmin met elkaar), dus wie moesten wij anders contacteren dan de makelaar?

Reclame

bosprocureur
Berichten: 6853

#4 , 11 jun 2018 13:33

Als ik het goed begrijp, heeft die immo voor u een korting van 12.000 € in de wacht gesleept, in het "nadeel" van zijn opdrachtgevers.


Dat vraagt een deel van zijn tijd en overrredingskracht + administratie. Het is niet vanzelfsprekend, denk ik, om meerdere verkopers, in onmin, te doen afzien van dergelijke som, waar ze sowieso recht op hadden. Jullie hebben die situatie gecreëerd, en hij heeft een goede oplossing bekomen. Vindt u het niet normaal dat u daarvoor ook de rekening betaalt ?

Thomas1001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 jun 2018 14:09

Ok bedankt, ik vind het nog steeds een erg vreemde manier van handelen en aanrekenen, maar zal dan maar concluderen dat hier geen fouten zijn gemaakt door de immomakelaar.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 11 jun 2018 14:22

Jawel, hij had u op voorhand moeten informeren over de kosten die hij voor zijn werk zou aanrekenen.
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 11 jun 2018 14:33

Inderdaad, er zijn fouten gemaakt, had ik trouwens al in mijn eerste antwoord gesuggereerd.

Maar he gaat hier over een bijkomende "naverkoopservice" , extra gevraagd door een in-gebreke-blijvende-koper. Ik vind het maar billijk dat hij voor die inspanning ergens beloond wordt,zoveel zal hij er niet extra aan overhouden, tel ik me voor. En om hiervoor te gaan betwisten, is de inzet ook niet zo belangrijk. Is het sop de kool wel waard ?

Franciscus
Berichten: 38583

#8 , 11 jun 2018 14:47

Niets belet u om naar de rechtbank te stappen om onder de schadevergoeding onderuit te komen. In eerste aanleg en in beroep. En dan de som die dan op het spel staat te betalen. Vermoedelijk een bedrag let enkel nullen achter het gevraagde bedrag en zelfs veel hoger dan de oorspronkelijke schadevergoeding van 10%
Heeft een medewerker van mij aan de hand gehad meerdere jaren gelden.
Bedrag was opgelopen tot meer dan 50.000 € omdat de verkoper in dat geval met niets in orde waren. en ook de immo zijn commissie wilde van voorschot dat gelukkig geblokkeerd stond bij zijn notaris. Na 5 jaar is alles in zijn voordeel uitgesproken en gelukkig was hij goed verzekerd want anders had het aan advocaat alleen een veelvoud van dat bedrag geweest.

Thomas1001
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 11 jun 2018 16:04

Ok, ik had gedacht dat het op zijn minst niet wettelijk zou zijn dat de organisatie van de nieuwe compromis voor de rekening van de vorige kopers zou vallen, maar ik concludeer dus dat de enige fout eigenlijk is dat hij ons niet op voorhand duidelijk heeft gemaakt dat zijn tussenkomst ons ook iets zou kosten. Dat laatste is waarschijnlijk moeilijk te bewijzen, want de factuur die hij ons stuurde zou -in theorie- ook van voor de tussenkomst kunnen zijn, of hij zou ons dit mondeling kunnen gezegd hebben.

Bedankt voor de verduidelijking.

Terug naar “Kopen”