Misbruik kredietkaart door minderjarige

Papoelara
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Misbruik kredietkaart door minderjarige

#1 , 09 jun 2018 01:46

Beste allemaal, dit kwam ik vandaag te weten:

Mijn zoon van 14 verkreeg kredietkaartgegevens van een vriend. Volgens de vriend zou hij de kaart in het bos hebben gevonden. De vriend doet al maandenlang aankopen met de kaart. Mijn zoon doet gisteren eenmalig een online aankoop van 60€ in het online spelletje fortnite.
De hele zaak komt uit, wij doen zelf aangifte bij de politie. De kaart blijkt van de ouders van de vriend te zijn. Ook de ouders doen aangifte bij de politie, de schade zou in totaal meer dan 10.000€ zijn.

Twee vragen: 1) kunnen we de aankoop van mijn zoon annuleren/terugdraaien? Geldt het 14daagse teruggaverecht voor online aankopen ook voor ingame aankopen (in dit geval aankoop van virtueel geld)
2) welke straf verwacht die kinderen/hun ouders?

Vriendelijk bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 14 jun 2018 18:25

1) In den beginne wel.
Maar digitale content kan uitgesloten worden van het herroepingsrecht als dit vermeld wordt bij de aankoop.
Bij de aankoop van virtueel geld verwacht ik dat dit het geval zou zijn.

2) Ik verwacht, aangezien het een minderjarig persoon is, dat de ouders verantwoordelijk gesteld zullen worden.
Echter... aangezien de ouders net de benadeelde personen zijn, is dit een geval apart.
Ik vermoed (nadruk hierop) dat men zal zeggen dat de ouders het bedrag gewoon moeten ophoesten, en dat ze zelf hun zoon een bolwassing zullen moeten geven.

Papoelara
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 15 jun 2018 10:57

Bedankt voor je antwoord!
1) Mijn zoon zei inderdaad dat bij aankoop een melding werd gemaakt dat de koop niet herroepen kon worden.
2) Voor de uitspraak zullen we afwachten wat dit wordt. Alvast een leerzame ervaring voor kind en ouders...

Reclame

Terug naar “Consumenten Koop”