ONDER VOORBEHOUD VAN ALLE RECHT EN MIDDEL EN ZONDER ENIGE (NADELIGE) ERKENTENIS

Maria015
Topic Starter
Berichten: 29
Juridisch actief: Nee

ONDER VOORBEHOUD VAN ALLE RECHT EN MIDDEL EN ZONDER ENIGE (NADELIGE) ERKENTENIS

#1 , 07 jun 2018 15:21

de tegenpartij heeft zich vergist in een conclusie en impliciet erkent.

in de conclusie staat echter ONDER VOORBEHOUD VAN ALLE RECHT EN MIDDEL EN ZONDER ENIGE (NADELIGE) ERKENTENIS in een conclusie staat, betekent dit dan dat deze erkenning niet gebruikt kan worden?

Er is een arrest van cassatie dat stelt: Om te bekennen dient men niet de intentie te hebben om te bekennen.
Voor een rechtsgeldige bekentenis geen intentioneel element meer vereist, d.w.z. dat het niet nodig is dat diegene die bekent een bewijsmiddel wil verschaffen aan de tegenpartij

en rechtsleer : Ook een ongewilde bekentenis is een rechtsgeldige bekentenis (L. VAN VALCKENBORGH, "De doorbraak van de 'ongewilde bekentenis' als geldige buitengerechtelijke).

In artikel 1356 BW lezen we dat een gerechtelijke bekentenis kan afgelegd worden door de partij zelf, maar ook door haar bijzonder gevolmachtigde, dus ook door een advocaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 jun 2018 18:28

Ik heb nog nooit meegemaakt dat door de rechter enig belang gehecht werd aan de zin "onder alle voorbehoud en....".
Die zin neemt niet weg dat men wel degelijk een bekentenis kan afleggen.

U schrijft echter dat de tegenpartij zich vergist heeft. Dit kan aan de 'bekentenis' elke waarde ontnemen. Als ik in een conclusie schrijf dat "bestuurder X door het rood licht reed", terwijl duidelijk is dat dit een materiële vergissing is en ik bedoelde "bestuurder Y door het rood licht reed", dan heb ik geen bekentenis afgelegd dat X door het rood licht reed.

Reclame

Terug naar “Weetjes”