Aankoop woning

Triple
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Aankoop woning

#1 , 03 jun 2018 20:38

Beste, ik had een woning opt oog om te kopen. Ik heb de overeenkomst ondertekend bij de makelaar. Maar daar ik getrouwt ben zonder contract en mijn vrouw 180km verder aan zee zit heeft zij nog niet kunnen tekenen, ze ging een volmacht opsturen. Nu ben ik teweten gekomen dat die woning zeer slecht te verhuren is, wat wel de bedoeling was. Mijn vraag, kan ik nog van de aankoop afzien daar mijn vrouw de overeenkomst nog niet heeft ondertekend? Dank bij voorbaat, grtn Triple

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 jun 2018 22:03

Art. 1418 BW vereist de toestemming van beide echtgenoten voor het verkrijgen van voor hypotheek vatbare goederen. Er is geen bijkomende vereiste van benadeling (art. 1422, eerste lid, 1º BW).
Als de woning dus niet voor uw beroep aangekocht wordt (art. 1417 BW) (uw beroep zou anders maw verhuur van woningen zijn), dan bent u m.i. dus niet gebonden.

PS: wat je "overeenkomst bij de makelaar" noemt, is vaak een soort van bod, dat nog niet de werkelijke koop-verkoopovereenkomst (het "compromis") inhoudt. Het juridisch statuut daarvan is niet altijd even duidelijk omdat de koop-verkoopovereenkomst (of de aankoop/verkoopbelofte) een aantal vaste verplichte vermeldingen heeft die nog niet in het bod staan. Dat bod heeft dan een soort van precontractueel statuut (die een precontractuele fout kan inhouden). Maar enkel op basis van jouw handtekening gewagen van een precontractuele fout, lijkt me te sterk. Zeker als wederpartij expliciet de handtekening beider echtgenoten vroeg.
Een "volwaardige" koop-verkoopovereenkomst laat je best eerst door je notaris mee nalezen. Nadien kan je immers enkel mits akkoord van beide partijen hier nog iets aan veranderen.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Reclame

Terug naar “Kopen”