braziliaanse vriendin wil in belgie leven

landries
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

braziliaanse vriendin wil in belgie leven

#1 , 28 mei 2018 19:22

mijn zoon heeft een braziliaanse vriendin die in belgie wil komen wonen en werken
ze is 20 jaar en zou bij ons inwonen mijn zoon is 17
ze willen binnen 1 jaar samen naar een universiteit in schotland om daar hun bachelor en master te halen
is dit mogelijk?
dank bij voorbaat voor alle info en hulp
luc

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Duck@
Berichten: 14
Juridisch actief: Nee

#2 , 31 mei 2018 18:48

Kort nee,een kennis v mij heeft ook een Braziliaanse naar Belgie(2015) gebracht de papierwinkel heeft meer dan 15 maand .....geduurt.Bovendien mag je rekenning houden met een kostplaatje van enkele duizenden euro s.

Jackrussell
Berichten: 701

#3 , 02 jun 2018 16:08

België zal moeilijk worden, maar neem aan dat ze een studentenvisum krijgt voor Schotland dan? Dan kunnen ze daar toch samen zijn?

Enfin, voor België kun je hier de voorwaarden nalezen: https://dofi.ibz.be/sites/dvzoe/NL/Gids ... iging.aspx

Reclame

landries
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#4 , 06 jun 2018 18:29

bedankt voor julie reacties
wat als ze in belgie hun studies doen , maar het eerste jaar moet zij dan wel de taal studeren voor ze naar een universiteit kan gaan
kan zij in belgie verblijven voor 1 jaar voordat ze naar een universiteit gaad ?
mvg luc

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 06 jun 2018 18:38

Als ze hier mag komen studeren - wie gaat dat allemaal betalen?
Zal vanuit Brazilië moeten betaald worden want ik denk niet dat BE een studiebeurs zal geven.

landries
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#6 , 06 jun 2018 18:48

daar zorg ik wel voor

Jackrussell
Berichten: 701

#7 , 06 jun 2018 19:05

bedankt voor julie reacties
wat als ze in belgie hun studies doen , maar het eerste jaar moet zij dan wel de taal studeren voor ze naar een universiteit kan gaan
kan zij in belgie verblijven voor 1 jaar voordat ze naar een universiteit gaad ?
mvg luc
Ja, als dat is als voorbereiding op haar studie in België dan kan dat.

Zie: http://brazil.diplomatie.belgium.be/nl/ ... ies-belgie

En zo niet, dan zijn dit de andere opties: http://brazil.diplomatie.belgium.be/nl/ ... oor-belgie

landries
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#8 , 07 jun 2018 02:30

bedankt voor alle info

landries
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jun 2018 11:31

in september komt een brasiliaans meisje hier wonen en studeren in belgie
haar grootvader aan moeder's kant is portugees
haar moeder heeft de portugese nationaliteit aangevraagd,maar dit is nog niet in orde wegens betaling die ze nu niet kan of wilt doen
kan dat meisje de aanvraag doen ?
kan dat in belgie gebeuren?
grote dank voor tips
mvg
luc

Franciscus
Berichten: 38583

#10 , 08 jun 2018 14:18

U zorgt daar niet voor u moet borg staan en dat ook kunnen bewijzen.
Dus ook voor het retourticket naar Brazilië.

landries
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jun 2018 14:46

dat wist ik al ,maar ik weet niet of ze van hier in belgie de portugeese nationaliteit kan aanvragen

Franciscus
Berichten: 38583

#12 , 08 jun 2018 17:13

Daarvoor zal ze in Portugal moeten zijn.
U kan dat navragen op de Portugese ambassade of zij dat van Braziliaanse naar Portugese in BE kunnen oplossen.

landries
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#13 , 08 jun 2018 17:17

gemideld 6 uur aanschuiven in belgie

Jackrussell
Berichten: 701

#14 , 10 jun 2018 22:56

Ze kan de Portugese nationaliteit verkrijgen als een ouder of grootouder Portugees is. In dit geval een grootouder. Dat haar moeder het paspoort niet aan wil of kan vragen, is dus niet relevant.

Best informeren bij Portugese autoriteiten. Er komt vast ook wel papierwerk bij kijken en 6 uur aanschuiven is helemaal vervelend als je eenmaal aan de balie te horen krijgen dat je niet de juiste papieren of stempels bij je hebt.

Normaal kun je het in elk Portugees consulaat aanvragen, dus ook in België.

Maar nogmaals: best navragen bij Portugese autoriteiten, die zijn beter op de hoogte over Portugese wetten dan wie dan ook hier op dit forum.

landries
Topic Starter
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#15 , 11 jun 2018 01:54

hartelijk bedankt voor de info
luc

Terug naar “Europees / Internationaal recht”