Zelfstandige op invaliditeit en studeren

Hoederloeder
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Zelfstandige op invaliditeit en studeren

#1 , 27 mei 2018 14:17

Beste,

Ik ben na mijn secundair meteen beginnen werken in een familiezaak, de eerste jaren als bediende en de laatste jaren als zelfstandige in dezelfde familiezaak.
Drie jaar geleden heb ik een zwaar verkeersongeluk gehad en heb blijvende invaliditeit maar ik wil ooit wel terug gaan werken maar wil me daarom bijscholen om een diploma in de hogeschool te behalen.

Ik ben 35, getrouwd en heb 3 kinderen en zit nog altijd als invalide thuis met een vervangingsinkomen dat ik had via een gewaarborgd inkomsten verzekering. Is het mogelijk om mij bij te scholen zonder dit inkomen te verliezen tijdens mijn studies?

Kan ik mij als 35 jarige invalide met een zelfstandigenstatuut inschrijven in de hogeschool?

Grt

Bart

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 09 jun 2018 20:49

Als werknemer; ambtenaar, werkloze kan dat waarom niet als zelfstandige.
Bespreek dat eens met uw zelfstandigenorganisatie en en met uw ziekenfonds.
Men kan dat zelfs of unif nivo avondonderwijs - weekendonderwijs enz
.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jun 2018 08:59

Voornaamste is de toelating vragen aan je ziekenfonds, dit zal normaal geen probleem zijn maar het moet aangevraagd worden.
Je bent niet alleen in deze situatie, zo zijn er honderden in Belgie.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 jun 2018 11:34

Ik zou toch hopen dat met dat toejuicht. Liever dat dan de rest van je leven te moeten beroep doen op een uitkering... Maar ik zou inderdaad het ziekenfonds raadplegen, en misschien ook eens luisteren bij een organisatie zoals deze https://www.emino.be/werkzoekende-werknemer Ik zou verwachten dat men daar wel wat expertise in huis heeft

Floes
Berichten: 115

#5 , 13 jun 2018 18:10

Normaal geen enkel probleem, maar laat het inderdaad weten aan je ziekenfonds.

Terug naar “Andere”