Betwisting GAS boete vuilnis te vroeg op straat

Jbeerens
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Betwisting GAS boete vuilnis te vroeg op straat

#1 , 20 mei 2018 21:50

Beste,

Recent kreeg ik een PV in de bus waarin op 6/3 vastgesteld was dat het afval op mijn adres op een verkeerd tijdstip op de stoep stond.

Ik woon in een studentenhuis in Mechelen en mijn gegevens werden gevonden in een kartonnen doos (het ging om correspondentie op mijn naam — foto daarvan was bijgevoegd in PV). Ik denk dat er al enkele keren inbreuken waren op dit adres (bijv. verkeerd gesorteerd afval), en nu is er dus een GAS boete van gekomen op mijn naam.

Het afval in ons huis wordt gewoonlijk (door meerdere bewoners) in het voorportaal binnen gezet, en zoals onlangs opnieuw gebeurde, wordt dit door een medebewoner op ongepaste tijdstippen buitengezet (diens afval, en blijkbaar ook mijn afval). Dit is zonder mijn medeweten, en zonder dat er hier enige afspraken over bestaan. Ik heb trouwens geen echt contact met medebewoners en heb dus ook geen idee wie mijn afval buiten zette.

Nu is het onterecht dat, omdat mijn gegevens in het afval werden teruggevonden, ik een boete krijg. Ik was immers niet verantwoordelijk voor het buiten zetten op een ongeschikt moment. Ik meen ook dat de bewijslast bij de betreffende ambtenaar ligt. Ik heb immers geen controle over wat er met mijn afval dat legitiem in gemeenschappelijke ruimtes staat gebeurt. Ik plan dus beroep aan te tekenen. Graag had ik vernomen of deze redenering inderdaad een goede grond is om deze boete te betwisten?

Daarnaast stamt het incident van 6/3, PV werd opgesteld op 19/3, en aangetekende zending opgesteld op 16/5. Kan dat eigenlijk, dat ik beboet wordt voor feiten die ondertussen meer dan twee maanden geleden plaatsvonden? Probeer bijvoorbeeld maar eens te weten te komen wie van de acht bewoners op dat moment het afval heeft buitengezet...

Alvast bedankt,

J. Beerens

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 20 mei 2018 22:54

U bent verantwoordelijk voor het correct behandelen van uw afval. Als u uw medebewoners niet kunt vertrouwen, zet u het best zelf buiten op het juiste tijdstip.

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 20 mei 2018 23:25

Het is de sanctionerend ambtenaar die binnen naar mijn weten 6 maanden na ontvangst PV u moet in kennis stellen.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q ... mXC56hF55Q

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 21 mei 2018 09:39

Goede raad: koop een papierversnipperaar. Kost bij Aldi en/of Lidl maar rond de 25 €. (Maar enkel beschikbaar bij beperkte reklameakties (bekijk dus de folders)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 24 mei 2018 01:41

Je kan bezwaar aantekenen tegen een GAS-PV

Als dat verworpen wordt, kan je nog in beroep gaan bij de politierechtbank.
Twijfel is daar dodelijk voor slecht onderbouwde PVs
Bewijslast ligt uiteindelijk bij overheid, niet bij u ...

http://www.ejustice.just.fgov.be/wet/wet.htm
juridische vorm: wet
zoek op gemeentelijke administratieve sanctie
-> de GAS-wet
https://tinyurl.com/y74e7xx3

Terug naar “Andere”