Rustpensioen na pensioen lichamelijke ongeschiktheid

Geertvanlaere
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Rustpensioen na pensioen lichamelijke ongeschiktheid

#1 , 10 mei 2018 15:45

Beste, momenteel ontvang ik een pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid als ambtenaar. Ik ben 46 jaar en alleenstaande met twee kinderen ten laste. Dit pensioen bedraagt momenteel 1,425 euro per maand. Dit bedrag bestaat uit een nominaal bedrag en uit een bedrag "aanvulling gewaarborgd minimum". Wegens de tumult en overal de gesprekken over de pensioenen, had ik graag geweten wat er zal gebeuren als ik de wettelijke pensioenleeftijd bereik, en wanneer dit zal zijn. Wat zal er gebeuren met het bedrag die ik momenteel ontvang. Zal dit zo blijven, of zal dit drastisch minderen? Weet iemand hier meer over? Ook nog de vraag, zou mijn momentele pensioen wijzigen als ik plots iemand leer kennen en zou gaan samenwonen, wettelijk samen wonen of zou huwen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#2 , 16 mei 2018 08:12

Beste Geert

Ik veronderstel dat je naast je pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid geen andere beroepsinkomsten hebt.

Omdat je verder geen beroepsloopbaan opbouwt, is je wettelijke pensioenleeftijd 67 jaar.
Indien je steeds ambtenaar bent geweest, blijft je pensioen ongewijzigd. Je bent trouwens al met pensioen.
Heb je vroeger ook nog in de private sector gewerkt, dan kan je pensioen als werknemer of als zelfstandige ingaan vanaf de maand volgend op je 67ste verjaardag.
Het bedrag dat je voor je private pensioen ontvangt, wordt evenwel afgetrokken van je supplement minimum dat je momenteel ontvangt (niet van het effectieve pensiioen). Is je private pensioen kleiner dan het supplement minimum, dan blijft je totale pensioenbedrag hetzelfde; alleen wordt het dan uitbetaald door twee verschillende instellingen.
Enkel indien je private pensioen groter is dan je supplement minimum zal je dus iets meer ontvangen.

De pensioenreglementering kent momenteel geen categorie "(wettelijke) samenwonenden". Dit betekent dat je pensioenbedrag niet zal veranderen bij ongehuwd samenwonen. Zodra je trouwt, zal er rekening gehouden worden met de inkomsten van je huwelijkspartner om je supplement minimum te bepalen. Beroepsinkomsten van je huwelijkspartner zullen je supplement minimum doen verminderen (niet je effectieve pensioen). Heeft je huwelijkspartner helemaal geen inkomsten, dan kan het supplement minimum iets verhogen.

Deze inlichtingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Geertvanlaere
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 mei 2018 12:02

Met andere woorden, momenteel ontvang ik 1,425 euro, bij eventueel samenwonen blijft dit 1,425 euro. Na mijn 67 krijg ik nog steeds 1,425 euro (eventueel enkele euro's minder wegens belastingsvoordelen van de kids die nu nog klein zijn, en dan misschien het huis zullen uit zijn ...), maar het zal niet zo zijn dat ik plotseling terug val op 700, 800 of 900 euro, als ik het goed begrijp? Ik heb inderdaad enkel gewerkt aan de overheid, geen privésector.
Word dit dan automatisch omgezet in pensioen, of moet ik dit na mijn 67 zelf aanvragen? Momenteel word mijn "pensioen" uitbetaald door de verzekeringsmaatschappij Ethias.

Alvast heel vriendelijk bedankt.

Reclame

Felix VC
Berichten: 411
Juridisch actief: Nee
Locatie: Antwerpen

#4 , 22 mei 2018 07:52

Beste Geert

In principe blijft uw pensioenbedrag zoals u dit zelf beschrijft. Uw pensioen kan nog wel wat verhogen door indexstijgingen en door de perequatie. Vanaf uw 60e krijgt u eventueel ook recht op een jaarlijks vakantiegeld.

Uw pensioen wegens lichamelijke ongeschiktheid is uw pensioen. "Lichamelijke ongeschiktheid" is enkel de reden waarom u vóór de pensioenleeftijd met pensioen bent. Er verandert dus niets bij het bereiken van de wettelijke pensioenleeftijd; je hoeft ook geen aanvraag in te dienen. (Tenzij je nog in de privésector hebt gewerkt; dan moet je het pensioentje voor dit stuk van je loopbaan wel aanvragen.)

Deze inlictingen zijn louter informatief.

Met vriendelijke groeten
Felix Van Cakenberghe
Pensioendeskundige DVZ A'pen

Geertvanlaere
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 mei 2018 00:04

Alvast vriendelijk bedankt voor Uw uitleg. Eerlijk gezegd werd ik van het kastje naar de muur gestuurd. Mijn vroegere werkgever stuurde mij door naar de verzekeringsmaatschappij die mijn pensioen uit betaald. Daar zegden ze mij dan weer, we weten het niet, bel naar de zuidertoren in Brussel, en daar vertelden ze, "maar mijnheer, U kunt onmogelijk al op pensioen zijn, vraag het nog eens na bij je vroegere werkgever.", en zo was de circel rond ... Niemand kon mij ook maar een klein beetje antwoorden. En als ik dan toch al antwoorden kreeg, mocht ik het geen drie maal hervragen op drie verschillende dagen, want anders kreeg ik drie totaal verschillende antwoorden. Enfin, zeker van harte bedankt voor uw uitleg, Uw tijd en Uw moeite.

Mvg Geert.

Terug naar “Pensioenen”