Lichten en zichten

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

Lichten en zichten

#1 , 18 mei 2018 14:51

Hallo,

Situatie: een goeie 3 jaar geleden heb ik een stuk grond geërfd en een huis daarop gebouwd. Het op het naastliggende perceel staat het huis van wijlen mijn grootouders. Mijn ouders hebben ervoor geopteerd om die kavel te "verbreden", met het oog op een latere verkoop (huis is momenteel 5.5m breed). Dus: tussen mijn huis en het huis van grootmoeder is nu een gang van, vooraan aan de straatkant 1m95, in het midden 1m75 en achteraan ("puntje" van het huis) 1m64. Achteraan het huis van grootmoeder, tussen het midden en dat puntje, is een veranda, met opening richting de tuin.
Het huis van grootmoeder is nu verkocht en wordt gerenoveerd, in plaats van de beoogde afbraak en nieuwbouw (maar de koper doet wat zijn budget aankan, nietwaar). De koper heeft nu een omgevingsvergunning aangevraagd om de veranda om te bouwen: hij wil de muren optrekken, het platte dak doortrekken en in de zijmuur (uitgevend op het gangetje) een groot raam (2*1m) en een deur voorzien.

Vraagstelling:
Wij zijn van mening dat dit niet mag omdat dit raam en die deur op minder dan 1m90 van de perceelsgrens liggen (zoals gezegd, tussen 1m78 en 1m64). Zijn argument is dat het wel mag, "omdat het op een blinde muur uitgeeft" (non-argument, m.i., maar kom: misschien heeft hij wél gelijk? daarom stel ik de vraag hier :-) ) Mag het, of niet?

We twijfelen omdat er natuurlijk nu wél een veranda staat, maar deze bestond al VOOR "mijn" stuk verkaveld was geweest.

Nu, we zijn niet zinnens erg moeilijk te doen, al zouden we voorstellen om het raam minstens kleiner te maken en bvb gezandstraald glas/melkglas te gebruiken, maar de deur is eerder een no-go.

Deze vraag dus om wat juridische ondersteuning te hebben als de nieuwe buurman niet vatbaar zou zijn voor een gesprek!

bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 18 mei 2018 16:59

Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#3 , 20 mei 2018 16:48

Oude Belg, dat hadden we idd al gelezen. Maar wat dan met het feit dat er nu eigenlijk al een veranda staat?

Reclame

Oude Belg
Berichten: 3192

#4 , 20 mei 2018 20:05

Tja...
Het uitzicht is een raam dat kan worden geopend en dat zowel licht als lucht binnenlaat. Via een uitzicht is het eigendom van anderen zichtbaar.

De uitzichten kunnen o.m. balkons, terrassen of loggia's zijn.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#5 , 30 mei 2018 14:13

Vandaag langsgeweest op de gemeente. Melding is ok verklaard, nieuwe buurman mag zijn gang gaan voor de gemeente (periode voor beroep loopt nog wel). Reden die ze opgeven is omdat het het bestendigen van een bestaande situatie is - exact dus waarvoor ik gevreesd had.
Als we beroep aantekenen bij de deputatie, kan iemand dan de kans inschatten dat de melding geschrapt wordt en dat de deur/raam niet geplaatst mogen worden?

Bedankt!

KJ86
Berichten: 2662

#6 , 01 jun 2018 22:50

De vraag die je moet stellen is of dat je een eeuwigdurende burenruzie in gang wil trekken voor een deur en raam die uitgeven in een gang. Ik snap niet hoe dat de buurman jullie kan storen met die deur. Ik veronderstel dat de gang langs jullie wachtgevel loopt. Jullie hebben toch geen openingen in een wachtgevel?
Bovendien hebben uw ouders veel geld gekregen van uw buurman, die zal dus extra verschieten als er tegenkanting van jullie kant komt.

wijtwee
Topic Starter
Berichten: 145

#7 , 04 jun 2018 17:25

Deur geeft uit op ons terras... naast onze afsluiting dus.

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”