wat te doen bij verhuurverbod

Indzji
Topic Starter
Berichten: 16

wat te doen bij verhuurverbod

#1 , 18 mei 2018 13:56

Ik ben eigenaar van een appartement in Brussel dat ik verhuur sinds augustus 2015. Na een klacht van mijn huurder heeft de Brusselse Huisvestingsdienst mij zopas een huurverbod opgelegd. De badkamer kon zogezegd niet voldoende verwarmd worden, waardoor er schimmel is ontstaan op de buitenmuur. (Dit terwijl de huurder mij al letterlijk gezegd heeft dat ze weigert het raam open te zetten na de douche, dus natuurlijk kan het vocht dan niet weg. Maar goed, da's een ander verhaal.) Ik heb nu een extra radiator laten plaatsen zoals gevraagd door de Huisvestingsdienst en een aanvraag ingediend tot conformiteitscontrole zodat het verbod hopelijk zo snel mogelijk wordt opgeheven.

Mijn vraag: ben ik verplicht om mijn huurder uit het appartement te zetten? Ik kan toch niet zomaar het huurcontract verbreken? (Het gaat om een contract van 9 jaar, afgesloten in augustus 2015.) Ik zou het bovendien absurd vinden om het contract op te zeggen terwijl ik het appartement zeer waarschijnlijk binnenkort weer mag verhuren. Maar ik wil natuurlijk ook geen boete riskeren als de Huisvestingsdienst komt controleren. De dienst zelf zegt dat ze hierover geen advies kunnen geven omdat zij geen juristen zijn, en al googelend ben ik ook nog niet veel wijzer geworden.

Wie weet wat ik in dit geval moet doen?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 18 mei 2018 16:21

plaats een elektrische ventilator met timer in de buitenmuur, en probleem met open of sluiten raam is definitief opgelost :)

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 18 mei 2018 17:24

Vergeet niet dat verbod te laten schrappen ! Vraag dus een controle van de huisvestingsdienst.

Reclame

Indzji
Topic Starter
Berichten: 16

#4 , 22 mei 2018 16:45

Bedankt voor de reacties, maar ik wou vooral weten of ik verplicht ben om mijn huurder uit het appartement te zetten zo lang de huisvestingsdienst niet opnieuw is langs geweest. Ik heb intussen wel een nieuwe controle aangevraagd, maar ik weet niet hoe lang zoiets duurt. Kunnen ze dus langskomen en mij een soort boete opleggen omdat de huurder er nog steeds woont? Daar vind ik nergens info over.

Indzji
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 22 mei 2018 16:47

Ter extra info: ik heb een contract van 9 jaar afgesloten met mijn huurder, en in dat contract staat dat ik alleen elke periode van 3 jaar kan opzeggen, mits ik dat 6 maand op voorhand laat weten. De eerste driejarige periode verstrijkt nu in augustus maar die 6 maand opzeg kan ik dus al niet meer doen. Hoe zit dat dan?

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#6 , 24 mei 2018 10:58

Ik ben niet vertrouwd met de Brusselse wetgeving, maar in Vlaanderen moet je als eigenaar de zittende huurder niet opzeggen (ik zie trouwens niet in wat het opzeggingsmotief zou zijn dat past binnen de huurwet?Tenzij grote renovatiewerken) maar mag er geen nieuwe huurder in komen (en mag het pand dus ook niet verschijnen op immosites en dergelijke voor er weer een attest is dat aantoont dat het pand conform de wetgeving is... )

Indzji
Topic Starter
Berichten: 16

#7 , 31 mei 2018 15:17

Niemand die vertrouwd is met de Brusselse wetgeving hieromtrent? Volgens de Brusselse Huisvestingsdienst moet ik wel degelijk mijn huurder opzeggen, maar niemand lijkt mij te kunnen zeggen op welke manier. Volgens mijn huurcontract mag ik de huur op dit moment helemaal niet opzeggen, dus wat moet ik dan doen?

Terug naar “Huren”