Naltenschap zelf invullen

Firdob
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Naltenschap zelf invullen

#1 , 14 mei 2018 17:15

Hallo ,
Ik wil de nalatenschap zelf invullen maar heb nog enkele vragen:
Kort geschetst zit het zo :
Mijn moeder is kort geleden overleden en was weduwe sinds 2004 zij waren gehuwd onder het beheer van der wettelijke gemeenschap (huwcontract)in het contract staat dat moeder de roerende goederen afhangende van de gemeenschap aan haar toekwamen in V/E en de onroerende goederen afhangende van de gemeenschap haar toekwamen voor de 1/2 in V/E en de 1/2 vruchtgebruik en voor de 1/2 aan mij enige erfgenaam. Er is geen testament noch andere erfgenamen.
-Is er uitdoving van vruchtgebruik?
-De verzekerde waarde van de inboedel is 27000€ . Ik heb als waarde 1500€ ingevuld wat voor mij althans overschat is want zelfs de kringloop wilt het niet . Het is voor het containerpark .Moet ik hier dan een waarde aangeven.
- De beschikbare gelden zijn niet voldoende om de uitvaart te betalen.
- Er is ook nog de woning een oude hoeve zonder comfort en gronden op 12are 96 centiaren, vorig jaar nog door de notaris geschat op 225000€ volle eigendom. welk aandeel in het onroerend goed moet ik hiervan aangeven ik dacht 225000/2= 112500€ is dit dan als aandeel 50%.
graag een antwoord aub

firdob

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 14 mei 2018 19:37

Hallo ,
-Is er uitdoving van vruchtgebruik? Ja, de helft waarvan u BE heeft , wordt gratis volle eigendom
-De verzekerde waarde van de inboedel is 27000€ . Ik heb als waarde 1500€ ingevuld wat voor mij althans overschat is want zelfs de kringloop wilt het niet . Het is voor het containerpark .Moet ik hier dan een waarde aangeven. Zet gewoon : pro memorie ipv een bedrag
- De beschikbare gelden zijn niet voldoende om de uitvaart te betalen. Dan zal u moeten voorschieten
- Er is ook nog de woning een oude hoeve zonder comfort en gronden op 12are 96 centiaren, vorig jaar nog door de notaris geschat op 225000€ volle eigendom. welk aandeel in het onroerend goed moet ik hiervan aangeven ik dacht 225000/2= 112500€ is dit dan als aandeel 50%. Bij eigen vermogen : zoals u zegt is goed
graag een antwoord aub

firdob
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus
Berichten: 38587

#3 , 16 mei 2018 22:00

In grote gemeenten komt soms OCMW alles ophalen.
Bij ons drie maal gebeurd op korte tijd na elkaar.

Reclame

Mi Sueno
Berichten: 173

#4 , 17 mei 2018 10:14

Kringloop al laten komen ? Bij ons namen ze zelfs zaken mee waarvan we dachten dat het op de container moest.

Wat betreft bedrag inboedel namen wij 500€ . Had ik geweten dat pro memorie kon, maar ja hier deed notaris de aangifte en die wou er eerst 1500€ van maken.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 17 mei 2018 11:14

want zelfs de kringloop wilt het niet .
Antwoordje aan Mi Sueno

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”