hoe huuprijs indexeren

Gebruiker36
Topic Starter
Berichten: 30
Juridisch actief: Nee

hoe huuprijs indexeren

#1 , 16 mei 2018 21:31

ik wil de huurprijs indexeren, eerste keer dat ik dit doe dus heel wat vragen;

1. kan ik dit via mail doen? of moet dit aangetekend?
2. Moet ik dan ook een nieuw huurcontract opmaken met de nieuwe huurprijs?
3. Moet dit alles dan ook weer geregistreerd worden?

Alvast bedankt voor reacties.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 16 mei 2018 21:43

Het nieuwe indexcijfer bij de toepassing van de indexatie is in principe het indexcijfer van de maand voorafgaand aan die van de verjaring van het contract en het aanvangsindexcijfer is het indexcijfer van de maand voorafgaand aan de maand waarin de overeenkomst werd gesloten.

https://statbel.fgov.be/nl/themas/consu ... rindexatie

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 17 mei 2018 09:16

Als de relatie met uw huurder goed is en er is geen huurachterstand, kan je dat via gewone post doen of via mail. Zijn er echter al problemen dan best aangetekend, met antwoordkaart.
Er moet geen nieuwe huurovereenkomst worden opgemaakt. En de huurverhoging moet niet geregistreerd worden

Reclame

LennieK
Berichten: 1858
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 mei 2018 11:01

zeker geen nieuwe huurovereenkomst. Maak de berekening, en stuur een brief naar jouw huurder dat hij vanaf de komende maand een hoger bedrag zal moeten storten door de indexering. Je mag die brief zeker aangetekend versturen, maar je mag dat ook gewoon per post doen.

bosprocureur
Berichten: 6853

#5 , 17 mei 2018 11:27

Als de relatie met uw huurder goed is en er is geen huurachterstand, kan je dat via gewone post doen of via mail. Zijn er echter al problemen dan best aangetekend, met antwoordkaart.
Er moet geen nieuwe huurovereenkomst worden opgemaakt. En de huurverhoging moet niet geregistreerd worden

Tussen haakjes mava105, als de relatie met de huurders bv. "suboptimaal" is, stuur je dan best twee, drie... afzonderlijke aangetekende brieven, op elke naam? Of is één enkele brief, aan één persoon gericht, voldoende?

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 17 mei 2018 12:39

Heb nog nooit een AS gestuurd naar één van mijn huurders voor indexering. Ik mail hun de brief, en steek hem de dag erna persoonlijk in de bus. Om 20 jaar nog nooit een probleem gehad (heb wel altijd stipte betalers gehad. :) )

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 17 mei 2018 13:26

Ik had het dan ook voor mensen waarmee de relatie iets minder is. Kan gebeuren...

En ge-vit omwille van niet aan iedereen afzonderlijk gestuurde brieven kan ik missen als kiespijn.:evil:

Terug naar “Huren”