garantie 2de handswagen

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

garantie 2de handswagen

#1 , 09 mei 2018 09:57

Beste,

Vorig jaar heb ik een jonge 2dehandswagen gekocht. Wagen had zo'n 20000 km en 14 maand oud.
Van de verkoper heb ik 2 jaar garantie op de wagen gekregen.

U kan het al raden... na zo'n 2 km viel de navigatie uit. Geen achteruitrijcamer, geen parkeersensoren, geen gps, geen radio... Kortom alles viel uit...

Nu bijna 1.5 jaar later is dit nog steeds niet hersteld. Ondertussen al 4 keer binnengebracht. Wagen kreeg een softwareupdate, voedingskabel van de radio vervangen, maar niets hielp... Ondertussen is het probleem gevonden en blijkt het een oververhitte radio die aan de basis ligt van de problemen.

Een nieuwe radio kost 1800 euro, nu wil de verkoper dit niet vervangen omdat de kostprijs te hoog ligt...

Hij wil voor de helft tussenkomen.
Ik wil een kosteloos herstel.

Zijn letterlijke antwoord:

""
Jamaja, garantie, garantie... Daar gaat allemaal zomaar niet
""


Onaanvaardbaar uiteraard. Ondertussen is het gerecht erin betrokken, de verzoeningsprocedure heb ik overgeslagen omdat die garagist toch zijn kat ging sturen...

Volgende week afspraak bij het vredegerecht, ik ga zonder advocaat...


Wat is jullie mening hierover? Ik ga ervan uit dat de verkoper geen poot heeft om op te staan...

Ter info: de wagen is nog in garantie tot april 2019...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mei 2018 10:49

De afloop van een rechtszaak kan je zeer moeilijk voorspellen.

Wij weten niet hoe en wat je verkoper zal reageren, normaal geef ik je een grote kans.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2018 10:51

De afloop van een rechtszaak kan je zeer moeilijk voorspellen.

Wij weten niet hoe en wat je verkoper zal reageren, normaal geef ik je een grote kans.
Als de verliezer in beroep gaat dan word het eerste aanleg !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 09 mei 2018 10:52

Wat het de verkoper uiteindelijk kost is irrelevant voor garantie. Bovendien heeft hij de probleem erkend.

Lijkt mij een fluitje van een cent.
"sowieso" schrijf je zo.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 09 mei 2018 11:56

Lijkt mij een fluitje van een cent.
Dat is net het probleem. Het is een radio van €2 000.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mei 2018 12:32

De vraag is zat deze radio erin als je hem kocht?
Want veel radio's van 1800€ vind je toch niet in wagens ? of ben ik mis ?

Bij mij zal het ene zijn van 180€
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1679

#7 , 09 mei 2018 12:48

laat het ons weten aub!

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#8 , 09 mei 2018 12:51

De vraag is zat deze radio erin als je hem kocht?
Want veel radio's van 1800€ vind je toch niet in wagens ? of ben ik mis ?

Bij mij zal het ene zijn van 180€
De radio zit ingewerkt in het navigatiesysteem... de radio bevat dus de gsp, parkeersensoren, achteruitrijcamera.... het ganse pakket moet vervangen worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 09 mei 2018 12:54

De vraag is zat deze radio erin als je hem kocht?
Want veel radio's van 1800€ vind je toch niet in wagens ? of ben ik mis ?

Bij mij zal het ene zijn van 180€
De radio zit ingewerkt in het navigatiesysteem... de radio bevat dus de gsp, parkeersensoren, achteruitrijcamera.... het ganse pakket moet vervangen worden.

Dit is natuurlijk dan zo een grote kost, maar dit is u fout natuurlijk niet, garantie = garantie !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#10 , 09 mei 2018 16:20

edit: ik merk op dat ik een typfout heb gemaakt... ik heb een afspraak eind deze week (vrijdag) met de rechtbank, dus niet volgende week.

Franciscus
Berichten: 38583

#11 , 10 mei 2018 20:41

Ik wist niet dat u een afspraak moest of zelfs kon maken met een rechtbank.
Of is er al een dagvaarding verstuurd en komt de zaak voor?
U hebt de garage dan toch al aangetekend in gebreke gesteld?
Is het een merkgarage voor het merk van wagen dat u hebt gekocht?
Merken houden niet van slechte reclame ook al hebben ze er niet direct iets mee te maken.
Ook de economische inspectie kan u in kennis stellen.
http://economie.fgov.be/nl/geschillen/k ... echt_ADCB/

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#12 , 12 mei 2018 17:47

@fransiscus, met die afspraak bedoel ik inderdaad dat de zaak voorkomt.
Het is inderdaad een merkgarage. Aangetekend schrijven is gebeurd alsook een ingebreke stelling en dagvaarding.

Ik heb op het laatste moment toch nog besloten om een advocaat onder de arm te nemen.

Zaak is gisteren voorgekomen en de rechter was duidelijk. Garantie moet nageleeft worden en gaf de garage de keuze tussen het vervangen van de radio of een schadevergoeding betalen die mij toelaat de radio in een andere garage te laten herstellen.

Bestek van een onafhankelijke garage kwam om 1984 euro om de herstelling uit te voeren.

Definitieve uitspraak ging ik volgende week weten. Klopt dit of heb ik dit verkeerd begrepen? Ik dacht dat die uitspraken maanden op zich konden laten wachten...?

Blaatpraat
Berichten: 3791

#13 , 12 mei 2018 20:22

De rechter laat inderdaad weten wanneer het vonnis volgt. Bij simpele zaken (wat deze mij wel lijkt te zijn) kan dit vrij vlot gaan. Een week kan dus kloppen.

mjers
Topic Starter
Berichten: 1788

#14 , 17 mei 2018 07:59

Mooie rechtstaat hier in belgie...

Net post gehad... Uitspraak is dat de verkoper het gebrek dient te herstellen in garantie, of mij een schadevergoeding betalen die mij toelaat het gebrek te herstellen.
So far so good, dit wist ik al van het mondeling gesprek met de rechter.

Echter, deze schadevergoeding is vastgelegd op 485 euro!!!??
Het bestek van de onafhankelijke garage was 1984 euro... Op wat slaat dit nu?

Dit laat me helemaal niet toe het gebrek te herstellen.
Ik heb al contact gehad met mijn advocaat en volgens hem kan dit bedrag lager uitkomen dan het bestek omdat de rechtbank rekening houd met het gebruik die ik al van het product heb gehad.
Echter, het navigatiesysteem is sinds aankoop onbruikbaar door deze productiefout.

Ik heb ook al gebeld met de rechtbank maar daar nam een vrouw op die geen commentaar kon geven op de uitspraak en de rechter was uiteraard niet beschikbaar...

gerechtskosten krijg ik wel terugbetaald en nog een paar andere zaken, in totaal krijg ik net geen 600 euro.

Dit betekent dat ik nog 1500 euro uit mijn eigen zak mag betalen! En mijn advocaat moet ook nog betaald worden, en al de verloren tijd en kopzorgen er als cadeautje gratis bij.

Die consumentenwetgeving is echt een grap.
Kan ik hiermee naar test-aankoop gaan? Misschien deze uitspraak doorsturen naar de media? Of op sociale media zwieren?
Dit kan toch allemaal zomaar niet?

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#15 , 17 mei 2018 09:34

Je hebt een 2de handswagen gekocht van 14 maanden oud. Dan krijg je geen totaal systeem terug betaald. Van zodra een nieuwe wagen de garage verlaat, zakt hij zeker al 25 % in waarde, dus ook de opties. En er is al 20.000 km mee gereden. Een nieuw onderdeel mag je wel vergeten.

Terug naar “Consumenten Koop”