Belastingaangifte - Werkelijke beroepskosten (particulier)

Pallie36
Topic Starter
Berichten: 17

Belastingaangifte - Werkelijke beroepskosten (particulier)

#1 , 16 mei 2018 16:39

Beste,

aan de fiscalisten en/of ervaringsdeskundigen op dit forum: enkele vraagjes omtrent mijn (nakende) belastingaangifte.
Er is reeds heel wat (digitale) inkt gevloeid op diverse websites rond het onderwerp 'beroepskosten' en ik heb mijn huiswerk gemaakt, maar blijf toch met een aantal vragen/onzekerheden zitten, mede dankzij het feit dat ik nergens een écht volledig concreet voorbeeld vind.

De online simulatie van PWC komt denk ik aardig in de buurt.
En ook deze blog vond ik interessant.

De bedragen verder in deze post zijn fictief (en afgerond) maar komen dicht genoeg in de buurt van mijn werkelijke aangifte om een realistisch beeld te schetsen.

De data:
  • Ik ben 100% werknemer. Ik oefen geen (gedeeltelijke) zelfstandige beroepsactiviteiten uit.
  • Wettelijk bepaalde forfaitaire beroepskost: 4.395€ (4320€ + 75€ omdat afstand >75km is)
  • Woon-werk verkeer met privéwagen (enkel): 90km
  • Interest autolening 2017: 400€
  • Oppervlakte bureau tov totale oppervlakte woning: 10%
  • Beroepsmatig gebruik bureau: 90%
  • Aankoopprijs woning: 350.000€ (totaalfactuur inclusief BTW, akte- en notariskosten)
  • Interest hypotheek 2017: 3.500€
  • Aankoopprijs bureaumeubilair: 3000€
  • Brandverzekering: 600€
  • Onroerende voorheffing (KI): 600€
  • Elektriciteit: 1.000€
  • Gas: 1.000€
  • Water: 500€
  • Internet: 500€ (uitsluitend internet. In dit bedrag zit géén kost inbegrepen voor TV of telefonie)
  • Provinciebelasting: 35€
  • Bijdrage afvalophaling & verwerking: 90€
  • Geschatte kosten klein bureaumateriaal (papier, inktcartridges, ...): 150€
Toelichtingen:
  • De bureau wordt bijna uitsluitend gebruikt voor beroepsactiviteiten. Er staat hier een dubbele bureau en enkele kasten. De kasten worden deels gebruikt voor opslag van privé paperassen. Privé internet surfen gebeurd eigenlijk enkel via iPad of laptop in de woonkamer. Verder staat er in de bureau volgend materiaal aangeleverd door het werk: VPN router, 2x IP phones, laptop + externe monitor, videoconferencing unit.
  • Ik werk vaak avonden (conference calls met USA) en weekends. Ik ben regelmatig on-call (standby) voor dringende incidenten 's avonds, 's nachts en in de weekends.
Vragen:
  1. In hoeverre moet ik het percentage (oppervlakte) van de bureau tov de volledige woning bewijzen? Dien ik een grondplannetje van de woning toe te voegen bij de aangifte? Ik lees dat dit vaak afhangt van het akkoord met een controleur?
  2. Ik dien voor de meeste aftrekposten het onderscheid te maken tussen privégebruik en beroepsgebruik. Stel dat ik aangeef dat de bureau voor 90% gebruikt wordt voor beroepsdoeleinden. De bureau beslaat 10% van de woning, en wordt voor 90% gebruikt om mijn job uit te oefenen, dat wil dan zeggen dat ik deze voor 9% kan inbrengen?
  3. Al dat materiaal dat door mijn werkgever ter beschikking wordt gesteld voor mijn 'home office' (VPN router, video-conferencing unit, telefoons, laptop, ...), die vreten uiteraard ook de nodige stroom. Is het aanvaardbaar dat ik om die reden het percentage van de electriciteitsfactuur opkrik van 9% naar bijvoorbeeld 15% of 20%? Dit is moeilijk met harde cijfers te bewijzen. Is een faire schatting en bijhorende motivatie voldoende?
  4. Mijn internetverbruik voor beroepsdoeleinden ligt gevoelig hoger dan 9%. VoIP telefonie, video conferencing, mailverkeer, ... Is het aanvaard dat ik mijn kosten van internet voor 50% inbreng? Het lijkt me een schappelijke aanname dat het verbruik voor internet ongeveer 50/50 is tussen privé en werk.
  5. Mijn (wettelijk samenwonende) vriendin en ikzelf werken beiden in het Brusselse op amper 1km van elkaar. We rijden dan ook meestal samen naar het werk. Enkel indien onze agenda's het niet toelaten rijdt ik apart. Mijn vriendin beschikt over een bedrijfswagen. Ook onze privéverplaatsingen 's avonds en in de weekends gebeuren doorgaans met de wagen van mijn vriendin. Dat betekent dat mijn wagen dus meestal gewoon stilstaat (dat is dan meteen ook de reden dat hij ondertussen verkocht is). Voor mijn forfaitaire vergoeding woon-werk verkeer van 0,15€/km maakt dit in principe niet uit (ik mag mijn woon-werk verplaatsingen maken met de eigen wagen, of van de vriendin, of van de ouders, of carpoolen met de buurman, ...), maar dit is wel van belang voor de aftrek van de rente van mijn autolening. Het gross van de privéverplaatsingen gebeuren met de auto van de vriendin, dus is het fair te stellen dat voor mijn eigen wagen slechts voor 20% privé en 80% werk gebruikt wordt? Dit valt moeilijk in effectieve cijfers te bewijzen.
  6. Voor het inbrengen van de aankoopprijs van het huis zit ik met twee vragen:
    1. de perceel/grond waarde mag niet in rekening gebracht worden. Ik heb dit huis echter in zijn totaliteit gekocht en er wordt dus ook nergens gewag gemaakt van de grondwaarde. Het betreft ongeveer 5 are en ik schat dit op ongeveer 80.000€. De waarde van de woonst zelf, alsook de akte en notariskosten, alsook de BTW mogen integraal opgenomen worden in de aftrekpost. 350.000€ - 80.0000€ = 270.000€. Is dat een correcte benadering of is dit te eenvoudig?
    2. Bij het aftrekken van de aankoopwaarde van de woonst dient er rekening gehouden te worden met een addertje onder het gras: bij latere verkoop zal de weerwaarde (eventuele winst na verkoop) belast worden á ratio belastingaftrek, ook indien je slechts één jaar deze aftrekpost aangegeven hebt. Klopt dit? En hoe gebeurd dan die berekening? Of is dit enkel van toepassing voor zelfstandigen en vrije beroepen?
  7. De kosten voor klein bureaumateriaal (papier, nietjes, inktcartridges, ...). Is het OK om daar een forfaitair bedrag van 150€ op te plakken? Dat wordt door het jaar hier en daar eens gekocht in de carrefour of dergelijke, maar ik heb daar geen facturen of aankoopbewijzen van.
  8. Ik las dat ook de gemeentebelasting aftrekbaar is maar het is met niet duidelijk over welke belasting dit gaat? Is dit de gemeentebelasting die ik het jaar voordien betaalde in mijn personenbelasting? Dit bedraagt voor mijn gemeente 8%, en is goed voor nog eens ± 1.500€
  9. Is het aangewezen om proactief contact op te nemen met mijn lokaal belastingkantoor en reeds op voorhand een fiat te bekomen voor deze aftrekposten en bijhorende berekeningen/percentages?
  10. Ten slotte nog een vraagje over de afschrijvingstermijnen:
    1. Voor de aankoopwaarde van de woning wordt doorgaans 33 jaar gebruikt (dus 3% per jaar)?
    2. Voor het meubilair (bureau) wordt doorgaans 3 jaar (33%), 4 jaar (25%) of 10 jaar (10%) gebruikt? Ik zie hieromtrend uiteenlopende adviezen.
      Ik kocht het huis én het meubilair in 2016 en ik heb vorige jaar mijn werkelijke beroepskosten niet bewezen. Geld dit jaar dan reeds als het 2e afschrijvingsjaar?
De berekening (zoals ik hem momenteel in mijn spreadsheet heb staan):

Woon-werk verplaatsingen: 90km x 2 traj/dag x 184 werkdagen x 0,15€/km = 4968€
Interest autolening: 400€ x 80% = 320€
Interest hypotheek: 3.500€ x 10% x 90% = 315€
Meubilair bureau: 3.000€ x 33% x 90% = 891€
Aankoopprijs woning: 270.000 x 3% x 10% x 90% = 729€
Jaarlijkse kosten (verzekering, gas, water, KI, ...) = (600€ + 600€ + 1.000€ + 500€ + 35€ + 90€) x 10% x 90% = 254 €
Elektriciteit: 1.000€ x 15% = 150€
Internet: 500€ x 50% = 250€
Klein bureaumateriaal: 150€
Gemeentebelasting: 1.500€ x 10% x 90% = 135€

Dat brengt mij op een totaalbedrag om in te vullen in 'Vak IV code 1285' van 8.012€ wat toch gevoelig hoger ligt dan de wettelijke forfait van 4.395€.

Ik heb in deze berekening ook het meubilair afgeschreven op 3 jaar (dit moet misschien op 10 jaar? - zie eerdere vraag
Verder weet ik dus ook niet of het verstandig is om de aankoopwaarde van de woning op te nemen als aftrekpost? - zie eerdere vraag

Ik kan mijn aangifte laten invullen door een fiscalist, maar dat kost mij dan weer 250€ en mits een verduidelijking hier en daar lijkt het me zeker niet onmogelijk om dit zelf te doen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#2 , 16 mei 2018 22:57

En jij wenst een antwoord op dit forum? Ik begin er niet aan om een antwoord te geven, hoe graag ik wil. Bespreek één en ander met een boekhouder.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

LeenW
Berichten: 12811

#3 , 16 mei 2018 23:20

Ik denk ook dat uw vraag het doel van dit forum voorbijgaat. U vraagt een gedetailleerde persoonlijke analyse, daarmee zouden we werk afnemen van een boekhouder.

Reclame

jefke007
Berichten: 1812

#4 , 17 mei 2018 00:02

250 euro is nog spotgoedkoop................ dus laten invullen door iemand die daarvoor betaald wordt
Denk dat de meeste fiscalisten véél duurder zijn

jef007
Berichten: 1679

#5 , 17 mei 2018 12:51

u bent werkNEMER , toch geen zelfstandige!
als u al kosten hebt thuis, dient uw werkGEVER u die terug te betalen, er gaat geen enkele belastingcontroleur uw 3.000 euro aan buromateriaal in aftrek nemen

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 mei 2018 14:32

Ik denk ook dat wat u schrijft geen stand zal houden als u controle krijgt, hoor. Het is me niet echt duidelijk hoeveel je van thuis werkt? Je spreekt over avonden, nachten en weekends. Als je overdag gewoon op kantoor werkt, en je moet dan 's avonds en 's nachts nog thuis werken, respecteert uw werkgever de rusttijden voor arbeid niet, om maar iets te zeggen.

Ik vrees dat u met zo'n aangfite controle mag verwachten en ik vermoed ook sterkt dat die aangifte niet gaat stand houden. U geeft €8000(!) op voor kosten om uw werk te kunnen doen. Dat is €650 per maand! Denkt u nu zelf niet dat dit er een beetje over is?

Zoals hierboven gezegd: ga naar een boekhouder, betaal die mens, en vraag of dit stand zal houden. Maar ik vrees ervoor...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Pallie36
Topic Starter
Berichten: 17

#7 , 17 mei 2018 14:45

En jij wenst een antwoord op dit forum? Ik begin er niet aan om een antwoord te geven, hoe graag ik wil. Bespreek één en ander met een boekhouder.
Hoe luidt dat spreekwoord alweer? "Een nee heb je, een ja kan je krijgen" ?
Ik heb dit vorig jaar besproken met een fiscalist, én voor betaald. Mijn situatie vorig jaar was niet helemaal dezelfde als dit jaar (het voordeel tov de forfait was verwaarloosbaar). Mijn berekeningen zijn dan ook grotendeels gebaseerd op de documentatie die ik nog heb van die gesprekken.

U mag me altijd een PB sturen als u alsnog niet aan de verleiding kan weerstaan :)

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 mei 2018 14:50

Succes met uw aangifte. Niet komen klagen als u een force controle krijgt...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Pallie36
Topic Starter
Berichten: 17

#9 , 17 mei 2018 14:56

Ik denk ook dat uw vraag het doel van dit forum voorbijgaat. U vraagt een gedetailleerde persoonlijke analyse, daarmee zouden we werk afnemen van een boekhouder.
De bedragen zijn bewust 'vaag' gehouden en ik denk niet dat mijn situatie zo uitzonderlijk is? Zullen mogelijk best nog meer mensen zijn die zich in een soortgelijke situatie bevinden en met soortgelijke vragen kampen? De gedetailleerde analyse heb ik zelf al gemaakt, ik ben enkel op zoek naar bevestiging.

Dat vind ik persoonlijke het mooie aan het internet en online forums. Mensen kunnen er terecht met hun vragen, en de antwoorden blijven nog jarenlang mooi gedocumenteerd als bron van informatie voor ieder die er naar op zoek is.

Ik heb er uiteraard alle begrip voor dat boekhouders ook een bepaalde meerwaarde kunnen bieden. Ik ben echter ook iemand die net zo graag eerst probeert om bepaalde zaken zelf uit te spitten.

Pallie36
Topic Starter
Berichten: 17

#10 , 17 mei 2018 15:02

250 euro is nog spotgoedkoop................ dus laten invullen door iemand die daarvoor betaald wordt
Denk dat de meeste fiscalisten véél duurder zijn
250€ betalen voor iets waar een fiscalist misschien één of twee uur werk aan heeft (ik heb alles zelf al mooi uitgeteld en gedocumenteerd) is misschien normaal in de kringen waarin u vertoeft, maar ik vind dat best een pittig uurloon.
Vorig jaar mijn belastingaangifte laten doen door een fiscalist en dat was simpelweg weggegooid geld.

Dus voordat ik opnieuw overweeg naar (een andere) fiscalist te stappen met mijn vragen denk ik dat ik eerst maar eens kijk of de collectieve know-how van het alwetende internet mij reeds verder kan helpen met enkele van mijn vragen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 mei 2018 15:12

Vorig jaar mijn belastingaangifte laten doen door een fiscalist en dat was simpelweg weggegooid geld.
Mag ik daar uit opmaken, dat u vorig jaar hebt uw beroepskosten ook niet hebt bewezen?
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Pallie36
Topic Starter
Berichten: 17

#12 , 17 mei 2018 15:13

u bent werkNEMER , toch geen zelfstandige!
als u al kosten hebt thuis, dient uw werkGEVER u die terug te betalen, er gaat geen enkele belastingcontroleur uw 3.000 euro aan buromateriaal in aftrek nemen
Klopt, maar ook een werkNEMER mag zijn werkelijke beroepskosten aangeven. De werkGEVER stelt al het IT materiaal ter beschikking nodig om van thuis te kunnen werken. Verder is hij niet verplicht tot enige compensatie.

De fiscus biedt de mogelijkheid aan, en indien de werkelijke kosten aangeven voordeliger blijkt dat de wettelijke forfait...

3.000€ is inderdaad niet weinig. Vandaar ook mijn initiële post om de haalbaarheid te toetsen, alsook mijn vraag of ik dit best op voorhand reeds voorleg aan mijn belastingkantoor om verder te motiveren en/of aan te passen.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#13 , 17 mei 2018 15:17

alsook mijn vraag of ik dit best op voorhand reeds voorleg aan mijn belastingkantoor om verder te motiveren en/of aan te passen.
Tenzij u héél zeker bent van uw stuk, zou ik dit inderdaad best eens voorleggen aan uw belastingskantoor en kijken of dit uberhaupt haalbaar is.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Pallie36
Topic Starter
Berichten: 17

#14 , 17 mei 2018 15:22

Succes met uw aangifte. Niet komen klagen als u een force controle krijgt...
Als de cijfers kloppen en mijn aangifte binnen de grenzen van het wettelijke voorzien kader valt dan heb ik niets te vrezen van een eventuele controle?
Ik maak ook nergens aanstalte, nog voel ik de behoefte, om de fiscus 'een loer te draaien'.

De gemaakte kosten zijn zo goed als allemaal te staven met facturen en afrekeningen en de berekeningen zijn voor zover ik de materie begrijp gebeurd exact zoals de fiscus ze voorziet/verwacht.

Afzien van een voordeligere belastingaanslag enkel en alleen omdat er een controle dreigt? Ik voeg mijn bewijslast toe aan de aangifte en de fiscus mag die uiteraard controleren. En indien niet akkoord dan zal de aangifte aangepast worden volgens de motivering van de controleur. Lijkt mij.

Pallie36
Topic Starter
Berichten: 17

#15 , 17 mei 2018 15:25

Vorig jaar mijn belastingaangifte laten doen door een fiscalist en dat was simpelweg weggegooid geld.
Mag ik daar uit opmaken, dat u vorig jaar hebt uw beroepskosten ook niet hebt bewezen?
Dat was thans wel de bedoeling maar ik beschikte in 2016 nog enkele maanden over een bedrijfswagen.
Daardoor kwam de post woon-werk verkeer een pak (!) lager uit waardoor het verschil met de wettelijke forfait zodoende klein was dat het voordeel te verwaarlozen was.

Dit jaar is de situatie enigszins anders waardoor ik er wél voordeel uit zou halen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”