Daar gaan we weer....

Jabbe
Berichten: 586

Re: Daar gaan we weer....

#31 , 04 jan 2018 17:42

Buitengewone kost is een dwingende kost want onvermijdelijk.
Voor mij is dit vrije tijd, tenzij het tornooi deel uitmaakt van het programma van de leerling die op een sportschool zit.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38590

#32 , 04 jan 2018 18:05

Als dat een buitenlands kamp is bij zaken die kind normaal doet of interesse heeft... een nichtje van mij is zo al twee maal op motorkamp geweest ( met crossmotoren) ... en daarna een kajakkamp in Zweden en ski en snowboardkampen in Zwitserland of zo.
Kan allemaal maar er moet goed afgesproken worden.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#33 , 04 jan 2018 23:39

nee, als hobby. Maar zij zegt dat dit buitengewone os en wij zeggen dat dit puur hobby is. We betalen wel 60% int begin van seizoen van het lidgeld, nieuwe sportschoenen en kledij.... Dit is een tornooi waar ze kunnen voor inschrijven, maar heeft noets met school end temaken.

Reclame

Jabbe
Berichten: 586

#34 , 05 jan 2018 16:34

Dus: geen buitengewone kost.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#35 , 05 jan 2018 22:49

ok, dankjewel

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#36 , 02 mei 2018 13:23

Tot hoe ver kan men gaan in buitengewone kosten?

Sportuitrusting: 4 paar schoenen per seizoen

Gewonen schoenen/jassen : per seizoen elk een paar schoenen en jas.

Dit is echt om te kunnen doorrekenen...

Factuur kliniek, zit er daar een briets bij voor ziekenkamer of verrekenen ze dit doorgaans normaal automatisch op factuur?

eylis
Berichten: 8840

#37 , 02 mei 2018 13:26

wat is een briets voor ziekenkamer?

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#38 , 02 mei 2018 16:52

Sorry, brief.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#39 , 02 mei 2018 17:11

Sorry, brief.
En ziekenfonds. Maar ondertussen gebeld en op factuur staat bedrag dat ziekenfonds betaald en dan de rest wij.

Op schoenenfactuur staan er ook 3 paar kousen op. Denk niet dat dit moet meegerekend worden.

Buitengewone kost kledij, enkel jas en schoenen? Of ALLE kledij zoals zij zegt?

Jabbe
Berichten: 586

#40 , 15 mei 2018 17:10

Sportuitrusting en het remgeld factuur kliniek (na tussenkomst ziekenfonds) kan deel uitmaken van een buitengewone kost. U betaalt uw aandeel (helft); tegenpartij de andere helft (tenzij anders verdeeld)

Gewonen schoenen/jassen: is verblijfsgebonden en is onderdeel van de gewone onderhoudsbijdrage per kind.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#41 , 15 mei 2018 19:41

Sportuitrusting en het remgeld factuur kliniek (na tussenkomst ziekenfonds) kan deel uitmaken van een buitengewone kost. U betaalt uw aandeel (helft); tegenpartij de andere helft (tenzij anders verdeeld)

Gewonen schoenen/jassen: is verblijfsgebonden en is onderdeel van de gewone onderhoudsbijdrage per kind.
Jabbe,
Wij moeten 60% betalen van buitengewone kosten. Ook kledij staat daar bij vermeld. Nu vraagt zij hoe we het oplossen voor lente/zomerkledij? Ticketjes of een vast bedrag.
Ik vraag mij af wat er dan volgens haar onder kledij valt? Hopelijk niet alles (truien, broeken,...)
Zij heeft wel exclusief ouderlijk gezag over dit kind, ander komt om de week in co-ouderschap.

Ook stuur ze een bestelbon door van schoenen, allemaal op zijn naam van gegevens, denken dat hij ze zelf betaald, maar ze vraagt daar 60% op aan ons om te storten? Moet dit dan geen betaalbewijs zijn van overschrijving?

Bedankt voor de nodige info.

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#42 , 16 mei 2018 14:42

"Kledij" is toch geen buitengewone kost? Zoals Jabbe zegt: een uitrusting in het kader van een sportkamp (zoals voetbalkledij): kan ik nog inkomen. Maar 'gewone' kledij is te budgetteren en te voorzien, dus geen buitengewone/verblijfsoverstijgende kost. Tenzij de tegenpartij van plan is om de kinderen naakt te laten lopen tijdens het verblijf?
Nu, als dat letterlijk in het akkoord is opgenomen en zo vaag is gehouden, dan best tot een compromis komen met de tegenpartij en naar redelijkheid handelen zou ik zeggen (schoenen/jassen met beperking tot x per jaar: ja, kledij: nee) Is ook de algemene gang van zaken.

Jabbe
Berichten: 586

#43 , 16 mei 2018 17:59

Mamavan2schatten,
Een onderhoudsplicht geldt voor elke ouder, ongeacht of die nu kinderen bij zich heeft of niet, dus ook de ex van uw man heeft die plicht.
De ouder die geen gezags- of verblijfsrecht heeft en dus zijn verplichting niet in natura kan nakomen, vervult het materiële aspect van zijn plicht door maandelijks een onderhoudsuitkering te betalen.
De kosten van een kind omvatten enerzijds de gewone kosten en anderzijds de buitengewone kosten (artikel 203bis, §3 BW). De gewone kosten zijn alle gebruikelijke kosten met betrekking tot het gebruikelijke onderhoud van het kind. De buitengewone kosten zijn de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorziene uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat in voorkomend geval als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdrage, overschrijden.
Het ene kind is permanent bij haar, dus betaalt uw man daar een gerede onderhoudsbijdrage voor. Naar u vertelt, draagt hij ook tot 60% buitengewone kost bij.
Het andere kind komt week om week, dus betaalt hij geen onderhoudsbijdrage, maar draagt hij de helft van de buitengewone kost. (Of geldt de 60% voor beide kinderen?)

Hoe dan ook, gebruikelijk onderhoud is de was en plas, voeding, veel knuffels en ondersteuning, hulp bij het huiswerk, ...waarvan de financiële uitgaven gedekt zijn door de kinderbijslag en de onderhoudsbijdrage van de andere ouder als die niet voor het kind zorgt.
Uitzonderlijk is een ziekenhuisopname, een tandbeugel, bril, sportkamp, .... want de kosten hiervoor komen niet maandelijks voor, en overschrijden meestal het gewone maandelijkse budget..

Men betaalt niet zomaar wat men voorgeschoteld krijgt anders kun je gewoon een blanco cheque invullen. Ook bij mijn ziekenkas verwacht men een betaalbewijs voor de bril van mijn kind, anders geen terugbetaling. Op Jeugdrecht.be bvb. lees ik de volgende uitspraak:
Zegt voor recht dat de moeder gehouden is om voor de overeengekomen kosten voor Y, geboren in 1995, meer bepaald de schoolkosten zoals inschrijvingsgeld, boeken en cursussen, abonnement openbaar vervoer, kosten van school- en studiereizen, geneeskundige en tandheelkundige verzorging (na aftrek teruggave door mutualiteit en eventuele verzekering), sportkampen, lidgeld sportclub of jeugdbeweging, kampen sportclub of jeugdbeweging, schoenen en jassen, de afrekening aan de hand van stavende stukken voor te leggen aan de vader vanaf november 2012, welke afrekening de vader aan de moeder dient te betalen.

.

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#44 , 16 mei 2018 21:06

Mamavan2schatten,
Een onderhoudsplicht geldt voor elke ouder, ongeacht of die nu kinderen bij zich heeft of niet, dus ook de ex van uw man heeft die plicht.
De ouder die geen gezags- of verblijfsrecht heeft en dus zijn verplichting niet in natura kan nakomen, vervult het materiële aspect van zijn plicht door maandelijks een onderhoudsuitkering te betalen.
De kosten van een kind omvatten enerzijds de gewone kosten en anderzijds de buitengewone kosten (artikel 203bis, §3 BW). De gewone kosten zijn alle gebruikelijke kosten met betrekking tot het gebruikelijke onderhoud van het kind. De buitengewone kosten zijn de uitzonderlijke, noodzakelijke of onvoorziene uitgaven die voortvloeien uit toevallige of ongewone gebeurtenissen en die het gebruikelijke budget voor het dagelijkse onderhoud van het kind dat in voorkomend geval als basis diende voor de vaststelling van de onderhoudsbijdrage, overschrijden.
Het ene kind is permanent bij haar, dus betaalt uw man daar een gerede onderhoudsbijdrage voor. Naar u vertelt, draagt hij ook tot 60% buitengewone kost bij.
Het andere kind komt week om week, dus betaalt hij geen onderhoudsbijdrage, maar draagt hij de helft van de buitengewone kost. (Of geldt de 60% voor beide kinderen?)

Hoe dan ook, gebruikelijk onderhoud is de was en plas, voeding, veel knuffels en ondersteuning, hulp bij het huiswerk, ...waarvan de financiële uitgaven gedekt zijn door de kinderbijslag en de onderhoudsbijdrage van de andere ouder als die niet voor het kind zorgt.
Uitzonderlijk is een ziekenhuisopname, een tandbeugel, bril, sportkamp, .... want de kosten hiervoor komen niet maandelijks voor, en overschrijden meestal het gewone maandelijkse budget..

Men betaalt niet zomaar wat men voorgeschoteld krijgt anders kun je gewoon een blanco cheque invullen. Ook bij mijn ziekenkas verwacht men een betaalbewijs voor de bril van mijn kind, anders geen terugbetaling. Op Jeugdrecht.be bvb. lees ik de volgende uitspraak:
Zegt voor recht dat de moeder gehouden is om voor de overeengekomen kosten voor Y, geboren in 1995, meer bepaald de schoolkosten zoals inschrijvingsgeld, boeken en cursussen, abonnement openbaar vervoer, kosten van school- en studiereizen, geneeskundige en tandheelkundige verzorging (na aftrek teruggave door mutualiteit en eventuele verzekering), sportkampen, lidgeld sportclub of jeugdbeweging, kampen sportclub of jeugdbeweging, schoenen en jassen, de afrekening aan de hand van stavende stukken voor te leggen aan de vader vanaf november 2012, welke afrekening de vader aan de moeder dient te betalen.

Betalen onderhoudsgeld en 60% BK

Week om week geen onderhoudsgeld, bij BK elk de helft.

De wissel is op maandag na school, enkel jassen en schoenen worden aangerekend op de zogezegde kinderrekening. Kledij door de ouder waar hij is.

En dit is het net, bij die die bij haar continu verblijft rekent ze ALLES door.
Zij zegt dat kledij bij buitengewone staat dus mag aan rekenen.
Wij betalen op een sportseizoen 60% op 4 paar schoenen. Komt ze nu ook af met sportkousen...
Ze zegt per seizoen paar schoenen en jas voor dagdagelijkse. Vraagt of we een vast bedrag afspreken of tickets doormailen.
Weten ook dat ze veel krijgt van de meme, maar steekt kasticketten in overzicht.
Zelfde van zijn schoenen, betaalt zelf maar steekt de bestelbon in overzicht...

mamavan2schatten
Topic Starter
Berichten: 172
Juridisch actief: Nee

#45 , 16 mei 2018 21:11

"Kledij" is toch geen buitengewone kost? Zoals Jabbe zegt: een uitrusting in het kader van een sportkamp (zoals voetbalkledij): kan ik nog inkomen. Maar 'gewone' kledij is te budgetteren en te voorzien, dus geen buitengewone/verblijfsoverstijgende kost. Tenzij de tegenpartij van plan is om de kinderen naakt te laten lopen tijdens het verblijf?
Nu, als dat letterlijk in het akkoord is opgenomen en zo vaag is gehouden, dan best tot een compromis komen met de tegenpartij en naar redelijkheid handelen zou ik zeggen (schoenen/jassen met beperking tot x per jaar: ja, kledij: nee) Is ook de algemene gang van zaken.
Kledij staat onder buitengewone kost en op vonnis staat er 60% op buitengewone kost die opgesomd staat op EOT.

Dit is nu het 3dejaar en nu komt ze daarmee af omdat ze bepaalde dingen vroeg en ervan uitging dat we moesten betalen, terwijl dit niet moest, en zei als je toch de EOT en vonnis zo nauwkeurig volgt doe ik dit vanaf nu ook en begon over lente/zomerkleding...

Dacht dat we alles al gehad hadden maar begint precies nog maar.

Terug naar “Echtscheiding”