Verjaring proces verbaal

Bootsydog
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Verjaring proces verbaal

#1 , 16 mei 2018 20:24

Op 20 mei 2017 werd bij mij door een bemand automatisch werkend toestel overdreven snelheid binnen de bebouwde kom vastgesteld. Ik reed volgens gecorrigeerde snelheid 86 km per uur waar ik maar 50 km per uur mocht rijden.
Ik kreeg een aanvankelijk proces verbaal in de brievenbus waarin stond dat mijn dossier zou worden toegezonden aan het parket van Gent.
Ik heb sindsdien niets meer over deze verkeersovertreding gehoord, ik heb geen enkel document meer toegezonden gekregen.
Ik heb begrepen dat op dergelijke overtredingen een verjaringstermijn van 1 jaar bestaat. Is dit correct?
Ik ben nooit eerder voor de politierechtbank moeten verschijnen, ik heb de voorbije 30 jaar enkel boetes met minnelijke schikkingen gekregen.
De overtreding werd ook begaan met een leasingwagen die ik nu niet meer heb.
Wat kan ik hiervan nog verwachten? Kan de verjaring worden gestuit? Hoor ik daar dan van op de hoogte gebracht te worden?
Graag uw advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 16 mei 2018 22:25

Verjaring kan worden gestuit, maar het parket zal u dat niet meedelen. Pas over een jaar en 4 dagen zit u safe.
"sowieso" schrijf je zo.

Tybo
Berichten: 145

#3 , 17 mei 2018 00:48

De strafvordering die het gevolg is van een overtreding van deze wet alsmede van de ter uitvoering ervan vastgestelde besluiten, verjaart door verloop van twee jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan; deze termijn bedraagt evenwel drie jaar te rekenen van de dag waarop de overtreding is begaan voor overtredingen van artikel 30, § 1 en §3, 33, 34, § 2, 35 en 37bis, § 1, 1° en 4° tot 6°
(Bron : W + KB 16.03.1968 - Art. 68)

De verjaringstermijn van verkeersovertredingen begint doorgaans te lopen zodra de overtreding werd begaan.
Nadat de bijbehorende verjaringstermijn is verstreken, kan je niet meer voor die feiten worden veroordeeld.

Maar pas, op de verjaringstermijn kan worden 'geschorst' of 'gestuit'.

Stuiting heeft tot gevolg dat de verjaringstermijn helemaal opnieuw van 0 begint te lopen.
Dit kan echter maar 1 keer en enkel zolang de oorspronkelijke verjaringstermijn nog niet is verstreken (m.a.w.door stuiting kan de verjaringstermijn maximaal worden verdubbeld).

Stuiting gebeurt door elke daad van onderzoek of vervolging door een bevoegd persoon: de politie die een p.v. opstelt, de procureur die inlichtingen opvraagt bij de gemeente, ...
Wanneer dit gebeurt, begint de verjaringstermijn terug van 0 te lopen.

Door schorsing wordt de verjaringstermijn even op pauze gezet waarna hij gewoon verder loopt.
Schorsing kan slechts in enkele specifieke gevallen, onder meer wanneer je niet opdaagt in de rechtbank (verstek laat gaan).

Een voorbeeld: je hebt een overtreding begaan waarvan de verjaringstermijn 2 jaar bedraagt. Dateert de overtreding van meer dan 2 jaar geleden, dan kan je meestal nog wel worden veroordeeld. Dateert de overtreding van meer dan 4 jaar geleden, dan is er veel kans dat je niet meer kan worden vervolgd (tenzij er ook sprake is van schorsing).

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 17 mei 2018 19:33

Op 20 mei 2017 werd bij mij door een bemand automatisch werkend toestel overdreven snelheid binnen de bebouwde kom vastgesteld. Ik reed volgens gecorrigeerde snelheid 86 km per uur waar ik maar 50 km per uur mocht rijden.
Ik kreeg een aanvankelijk proces verbaal in de brievenbus waarin stond dat mijn dossier zou worden toegezonden aan het parket van Gent.
Ik heb sindsdien niets meer over deze verkeersovertreding gehoord, ik heb geen enkel document meer toegezonden gekregen.
Ik heb begrepen dat op dergelijke overtredingen een verjaringstermijn van 1 jaar bestaat. Is dit correct?
Klopt

Maar die termijn kan gestuit worden voor opnieuw een jaar.

Je kan hier niets vermijden.
Ga geen slapen de honden wakker maken.

Als je gedagvaard wordt, laat je een advocaat naar de mogelijke verjaring kijken.
(datum laatste onderzoeksdaad die de verjaring kan stuiten)

Je kan ook op de verjaring gaan spelen als men je nu nog moet dagvaarden ....
Af te spreken met je advocaat als je toch gedagvaard wordt.

Ethisch mss niet zo netjes, maar nog steeds een juridisch effectieve taktiek ...

Belgisch gerecht is een totale wanorganisatie
Laat ze maar opdraaien voor hun eigen inefficiëntie.

Wat kan ik hiervan nog verwachten?
Dagvaarding
Kan de verjaring worden gestuit?
Ja, en vermoedelijk werd ze al gestuit.
Hoor ik daar dan van op de hoogte gebracht te worden?
Neen

Tybo
Berichten: 145

#5 , 18 mei 2018 14:58

Voor alle duidelijkheid : verjaring pas na 2 jaar waarbij deze kan gestuit worden en nog es met 2 jaar kan verlengd worden.
Dus : maximum 4 jaar !

Wetgeving is daaromtrent nog niet zo lang geleden gewijzigd ....

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 19 mei 2018 20:32

Voor alle duidelijkheid : verjaring pas na 2 jaar waarbij deze kan gestuit worden en nog es met 2 jaar kan verlengd worden.
Dus : maximum 4 jaar !

Wetgeving is daaromtrent nog niet zo lang geleden gewijzigd ....

De overtreding dateert echter van voor de wetswijziging

Verjaringstermijn is dus 1 jaar, en kan gestuit worden met 1 jaar.
Hooguit 2 jaar dus.

Tybo
Berichten: 145

#7 , 19 mei 2018 23:52

Nee, Inazuma ....zelfs werd de overtreding begaan voor die wetswijziging
Verjaringstermijn = 2 jaar en kan 1x gestuit worden
Hooguit 4 jaar dus ...

Bron : Politierechter A'pen tijdens een zitting op 02/05/2018 toen een advokaat hetzelfde als U argumenteerde ...

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”