Schulden belastingen betalingsproblemen

doremi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Schulden belastingen betalingsproblemen

#1 , 16 mei 2018 10:26

Hoi,

Alvast bedankt om mijn bericht hier te lezen.
Door omstandigheden heb ik enorm zware afrekening van de belastingen en sociaal verzekeringsfonds.
Voor het sociaal verzekeringsfonds heb ik een afbetalingsplan op 2 jaar, en ga dit voor de belastingen ook moeten doen.
Als ik de informatie lees op de site van de belastingen, ga ik dit moeten doen in 1 jaar (langer gaat blijkbaar niet?).
Als ik dit in een financiële planning steek, zie ik dat ik niet rond kom. Over een tijdje ga ik dus in betalingsproblemen geraken.
Ik heb al enkele maatregelen getroffen, maar dan nog ga ik er met deze schuld niet geraken.
Heeft hier iemand ervaring mee? (ik hoop van niet). Of weet iemand welke stappen ik in zo’n geval moet nemen.

Alvast dank voor de eventuele tips hier.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 mei 2018 11:57

Normaal is dit een jaar voor de belastingen, maar in uitzonderlijke gevallen kan dit langer hoor, ze hebben ook liever hun geld iets later dan een faillissement .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 mei 2018 13:22

Hallo even opgezocht in de krant van 17/05/2018 staat het volgende !!!!.

Schulden aflossen bij de fiscus kan binnenkort met een afbetalingsplan van vijf jaar, dat meldt De Standaard.
Nu moet een fiscale schuld nog binnen de twaalf maanden worden terugbetaald.


“Het wordt in de toekomst mogelijk om een plan gespreid over een periode tot zestig maanden te krijgen”, zegt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën. “We zijn van oordeel dat wie zijn schulden niet binnen de twaalf maanden kan betalen, te kampen heeft met structurele betalingsproblemen.”

Volgens een nieuwe omzendbrief zal de regiodirecteur voortaan kunnen beslissen over een langere termijn, die zal afhangen van de omvang van de fiscale schuld en de solvabiliteit van de schuldenaar. In extreme gevallen kan die zelfs de nalatigheidsintresten kwijtschelden of een onbeperkt uitstel van een gedeelte van de schuld toestaan.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 16 mei 2018 15:28

Is het mogelijk een lening bij uw bank te krijgen? U betaalt de belastingschuld in één keer , vermijdt zo boete en vrij hoge intresten. De afbetaling aan de bank zou op langere termijn moeten kunnen.

Dat bericht in de Standaard , mij wel niet bekend , biedt ook mogelijkheden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 16 mei 2018 15:37

De interesten zijn vanaf 2018 een pak lager. Kan soms zelfs lager uitkomen dan bij een bank.

De staat rekent 4% op schulden aan haar. Omgekeerd krijgt u maar 2% van de staat wanneer u geld terug moet krijgen (bijvoorbeeld naar aanleiding van een dispuut). Dat is m.i. discriminatoir (waarom zou de staat in dezelfde situatie recht hebben op meer interesten dan omgekeerd)?

Dus in principe ligt de interestvoet tussen de 2 à 4%. Persoonlijke leningen zijn ook snel 4 tot 5%.

Een boete krijgt u meestal niet omdat u niet kan betalen -- daarvoor zijn de interesten. Dat is eerder door foutieve aangiftes e.d.

LeenW
Berichten: 12813

#6 , 16 mei 2018 23:11

Afbetalingsplannen zouden tegenwoordig (op uitzondering na) max 6 maanden zijn bij de belastingen.

doremi
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 mei 2018 09:26

Hallo even opgezocht in de krant van 17/05/2018 staat het volgende !!!!.

Schulden aflossen bij de fiscus kan binnenkort met een afbetalingsplan van vijf jaar, dat meldt De Standaard.
Nu moet een fiscale schuld nog binnen de twaalf maanden worden terugbetaald.


“Het wordt in de toekomst mogelijk om een plan gespreid over een periode tot zestig maanden te krijgen”, zegt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën. “We zijn van oordeel dat wie zijn schulden niet binnen de twaalf maanden kan betalen, te kampen heeft met structurele betalingsproblemen.”

Volgens een nieuwe omzendbrief zal de regiodirecteur voortaan kunnen beslissen over een langere termijn, die zal afhangen van de omvang van de fiscale schuld en de solvabiliteit van de schuldenaar. In extreme gevallen kan die zelfs de nalatigheidsintresten kwijtschelden of een onbeperkt uitstel van een gedeelte van de schuld toestaan.
Ja, dit is nu wel toevallig. Als dit klopt is mijn probleem opgelost. bedankt voor de info.

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 17 mei 2018 22:42

Maar uiteindelijk blijft een afbetalingsplan wel een gunst, geen recht. U kunt dus niets eisen op basis van dat artikel.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#9 , 18 mei 2018 22:17

Beste

Veel, zo niet alles zal afhangen van de evaluatie van de levensvatbaarheid van uw zelfstandige activiteit. Indien de fiscus de mening heeft dat u nog uit de put kan klimmen zal een langere termijn mogelijk zijn. Als men dit als 'kosten op het sterfhuis' beschouwd zeker niet.
Een bank zal dit niet financieren. Banken financieren projecten, geen problemen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”