vrijaf bij openbare verkoop

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

vrijaf bij openbare verkoop

#1 , 13 mei 2018 21:59

Ik sta in het onderwijs en tijdens mijn werkuren zal de openbare verkoop van goederen die deel uitmaken van mijn erfenis plaatsvinden.
Heb ik recht op vrijaf om deze bij te wonen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 14 mei 2018 07:20

Dit is geen klein verlet !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

#3 , 14 mei 2018 11:14

Dat weet ik, maar mag de directeur mijn verlofaanvraag weigeren?

Reclame

Sirkii
Berichten: 5395

#4 , 14 mei 2018 12:59

Als je les geeft liggen je werkdagen/uren vast volgens je lessenrooster. Verlof vragen is er dus niet bij. Als de directeur redelijk is en je reikt zelf oplossingen aan (bv ruilen met een collega als dat kan / oefeningen voorzien als dat van toepassing is ... ) en de vraag is uitzonderlijk dan gaat hij mogelijks akkoord. Op het college waar m n vrouw lesgeeft wordt vrijwel altijd een akkoord gegeven voor bv begrafenissen van nonkels/tantes/ ... mits de afwezigheid voorbereid wordt en ze bereid is op een ander moment ook eens bv een extra bewaking te doen.

eylis
Berichten: 8837

#5 , 14 mei 2018 13:12

Recht op vrijaf heb je niet, maar het is nogal evident dat je onbetaald verlof kan vragen voor een situatie waar je aanwezigheid vereist is. Een vereiste is, is dat je het lang genoeg op voorhand vraagt, zodat de school zich kan organiseren voor je afwezigheid. Weigeren kan de directeur niet als het onbetaald verlof is.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 14 mei 2018 15:42

En wat als er een 2de zitdag komt?

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 14 mei 2018 18:37

Recht op vrijaf heb je niet, maar het is nogal evident dat je onbetaald verlof kan vragen voor een situatie waar je aanwezigheid vereist is. Een vereiste is, is dat je het lang genoeg op voorhand vraagt, zodat de school zich kan organiseren voor je afwezigheid. Weigeren kan de directeur niet als het onbetaald verlof is.
Je hebt geen recht op dit verlof, en uiteraard kan de directie dit weigeren.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

eylis
Berichten: 8837

#8 , 14 mei 2018 20:03

Zucht... alle leerkrachten (zowel tijdelijken, benoemden etc) kunnen voor persoonlijke omstandigheden beroep doen op het AVP-statuut. (afwezigheid voor verminderde prestaties) dat kan vanaf dag. In totaal kun je over je hele schoolloppbaan tot 60 maanden AVP aanvragen.... Maar weinigen weten dat en schooldirecties zullen er nu ook niet speciaal promotie voor voeren, gezien het grote lerarentekort voor vervangingen....Googel maar na op "AVP onderwijs"

Oude Belg
Berichten: 3192

#9 , 14 mei 2018 23:30

Zucht... Googel maar na op "AVP onderwijs"
Dan vind je ondermeer :
Recht of gunst?
Afwezigheid voor verminderde prestaties is een gunst, geen recht. Je school of centrum kan je aanvraag weigeren.
Toen ik eens naar een begrafenis van een oom wilde, werd dat geweigerd. Ik ben dan bloed gaan geven en heb een dag compensatieverlof opgenomen: vroeger kon dat. Dat was de enige oplossing. ( buiten je ziek melden, maar dat vond ik niet netjes).
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

jacodepapegaai
Topic Starter
Berichten: 35

#10 , 15 mei 2018 09:47

ok bedankt voor de reacties, mij ziek melden is inderdaad geen optie maar ik ga eens praten met de directeur misschien lukt het mij zo wel, en ja die 2de zitdag...dat zien we dan wel (als die er al komt.)

eylis
Berichten: 8837

#11 , 15 mei 2018 13:28

je vraagt gewoon AVP-verlof aan.

B.Debuck
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#12 , 01 jun 2018 13:46

volgens verschillende online bronnen vind ik terug dat AVP werd hervormd vanaf 1 september 2017. In alle bronnen wordt vermeld dat dit een gunst is en geen recht.

Oude Belg
Berichten: 3192

#13 , 01 jun 2018 17:36

Zoals ik al schreef in bericht 9....
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”