onkruidverdelger/schapen.

Bruno21
Topic Starter
Berichten: 25

onkruidverdelger/schapen.

#1 , 12 mei 2018 19:22

Geachte,

Mijn tuinboorden zijn overwoekerd door netels die uit de naburige weiden zich gretig in mijn tuin nestelen. Het wordt elk jaar erger...

Nu zijn vermelde gewassen nog jong, maar straks groeien ze nog verder tuininwaarts.

Ik zou graag die boorden (lees de scheiding met de weiden) behandelen met een degelijke onkruidverdelger teneinde verdere overwoekering te beperken.

Maar, heb ik wel dat recht aangezien er in de weide schapen lopen en bij een regenbui vermoed ik dat het gif de weide bereikt.

Iemand raad?
Dank,
Bruno

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ChristophePaus
Berichten: 453
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mei 2018 10:33

Netels verwijderen met wortel. Dit jaar na jaar volhouden ...
Onkruidverdelger helpt slechts tijdelijk en bij gebruik vernietig je ook talloze insecten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2018 10:45

Je grond is te zuur, kalken en de netels worden verleden tijd
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 13 mei 2018 11:23

Eventjes de tuinierpuntjes op de i: brandnetels verschijnen op "vette" humusrijke gronden met een hoog stikstofgehalte. Voor weiden klopt dat vaak : omdat daar dikwijls veel mest valt. (vooral paarden en schapenweiden) Brandnetels kan je binnen de perken houden door steeds af te maaien. Kalk zou je dus kunnen strooien om het stikstofgehalte naar beneden te krijgen. Maar dan verarm je ook de grond. Dat zou jammer zijn. Op zure gronden daarentegen: plaatsen waar bvb. naaldbomen staan, of tuinen met Hortensia's, azalea's en rhodondendrons zie je....practisch géén brandnetels. Dus daar stelt zich het probleem niet.

Bruno21
Topic Starter
Berichten: 25

#5 , 13 mei 2018 13:39

Bedankt voor jullie antwoorden.

Maar, ik had eigenlijk gehoopt op juridisch advies omdat ik echt van plan ben gebruik te maken van een onkruidverdelger. Mijn tuin is groot en de netelmassa gigantisch, daarenboven betaal ik me blauw aan mijn tuinman.
Groetjes,
Bruno

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 13 mei 2018 14:23

Round-up????
Mag niet meer, je moet het nu met een brandertje verschroeien!!!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

eylis
Berichten: 8836

#7 , 13 mei 2018 14:29

Als tuin omringd is door weiden (met dieren) zal je altijd meer onderhoudswerk hebben aan de boorden. Verdelgen mag je niet. Maar waarom koop je geen bosmaaier. Dat werkt makkelijk. Als je telkens de netels opschieten (en voordat het zaad vormt) afmaait, zie je na 2 X al veel minder doorkomen. Je mag de afgemaaide netels zelfs laten liggen. De wortels in de grond hebben de bovenbladen nodig om in leven te blijven.

Terug naar “Andere”