Chiptuning Paradox

Mentor4Hours
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Chiptuning Paradox

#1 , 09 mei 2018 18:29

Je hoort regelmatig van mensen die hun wagen softwarematig hebben laten opdrijven aan de hand van Chiptuning (zgn. "zwarte" PK's).

De theoretisch juridische risico's zijn gekend: wagen voldoet niet aan de specificaties van het homologatie-attest (CoC) en is dus wettelijk gezien niet ingeschreven, dus illegaal. De verzekering is niet aangepast en dus kan de verzekeringsmaatschappij bij ongeval (eventueel met lichamelijke schade) weigeren uit te keren of het uitgekeerde bedrag terugvorderen van de bestuurder.

Maar je hoort zelden of nooit dat er mensen effectief veroordeeld zijn voor dergelijke praktijken.
Vandaar mijn vraag: bestaan er feitelijke cijfers hoeveel mensen (cases) er effectief al zijn veroordeeld voor het rijden met een gechipte auto (met of zonder ongevallen als aanleiding)?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 mei 2018 19:11

Daar word geen controle op gedaan !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 12 mei 2018 12:43

Veel zal het niet zijn.
Link met een ongeval, dan moet er ook nog bewezen worden dat de aanpassing (mee) de oorzaak is van het ongeval ...
Moeilijk.

Er is jaren geleden eens een actie geweest waar klanten van zo'n chiptuning bedrijf bij buitenrijden naar technische controle gestuurd werden.
Geen idee wat daar van gekomen is.

Reclame

jufo
Berichten: 208

#4 , 20 mei 2018 10:11

Daar word geen controle op gedaan !!
Er zijn wel degelijk reeds garagisten veroordeeld die het vermogen wijzigen, (wijzigen van Kilowatt = wijzigen van een juridische draagwijdte) , inbreuken op art 210bis - Valsheid informatica (tot 5 jaar cel !!)

ander voorbeeld :
https://www.hln.be/regio/ninove/politie ... ~a52ecc0b/

https://www.hln.be/regio/ninove/automon ... ~aca12bb7/

Zowel de uitvoerder v/d (verboden) verbouwing (in casu chiptuning) EN de eigenaar van het getunede voertuig zijn strafbaar.
In het voorbeeld uit Ninove zijn eigenaar en uitvoerder 1 en dezelfde persoon.

In onderstaand topic heeft iemand anders dit verbod en de strafbaarheid in detail toegelicht :
viewtopic.php?f=40&t=23078&p=519926&hil ... ng#p519926


Een recente (12-06-2015) parlementaire vraag bevestigd nogmaals het verbod :
https://polinfo.kluwer.be/newsview.aspx ... 22&lang=nl

ik citeer :
<Kan de wetgeving niet aangepast worden zodat diegenen die aanpassingen uitvoeren aan de wagen/motor hun wagen kunnen legaliseren en hierdoor volledig in orde zijn?
Het is niet nodig om de van kracht zijnde wetgeving, die reeds de verschillende toegestane gevallen en de verboden gevallen zoals vastgelegd in de ministeriële omzendbrief van 12 maart 2010, bepaalt, nogmaals te wijzigen.
>

Inbreuken op het KB van 15 maart 1968 (uitvoeren chiptuning) leveren een wanbedrijf op, dus correctionele straffen
Aanbieders (uitvoerders) van chiptuning (zwarte pk's :D ) zijn dus allen strafbaar

Het grote aanbod aan "chiptuners" alsook het totaal gebrek aan handhaving doet vermoeden dat dit toegelaten/gedoogd is, maar de realiteit is dat chiptuners feitelijk criminelen zijn.

Dat justitie (politie) laat begaan is ook mij een groot raadsel (géén prioriteit ?), terwijl VW wel wordt aangepakt voor hun sjoemelsoftware....

mbbs1024
Berichten: 474

#5 , 21 mei 2018 22:17

Chiptuning is moeilijk vast te stellen, stekkertje uittrekken en de motor heeft terug zijn normale karakteristieken.
VW is genekt door de amerikanen die hierdoor een concurrent van amerikaanse wagens een zware slag hebben toegebracht.

jufo
Berichten: 208

#6 , 22 mei 2018 14:14

Chiptuning is moeilijk vast te stellen, stekkertje uittrekken en de motor heeft terug zijn normale karakteristieken.
Je hebt 2 'soorten' van deze 'chiptuning'-fraude :

a) Enerzijds die doosjes/box die de signalen vervalsen met meer vermogen als gevolg.
Die doosjes/box kan je inderdaad "uittrekken".

b) softwarematige wijzigingen (valsheid informatica) IN het originele programma van de motorcomputer, met meer vermogen als gevolg.
Dat kan je niet zomaar of meteen "wissen" of "uittrekken" in het geval van een vaststelling.
VW is genekt door de amerikanen die hierdoor een concurrent van amerikaanse wagens een zware slag hebben toegebracht.
Dit is het gevolg van VAG's fraude, maar is niet de oorzaak !

Mentor4Hours
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2018 19:37

Bedankt voor al jullie reacties!

Mag ik dan hieruit volgende conclusies trekken:
1) chiptuning is ten allen tijde illegaal
2) de uitvoerende macht doet er in de praktijk weinig tot geen controle op en er zijn weinig tot geen gevallen bekend van eigenaars die werden veroordeeld tot fraude en het dragen van alle schade-claims (zowel materiaal als lichamelijk) door een na-controle van het (aangepaste) motor-management systeem.
3) enkele uitzonderlijke uitvoerders (garagisten en chiptuners) en enkele uitzonderlijke eigenaars (ingevoerde wagens met een exotisch uiterlijk) zijn uitzonderingen op het voorgaande en werden wel vervolgd...

Ik las trouwens in het kranten-artikel dat Jufo deelde dat er eigenlijk niet eens geijkte testbanken in België zijn...

Sirkii
Berichten: 5396

#8 , 25 mei 2018 21:04

Merkdealers merken remapping (softwarewijziging in de ECU) bij elk onderhoud en zullen je op je factuur laten weten dat de garantie vervalt (of herzetten naar de correcte mapping). Chiptining (bakje ertussen dat de ECU bedriegt) zie je op het zicht. Bij mogelijke abnormale motorschade zullen ze onderzoeken doen (bv kapotte uitlaatcollector wegens oververhit wegens remapping).

carbuilt
Berichten: 31
Juridisch actief: Nee

#9 , 27 mei 2018 15:48

Bedankt voor al jullie reacties!

Mag ik dan hieruit volgende conclusies trekken:
1) chiptuning is ten allen tijde illegaal
2) de uitvoerende macht doet er in de praktijk weinig tot geen controle op en er zijn weinig tot geen gevallen bekend van eigenaars die werden veroordeeld tot fraude en het dragen van alle schade-claims (zowel materiaal als lichamelijk) door een na-controle van het (aangepaste) motor-management systeem.
3) enkele uitzonderlijke uitvoerders (garagisten en chiptuners) en enkele uitzonderlijke eigenaars (ingevoerde wagens met een exotisch uiterlijk) zijn uitzonderingen op het voorgaande en werden wel vervolgd...

Ik las trouwens in het kranten-artikel dat Jufo deelde dat er eigenlijk niet eens geijkte testbanken in België zijn...
Ter verduidelijking :
motortuning is of/en een mechanische wijziging of/en een electronische wijziging (motor-stuurdoos [ECU] of/en software)
chiptuning is een vorm van motortuning
chiptuning is een "verbouwing", wijziging vermogen
vermogen staat vermeld op het COC of PVG of goedkeuringscertificaat.

Zijn in elk geval verboden....27) motortuning

bron ; 12 MAART 2010. - Ministeriële Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)

Men moet echter ook de "AANHEF" van deze omzendbrief begrijpend lezen :
Deze omzendbrief heeft als doel de verbouwingen te omschrijven die niet als dusdanig worden aanzien en waarop bijgevolg artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968, NIET van toepassing is. Voor deze verbouwingen is dan ook geen akkoord van de fabrikant of diens gemachtigde vereist.

Conclusie ; chiptuning is dus, zonder akkoord van de fabrikant, in elk geval verboden.

Analyse v/h KB 15 maart 1968 ;

Voor alle andere verbouwingen is art 8 §5 wél van toepassing, en bijgevolg wél een akkoord vereist !

Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de fabrikant of zijn gemachtigde, wordt de aanvraag alleen in aanmerking genomen met de instemming van de fabrikant of van zijn gemachtigde
"uitgevoerd door" slaat op diegene die de verbouwing uitvoert, dus de 'garagist'/'chiptuner'
"instemming" slaat op de verbouwing
"aanmerking" slaat op de aanvraag

Conclusie ; chiptuning is NIET verboden, mits een (voorafgaandelijk) akkoord van de fabrikant EN de nodige aanvragen EN de nodige testen EN de nodige afgeleverde goedkeuringen (afwijkingen).

Conclusie, chronologisch :
1/ akkoord hebben v/d fabrikant (aangevraagd door de uitvoerder v/d verbouwing - de garagist).
2/ verbouwing uitvoeren (chiptuning).
3/ goedkeuring aanvragen (weerom aanvragen door de uitvoerder v/d verbouwing - de garagist).
4/ testen uit laten voeren door de bevoegde instantie(s).
5/ het goedkeuringscertificaat (individueel) (de afwijking) bekomen.

Omgekeerd is dus zonder akkoord (zelfs als hypothetisch de eigenaar of de titularis v/h voertuig dit akkoord zou moeten vragen) chiptuning verboden, en dit 'in elk geval', en voor iedereen (garagist/eigenaar/titularis)

Eérst chiptuning uitvoeren, zonder akkoord, is zinloos omdat men de uitkomst van de fabrikant nooit weet,
en bovendien strafbaar luidens art 81 van dit KB 15 maart 1968 (correctionele straffen)
In dit geval zou er een wanbedrijf starten dat enkel uitdooft na akkoord/aanvraag/testen/goedkeuring....
(inbrekers die na een tijdje de gestolen waar terugbrengen gaan ook niet vrijuit)

Trouwens ......een akkoord is vereist voor elk voertuig apart, per merk, per model, per klant.

Omdat bij chiptuning de bestaande software wordt gewijzigd is een akkoord v/d fabrikant
dan ook logisch, net om bv inbreuken op intellectuele eigendomsrechten (stuurprogramma) te vrijwaren !

Maw geen enkel chiptuning-bedrijf zal akkoorden van fabrikanten weten voor te leggen en plegen
op zéér grote schaal strafbare feiten.
Elk chiptuningbedrijf (= de uitvoerende andere persoon) verschuift bovendien hun verantwoordelijkheid door naar de klant wat al helemaal niet kan.

Kortom, de wetten zijn duidelijk, maar iedereen heeft zo zijn eigen mening over dit KB 15 maat 1968 die hem of haar het beste uitkomt natuurlijk.
Verder is met een (illegale) tuning rondrijden op de openbare weg een bijkomende inbreuk in hoofde van de eigenaar of titularis van het voertuig.

(Hogerstaand geldt ook voor het verwijderen van roetfilters)


p.s. : er bestaan wél geijkte testbanken in België waar justitie beroep op doet, maar die staan niet bij die chiptuners....

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 27 mei 2018 22:15

En de fabrikant gaat geen akkoord geven voor chiptuning door derden.

Het is grotendeels hoe ze zélf het verschil maken tussen hun modellen met verschillend vermogen voor gelijke cilinderinhoud / gelijke motor :wink:

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”