Bedankt voor al jullie reacties!
Mag ik dan hieruit volgende conclusies trekken:
1) chiptuning is ten allen tijde illegaal
2) de uitvoerende macht doet er in de praktijk weinig tot geen controle op en er zijn weinig tot geen gevallen bekend van eigenaars die werden veroordeeld tot fraude en het dragen van alle schade-claims (zowel materiaal als lichamelijk) door een na-controle van het (aangepaste) motor-management systeem.
3) enkele uitzonderlijke uitvoerders (garagisten en chiptuners) en enkele uitzonderlijke eigenaars (ingevoerde wagens met een exotisch uiterlijk) zijn uitzonderingen op het voorgaande en werden wel vervolgd...
Ik las trouwens in het kranten-artikel dat Jufo deelde dat er eigenlijk niet eens geijkte testbanken in België zijn...
Ter verduidelijking :
motortuning is of/en een mechanische wijziging of/en een electronische wijziging (motor-stuurdoos [ECU] of/en software)
chiptuning is een vorm van motortuning
chiptuning is een "verbouwing", wijziging vermogen
vermogen staat vermeld op het COC of PVG of goedkeuringscertificaat.
Zijn in elk geval verboden....27) motortuning
bron ; 12 MAART 2010. - Ministeriële Omzendbrief betreffende sommige verbouwde voertuigen (cat. M1)
Men moet echter ook de "AANHEF" van deze omzendbrief begrijpend lezen :
Deze omzendbrief heeft als doel de verbouwingen te omschrijven die niet als dusdanig worden aanzien en waarop bijgevolg artikel 8, § 5, van het koninklijk besluit van 15 maart 1968, NIET van toepassing is. Voor deze verbouwingen is dan ook geen akkoord van de fabrikant of diens gemachtigde vereist.
Conclusie ; chiptuning is dus,
zonder akkoord van de fabrikant,
in elk geval verboden.
Analyse v/h KB 15 maart 1968 ;
Voor alle andere verbouwingen is art 8 §5 wél van toepassing, en bijgevolg wél een akkoord vereist !
Wanneer de verbouwing echter wordt uitgevoerd door een andere persoon dan de fabrikant of zijn gemachtigde, wordt de aanvraag alleen in aanmerking genomen met de instemming van de fabrikant of van zijn gemachtigde
"uitgevoerd door" slaat op diegene die de verbouwing
uitvoert, dus de 'garagist'/'chiptuner'
"instemming" slaat op de verbouwing
"aanmerking" slaat op de aanvraag
Conclusie ; chiptuning is NIET verboden,
mits een (voorafgaandelijk) akkoord van de fabrikant EN de nodige aanvragen EN de nodige testen EN de nodige afgeleverde goedkeuringen (afwijkingen).
Conclusie, chronologisch :
1/ akkoord hebben v/d fabrikant (aangevraagd door de uitvoerder v/d verbouwing - de garagist).
2/ verbouwing uitvoeren (chiptuning).
3/ goedkeuring aanvragen (weerom aanvragen door de uitvoerder v/d verbouwing - de garagist).
4/ testen uit laten voeren door de bevoegde instantie(s).
5/ het goedkeuringscertificaat (individueel) (de afwijking) bekomen.
Omgekeerd is dus zonder akkoord (zelfs als hypothetisch de eigenaar of de titularis v/h voertuig dit akkoord zou moeten vragen) chiptuning verboden, en dit 'in elk geval', en voor iedereen (garagist/eigenaar/titularis)
Eérst chiptuning uitvoeren, zonder akkoord, is zinloos omdat men de uitkomst van de fabrikant nooit weet,
en bovendien strafbaar luidens art 81 van dit KB 15 maart 1968 (correctionele straffen)
In dit geval zou er een wanbedrijf starten dat enkel uitdooft na akkoord/aanvraag/testen/goedkeuring....
(inbrekers die na een tijdje de gestolen waar terugbrengen gaan ook niet vrijuit)
Trouwens ......een akkoord is vereist voor
elk voertuig apart, per merk, per model, per klant.
Omdat bij chiptuning de bestaande software wordt gewijzigd is een akkoord v/d fabrikant
dan ook logisch, net om bv inbreuken op intellectuele eigendomsrechten (stuurprogramma) te vrijwaren !
Maw geen enkel chiptuning-bedrijf zal akkoorden van fabrikanten weten voor te leggen en plegen
op zéér grote schaal strafbare feiten.
Elk chiptuningbedrijf (= de uitvoerende andere persoon) verschuift bovendien hun verantwoordelijkheid door naar de klant wat al helemaal niet kan.
Kortom, de wetten zijn duidelijk, maar iedereen heeft zo zijn eigen mening over dit KB 15 maat 1968 die hem of haar het beste uitkomt natuurlijk.
Verder is met een (illegale) tuning rondrijden op de openbare weg een
bijkomende inbreuk in hoofde van de eigenaar of titularis van het voertuig.
(Hogerstaand geldt ook voor het verwijderen van roetfilters)
p.s. : er bestaan wél geijkte testbanken in België waar justitie beroep op doet, maar die staan niet bij die chiptuners....