Stopzettingsmeerwaarden

Jonas_St
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Stopzettingsmeerwaarden

#1 , 08 mei 2018 20:08

Hallo

Kan iemand mij vertellen of ik het volgende goed begrijp.

Er is sprake van een stopzettingsmeerwaarde wanneer bv. een eenmanszaak bestanddelen verkoopt aan een vennootschap.
Maar wanneer een zaakvoerder zijn eenmanszaak stopzet, en een vennootschap opricht en de bestanddelen uit de eenmanszaak in de vennootschap gebruikt, dan is er sprake van een inbreng in natura en niet van een stopzettingsmeerwaarde?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mei 2018 20:35

U één man zaak zet je stop, en je richt een nieuwe vennootschap op, met een andere BTW nummer, dus de twee zaken hebben met elkaar niks maar ook niks met elkaar gemeen, daar een vennootschap een volledig andere persoonlijkheid !s !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Jonas_St
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mei 2018 07:27

Maar je kan toch wel je activa die je gebruikte in je eenmanszaak inbrengen in je vennootschap en dan is er toch sprake van een inbreng in natura

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 mei 2018 07:35

Juist je kan persoonlijk inbreng doen maar dit worden aandelen van u persoonlijk en de vennootschap moet je zien als een totaal andere persoon ik geloof dat je niet snapt wat een vennootschap is.
De vennootschap is wettelijk u persoonlijk niet ondanks u de aandelen heeft.
Dit is een vreemde persoon om het gemakkelijk uit te leggen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#5 , 09 mei 2018 08:27

Beste

Stopzettingsmeerwaarde doet zich vooral voor op de meerwaarde bij verkoop van handelsfonds (clienteel) aan een vennootschap. Die meerwaarde wordt doorgaans belast aan 33 % (of 16,5 % indien verkoper > 60 jaar)
Je kan ook werken via overdracht van materiële activa waarbij de zelfstandige dan vooral zijn tostellen, instrumenten, meubilair, wagen(s), inrichting enz overdraagt aan zijn nieuwe vennootschap. Alsdan is doorgaans een belasting van 16,5 % verschuldigd op de meerwaarde van die activa.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jonas_St
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 mei 2018 12:47

Juist je kan persoonlijk inbreng doen maar dit worden aandelen van u persoonlijk en de vennootschap moet je zien als een totaal andere persoon ik geloof dat je niet snapt wat een vennootschap is.
De vennootschap is wettelijk u persoonlijk niet ondanks u de aandelen heeft.
Dit is een vreemde persoon om het gemakkelijk uit te leggen .
Ik snap maar al te goed dat een vennootschap een rechtspersoon is

Jonas_St
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 mei 2018 12:50

Beste

Stopzettingsmeerwaarde doet zich vooral voor op de meerwaarde bij verkoop van handelsfonds (clienteel) aan een vennootschap. Die meerwaarde wordt doorgaans belast aan 33 % (of 16,5 % indien verkoper > 60 jaar)
Je kan ook werken via overdracht van materiële activa waarbij de zelfstandige dan vooral zijn tostellen, instrumenten, meubilair, wagen(s), inrichting enz overdraagt aan zijn nieuwe vennootschap. Alsdan is doorgaans een belasting van 16,5 % verschuldigd op de meerwaarde van die activa.
Klopt dit heb ik ook gelezen. Maar de vennootschap dient dan al te bestaan op het moment van de overdracht neem ik aan.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 10 mei 2018 22:07

Jonas

FDat is evident. Je kan moeilijk overdragen naar een niet bestaande entiteit... Afhankelijk van wat je overdraagt kan een waardering door bedrijfsrevisor noodzakelijk zijn.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”