Nieuwe privacywet - digitalisering loonfiche

Kaydra
Topic Starter
Berichten: 20

Nieuwe privacywet - digitalisering loonfiche

#1 , 11 apr 2018 15:17

Ongeveer een maand geleden kregen we op het werk een brief mee met de vraag of we de toelating gaven om onze loonbrief voortaan digitaal te krijgen ipv op papier. Twee weken geleden hing er ineens een brief in de kantine dat iedereen plots toelating móest geven om geen papieren versie meer te krijgen. En nu hangt er een brief dat omwille van de nieuwe privacywetgeving ze verplicht zijn voortaan enkel een digitale loonfiche aan te bieden en dit zónder uitzondering. Voor 25/05 moeten we dus een mailtje sturen naar iemand van de personeelsdienst zodat zij ons een login kunnen verschaffen op een platform met een wachtwoord dat we dan zelf moeten aanpassen.

Kunnen/mogen ze dit zomaar verplichten of moeten ze altijd - zei het op aanvraag - een papieren versie beschikbaar stellen?

met vriendelijke groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 02 mei 2018 09:11

Waarom zouden ze op aanvraag een papieren versie moeten verstrekken als u deze zelf kan afdrukken?

Loonfiches die door derden kunnen worden bekeken vormt een inbreuk op de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG), met alle gevolgen vandien (administratieve boetes tot 20 mln. EUR). Een digitaal platform zorgt ervoor dat er geen papieren meer rondslingeren en daar dus persoonsgegevens meer kunnen lekken.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 mei 2018 09:25

Ik vind nergens de verplichting dat de loonbrief digitaal moet zijn, in de GDPR wetgeving, heeft er iemand meer informatie hier over ?
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 02 mei 2018 10:19

GDPR verplicht dat dan ook niet, alleen is het moeilijker om persoonsgegevens afdoende te beschermen wanneer er iemand alle loonfiches fysiek in handen krijgt of als die ergens kunnen blijven rondslingeren. Bedrijf in kwestie heeft er blijkbaar voor gekozen om dit te ondervangen met een digitaal platform met persoonlijke accounts.

PS: Een kennis van mij heeft eens alle loonfiches van zijn werkgever in zijn persoonlijke brievenbus thuis gevonden. Zijn werkgever en een aantal van zijn collega's waren daar uiteraard niet blij mee.
"sowieso" schrijf je zo.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 02 mei 2018 11:33

Er zijn in zeer veel firma's waar alle lonen van alle functies openbaar zijn, wat is daar nu geheim aan !, ik lag vroeger zeker niet waker van wat mijn colega verdiende, als ik kreeg waar ik recht op had was dit voldoende.
Zelfs van de politiekers word het zelfs gepubliceerd !!!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 02 mei 2018 12:00

Maakt niet uit; het zijn persoonsgegevens en het verwerken van persoonsgegevens is streng gereguleerd. Vanaf 25 mei staan er zware administratieve boetes op het overtreden ervan.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Privacy-bescherming”