uitwerking van een testament.

krisbe
Topic Starter
Berichten: 35

uitwerking van een testament.

#1 , 28 apr 2018 15:13

Beste forum,

Volgende situatie.

- 2 partners C en G. C en G hebben geen kinderen.
- wettelijk samenwonend, geen samenlevingscontract, geen tontine (beding van aanwas).
- partner C heeft een testament gemaakt waarbij G, bij overlijden van C, de volle eigendom (en dus niet enkel het vruchtgebruik) verwerft van het appartement dat nu enige en volle eigendom is van C.
- testament is een eigenhandig testament, geregistreerd bij de notaris, en ingeschreven in het CRT.
- G heeft een broer J genaamd. G en J leven in onmin, wegens schulden door J veroorzaakt, en waarvoor G reeds heeft moeten tussenkomen (m.a.w. schulden van J aflossen).
- C heeft een zus F

Nu is de vraag : wat gebeurt er wanneer C en G SAMEN zouden overlijden, bvb. in een verkeersongeval ? Heeft het testament gemaakt door C dan geen uitwerking (omdat G eveneens overleden is) ? Of erven de erfgenamen van G (nl. de ouders van G en broer J) dan toch het appartement van C (in onverdeeldheid). Of zijn het dan de wettelijke erfgenamen van C (nl. de ouders van C en zus F) die het appartement in onverdeeldheid erven.

Nu is de kans natuurlijk klein dat C en G samen of op hetzelfde moment overlijden, maar je weet maar nooit.

Dank bij voorbaat voor elke input.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 28 apr 2018 15:35

Als ze gelijktijdig overlijden dan kunnen ze niet van elkaar erven, aangezien overledenen niet kunnen erven.
De wettelijke devolutie zal in dat geval worden toegepast en niet het testament waarbij één van de gelijktijdig overlevenden als erfgenaam werd aangeduid.
Art. 721. <W 19-09-1977, art. 2> Wanneer de volgorde waarvan twee of meer personen zijn overleden niet kan worden bepaald, worden die personen geacht gelijktijdig te zijn overleden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#3 , 28 apr 2018 18:15

C kan in zijn testament bepalen wat er gedaan wordt met zijn erfenis als G samen of kort na hem zou overlijden. Dikwijls wordt een paragraaf genoteerd , in de aard van :
Indien C met mij overlijdt of binnen een periode van xx tijd overlijdt wegens dezelfde omstandigheid, gaat mijn erfenis naar AA.
Als zij dus samen een ongeval hebben, waarbij C overlijdt en G vb. binnen de maand ook aan de gevolgen ervan, erft zij niet maar gaat de erfenis naar de 2e aangeduide persoon.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

krisbe
Topic Starter
Berichten: 35

#4 , 29 apr 2018 10:25

Thx Thomas Morus en Wanton.

Wel zeer interessant, en een geruststelling dat de erfgenamen van G niet kunnen/zullen erven van C, als G en C samen overlijden/omkomen in een ongeval/ ... .

De notie dat G niet erft wanneer G wegens "zelfde omstandigheid overlijdt" is ook een interessante piste.

@wanton : je schrijft "Indien C met mij overlijdt of binnen een periode van xx tijd overlijdt wegens dezelfde omstandigheid, gaat mijn erfenis naar AA.. Hoeveel mag die xx tijd maximaal bedragen ? Want de notaris zal toch een testament willen uitvoeren ?

Bedankt voor de input.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#5 , 29 apr 2018 11:56

Die tijd is wel relatief. We zijn nu wel veel aan 't veronderstellen. Maar als beiden samen in een ongeval zijn betrokken, zou het kunnen dat één onmiddellijk overlijdt en de ander pas na 6 maanden coma. Is men op alles voorbereid? Soms moeilijk.
Ik zou wel aanraden, indien men aan dergelijke constructie denkt, om van in het begin een notaris te contacteren.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

krisbe
Topic Starter
Berichten: 35

#6 , 29 apr 2018 12:57

Inderdaad, Wanton, het is onmogelijk om alles op voorhand te voorzien. Maar iets erven terwijl men er geen nut meer van heeft, is ook niet aangewezen. In deze case is het belang vooral dat het onroerend goed niet "verschuift" wegens geen kinderen. Inderdaad, aangewezen is een ontwerp naar/met de notaris.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 29 apr 2018 13:02

Gewoon huwen lost het probleem op.
Dan blijft de persoonlijke eigendom in de familie maar geniet de langstlevende van het vruchtgebruik.
En dat allemaal zonder kosten te moeten maken
(facultatief huwelijksfeest uitgezonderd)!!!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 29 apr 2018 18:42

Een huwelijk maakt het in zo'n situatie nog ingewikkelder, zeker indien er geen testament is. De discussie is dan nog meer : leefde de één iets langer dan de ander? Daar hangt het dan vanaf of het zijn of haar familie is die gaat erven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 29 apr 2018 20:13

Met een huwelijk blijft het goed in familie van TS indien er geen testament is.
Weliswaar geen volle eigendom voor de partner, enkel vruchtgebruik.
Begrijp de fixatie van TS op alleen gelijktijdig overlijden niet goed.
Ook als er consecutief overlijden is met x aantal jaren ertussen zal het goed naar
de "verkeerde" familie gaan indien de partner het goed in volle eigendom verkrijgt via testament.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”