overlijden woningverzekering niet gekend

mae
Topic Starter
Berichten: 15

overlijden woningverzekering niet gekend

#1 , 27 apr 2018 15:28

Mijn vader is onlangs overleden.
Voor de aangifte van zijn nalatenschap hebben wij de woningpolis nodig. Deze vinden wij nergens terug in zijn documenten. Bestaat er een instantie waar wij kunnen opvragen bij welke verzekeringsmaatschappij hij aangesloten was?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 27 apr 2018 15:48

Had uw vader een "vaste" makelaar ?

Of misschien in de bankuittreksels zoeken naar een betaling ?

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 27 apr 2018 21:47

Je hebt geen polis nodig om de aangifte te doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#4 , 28 apr 2018 00:45

Jawel, je moet de verzekerde waarde van de inboedel of de ' roerende lichamelijke goederen' vermelden. Soms is dat vermeld op het vervaldagbericht.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 28 apr 2018 13:07

Als er geen spoor te bekennen valt van een verzekeringscontract dan is dat nogal moeilijk.
Brandverzekering is geen verplichte verzekering. Best mogelijk dat er geen is en dan kun je blijven zoeken.
Bovenal is het niet zo dat verzekerd bedrag het aan te geven bedrag is. De reële marktwaarde moet worden vermeld.
Het merendeel van de inboedels heeft geen intrinsieke waarde, al zeker niet als het oudere mensen betreft die geen kunst of antiek verzamelden.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#6 , 28 apr 2018 18:03

Je moet vermelden dat er een verzekering tegen brand en/of diefstal is voor de inboedel, met opgave van de verzekerde waarde. Aangifte, onderaan p. 9.
Los daarvan dient de waarde van de inboedel vermeld te worden bij de tegoeden van de overledene : gaande van 500 tot 2000 €, naargelang.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 28 apr 2018 19:49

Vermeld dan best dat er geen brandverzekering werd afgesloten. Is trouwens ook niet verplicht.

wanton
Berichten: 9891
Locatie: HEIST , bij-den-berg

#8 , 28 apr 2018 23:48

Geloof je zelf toch niet dat er geen brandverzekering is.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 29 apr 2018 10:37

Je zou verschieten als je zou weten hoeveel eigenaars en/of huurders geen brandverzekering hebben.
Tijdens mijn beroepsloopbaan als beheerder van Horecapanden, had ik bijna maandelijks ergens een brand in Vlaanderen. Dat waren soms drama's nadat bleek dat ze geen brandverzekering hadden of waren onderverzekerd. Ik heb mensen geweten, die buiten de onderbroek die ze aan hadden toen ze het pand ontvluchten, NIETS meer hadden, en de rest van hun leven bij het OCMW moesten aankloppen, terwijl ze amper 12 uur voordien nog een zeer renderende handelszaak hadden.

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 29 apr 2018 13:11

Veel oude mensen hebben dat niet (meer).

Ik stel dat dikwijls vast en de oorzaken zijn bijna steeds dezelfde:
op een bepaald ogenblik verkopen ze hun woning, kopen een appartement en gaan daar wonen.
Het appartement is verzekerd via de blokpolis van het gebouw. De inboedel niet. Maar dikwijls nemen ze geen inboedelverzekering omdat ze ofwel denken dat de inboedel ook via de blokpolis is verzekerd, ofwel het de moeite niet vinden om hun oude meubelen te verzekeren.

Indien de erfgenamen geen spoor van een brandpolis vinden dan doen ze hun aangifte zonder, want er is geen alternatief. Daarom is een polis is ook geen nodige voorwaarde om een aangifte te kunnen doen. Zo niet zou men wettelijk verplicht worden om in de onwettelijkheid te stappen door geen aangifte te mogen doen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

semendjo1978
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 01 mei 2018 19:58

Indien je vader zo een polis had, kan je dat normaal gezien terugvinden op de bankuittreksels.

Terug naar “Successie- & Registratierechten”