Hanengekraai toegelaten in bebouwde kom ? Nachtrustverstoring. Geluidsoverlast. Burenhinder.

duivenliefhebber
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

Hanengekraai toegelaten in bebouwde kom ? Nachtrustverstoring. Geluidsoverlast. Burenhinder.

#1 , 28 apr 2018 12:30

Hanengekraai in de bebouwde kom of in een centrumstraat van de gemeente kan bijzonder vervelend en enerverend zijn en vooral de "nachtrust" of "slaap" van iedereen hinderlijk verstoren.

Wat kan men als aanpalende of aangrenzende buren van de eigenaar van de haan aanvangen, wanneer de kwestie niet in der minne kan of wil geregeld worden ?

Bestaat er specifieke wetgeving over dergelijke vorm van burenhinder en abnormale geluidsoverlast en nachtlawaai of de verwijdering van de haan ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 28 apr 2018 12:42

Overlast laten vaststellen en dan naar de vrederechter.
"sowieso" schrijf je zo.

jef007
Berichten: 1679

#3 , 28 apr 2018 14:46

slechts één remedie :: coq au vin!!

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 28 apr 2018 15:19

Er bestaat geen specifieke wetgeving betreffende geluid van hanen.
Misschien kunnen ze de haan een "gasboete" geven wegens haantjesgedrag, maar dan in de letterlijke betekenis van het woord.
Ook hier zal de vrederechter moeten zorgen voor vrede resp. onvrede!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lucas123
Berichten: 483

#5 , 28 apr 2018 15:38

Hierover is onlangs nog een topic over gestart. Best deze eens volledig lezen:

viewtopic.php?f=39&t=87289

Mijn bijdrage daarin (Lucas123) gaat over de rechtspraak ivm dit onderwerp.

Franciscus
Berichten: 38587

#6 , 28 apr 2018 20:40

In stedelijke omgeving kan er wel degelijk opgetreden worden.
Burgerlijk vrederechter
Stafrechtelijk politie en daarna GAS boete en rechtbank.

Mi Sueno
Berichten: 173

#7 , 28 apr 2018 21:40

In onze gemeente staat er iets over in de politiecodex
Hanengekraai,indien storend is niet toegelaten. Elk soort lawaai trouwens. De haan moet s nachts opgehokt. Het hok daar mag de haan zich niet in kunnen rekken, anders kan hij kraaien. Kijk eens in jullie politiecodex over lawaai of storende geluiden.indien er hier niets aan wordt gedaan: gasboete ik denk zelfs in bebouwde kom dat een haan niet mag.

Fortuin
Berichten: 1013

#8 , 29 apr 2018 02:35

De maatschappij.. elke keer als ik zo'n topics lees denk ik dat het toch weer een beetje slechter gaat.

@duivenliefhebber: Hopelijk maken uw duiven niet te veel lawaai. Moest ik nu toevallig de eigenaar zijn van die haan, dan zou ik voor het plezier met u graag enkele jaren procederen. Al is het maar om u te enerveren.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 apr 2018 07:36

Ik ben het met fortuin volledig eens !

in als het zondag is als de duiven moeten vallen zou ik de was buiten hangen, of mijn elektronisch apparaatje laten werken !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

tira00
Berichten: 929

#10 , 29 apr 2018 10:16

En dat geroep op die duiven....ze hebben blijkbaar geen benul welke overlast ze zelf bezorgen.
Heb een buurman duivenliefhebber die een fluit (!!) gebruikt om zijn duiven te trainen en te roepen....Misschien moet ik terug een haan aanschaffen.

mbbs1024
Berichten: 474

#11 , 29 apr 2018 11:19

Wat een regelneverij toch.
Verhuis naar de stad, daar zijn geen hanen of andere dieren die geluid maken.
Binnenkort nog een wet tegen vogels die fluiten ?

Fortuin
Berichten: 1013

#12 , 29 apr 2018 20:27

Binnenkort nog een wet tegen vogels die fluiten?
Zouden we die fluitende vogels niet kunnen dagvaarden voor de vrederechter? Want dit is toch abnormale geluidsoverlast. In der minne kan het alvast niet geregeld worden. :lol:

Franciscus
Berichten: 38587

#13 , 29 apr 2018 20:31

Het gaat over stedelijke of landelijke gebieden. Bebouwde kom heeft er zo direct niets te maken.

duivenliefhebber
Topic Starter
Berichten: 68
Juridisch actief: Nee

#14 , 29 apr 2018 23:07

DANK aan alle panelleden die een "constructieve" en serene bijdrage hebben geleverd.

Dankzij de wijze tip "politie" kwam ik op het Internet op onze REGIONALE algemene politieverordening uit, die recent werd goedgekeurd voor de ganse politiezone (zowel steden en gemeenten).

Ik citeer:
"De eigenaars, bezitters, bewakers of houders van dieren dienen alle nodige en nuttige
maatregelen te nemen om te voorkomen dat deze dieren geluidsoverlast of abnormale geluidshinder voor de omgeving veroorzaken."

Mi Sueno
Berichten: 173

#15 , 29 apr 2018 23:24

DANK aan alle panelleden die een "constructieve" en serene bijdrage hebben geleverd.

Dankzij de wijze tip "politie" kwam ik op het Internet op onze REGIONALE algemene politieverordening uit, die recent werd goedgekeurd voor de ganse politiezone (zowel steden en gemeenten).

Ik citeer:
"De eigenaars, bezitters, bewakers of houders van dieren dienen alle nodige en nuttige
maatregelen te nemen om te voorkomen dat deze dieren geluidsoverlast of abnormale geluidshinder voor de omgeving veroorzaken."
Dus je kan je wijkagent aanspreken.

Wij hebben er ook zo eentje in onze buurt zitten, kraait nog voor het licht wordt, in de zomer met de ramen open slapen kan niet. Zijn heel korte nachtjes.

Aan degenen die kritiek hebben, onze samenleving is nu al zo ver dat men niet meer nadenkt of niet meer wil nadenken over het feit of men iemand stoort als men een dier aanschaft. Of op de één of andere manier regelmatig zelf lawaai maakt. Buren daar wordt geen rekening mee gehouden, ikke ikke ikke.... voor men hierover zijn oordeel heeft zou men daar eens moeten overnadenken . Ik ben niet tegen dieren, hoegenaamd niet, we hebben zelf een hondje. Maar als die onnodig blaft wordt die bijgestuurd. En dat is nu de samenleving... laks...

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”