Kot huren als leerling SO

THE_SAM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Kot huren als leerling SO

#1 , 28 apr 2018 01:50

Beste mensen,

ik doe momenteel mijn 1e bachelor in de economische wetenschappen, maar moet jammer genoeg vaststellen dat mijn voorkennis wiskunde zwak is. Ik zou daarom een 7e jaar ASO willen doen waarin mijn achterstand weggewerkt kan worden. Om op de dichtstbijzijnde school die deze richting aanbiedt te geraken moet ik 2 uur met de trein reizen (dus 4 uur pendelen/dag). Dit is haalbaar, maar een kot zou toch wel veel handiger zijn.

Ik vroeg me dus af of ik een kotcontract kan sluiten als student SO.
Indien niet, kan ik dan bijvoorbeeld 1 vak van de universiteit opnemen en dat dan wel doen? Of moet ik over het statuut 'student' beschikken (wat ik niet terugvindt in de modelcontracten).

Ik wil uiteraard alles op een legale manier doen en vroeg me af of jullie mij hierbij raad konden geven.

Alvast bedankt!

PS: Ik ben reeds meerderjarig.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 28 apr 2018 08:08

Zolang u bent ingeschreven aan een onderwijsinstelling zie ik geen probleem.
"sowieso" schrijf je zo.

Blaatpraat
Berichten: 3791

#3 , 28 apr 2018 12:02

Is het geen optie om een extra cursus wiskunde aan de universiteit te volgen? Vaak geven universiteiten dit in de zomerperiode, maar daarnaast kun je dit vaak ook op aanvraag krijgen.
Aangezien het bijna zomer is, zou ik eerder zien om dit te volgen, en je eventuele derde examenperiode, en daarna een eventuele herkansing op de OPO's die niet gehaald zijn omwille van de wiskunde.

Wat je zegt, kan perfect, maar het lijkt mij net iets omslachtiger om dit te zo te doen.

Reclame

THE_SAM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 28 apr 2018 12:40

Is het geen optie om een extra cursus wiskunde aan de universiteit te volgen? Vaak geven universiteiten dit in de zomerperiode, maar daarnaast kun je dit vaak ook op aanvraag krijgen.
Aangezien het bijna zomer is, zou ik eerder zien om dit te volgen, en je eventuele derde examenperiode, en daarna een eventuele herkansing op de OPO's die niet gehaald zijn omwille van de wiskunde.

Wat je zegt, kan perfect, maar het lijkt mij net iets omslachtiger om dit te zo te doen.
Ik heb een 4-daagse wiskunde cursus aan de unief gevolgd voordat het academiejaar begon. Het was wel nuttig, maar het werkt de achterstand niet echt weg weg t.a.v. mensen die bijvoorbeeld 6 uur wiskunde hebben gevolg in de laatste 2 jaar van het SO. Ikzelf heb namelijk slechts 3 uur gehad.

Ik wil eigenlijk nog moeilijkere wiskunde als keuzevakken opnemen om later niet te moeten sukkelen in de research master, dus die wiskundige inzichten en redeneervermogen opbouwen vergt wel wat tijd en inspanning.

Maar wat je zegt klopt inderdaad wel. Het is alleen niet de meest logische keuze om mijn gewenste doelen te bereiken.
Bedankt voor je reactie!

THE_SAM
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 28 apr 2018 12:42

Ik vroeg me dus af of ik een kotcontract kan sluiten als student SO.
Indien niet, kan ik dan bijvoorbeeld 1 vak van de universiteit opnemen en dat dan wel doen? Of moet ik over het statuut 'student' beschikken (wat ik niet terugvindt in de modelcontracten).
PS: Sorry voor de zware dt fout mensen, het was nogal laat toen ik het schreef en ik weet niet hoe ik het kan aanpassen...

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#6 , 29 apr 2018 01:14

Beste

Een 7° jaar ASO ken ik niet. 7* jaren zijn doorgaans enkel voor BSO/TSO. Zp haalt men in BSO een diploma SO ipv getuigschrift (en daardoor toegang tot hoger onderwijs)
Een 7° jaar kent daarenboven een volledig lesprogramma waarin wiskunde slechts een beperkt onderdeel is. Het lijkt me inderdaad veel evidenter en pragmatischer om binnen het hoger onderwijs te zoeken naar bijscholing of begeleiding.
Aan de univ zijn er assistenten die je willen bijwerken. Een mogelijkheid is ook dat je een masterstudent wiskunde/ingenieur/Handelsingenieur zoekt die je tegen beperkte vergoeding wil bijspijkeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 apr 2018 07:56

Beste

Een 7° jaar ASO ken ik niet. 7* jaren zijn doorgaans enkel voor BSO/TSO. Zp haalt men in BSO een diploma SO ipv getuigschrift (en daardoor toegang tot hoger onderwijs)
Een 7° jaar kent daarenboven een volledig lesprogramma waarin wiskunde slechts een beperkt onderdeel is. Het lijkt me inderdaad veel evidenter en pragmatischer om binnen het hoger onderwijs te zoeken naar bijscholing of begeleiding.
Aan de univ zijn er assistenten die je willen bijwerken. Een mogelijkheid is ook dat je een masterstudent wiskunde/ingenieur/Handelsingenieur zoekt die je tegen beperkte vergoeding wil bijspijkeren

.
Voor één keer ga ik je toch tegenspreken!!

In het kon. Atheneum op de voskenslaan in Gent hebben ze een 7de jaar BWV.

Bijzondere wetenschappelijke vorming

Inhoud

De studierichting Bijzondere Wetenschappelijke Vorming is een volwaardig zevende jaar Algemeen Secundair Onderwijs. Leerlingen die de lessen regelmatig volgen krijgen op het einde van het jaar een attest van regelmatige lesbijwoning. Dit zevende jaar resulteert niet in een bijkomend diploma.

Deze studierichting richt zich op leerlingen die een niet-wetenschappelijke studierichting gevolgd hebben en/of die zich onvoldoende voorbereid voelen om hogere studies met wetenschappelijke basis aante vatten. Leerlingen die een goede voorbereiding wensen op wetenschappelijke richtingen in het hoger onderwijs zijn hier aan het juiste adres: architectuur, biomedische studies, wiskunde, bio-ingenieur, fysica, industrieel ingenieur, informatica, chemie, handelsingenieur, burgerlijk ingenieur, geneeskunde, militaire school, piloot, etc.

bron: http://www.kavoskenslaan.be/studieaanbo ... v-7de-jaar
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#8 , 29 apr 2018 21:22

Denlowie

Ik ben weeral wat wijzer geworden :-) Waarvoor dank.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Onderwijsrecht”