aanpassing chip id kaart

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

aanpassing chip id kaart

#1 , 25 apr 2018 19:40

Klopt het dat adreswijzigingen sedert enige tijd niet meer worden aangebracht op de chip van de ID-kaart?
Iemand beweert dat zijn ID-kaart niet diende aangepast na zijn verhuis omdat het nu nog enkel rechtstreeks in het systeem (?)
gebeurt door de gemeente. Dat werd hem door de gemeente zo meegedeeld (na bezoek wijkagent).
Persoon wil met zekerheid weten of dat nu zo wel in orde is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 25 apr 2018 20:25

Ik ben recent verhuisd, en de eID's van alle gezinsleden moesten aangepast worden op het gemeentehuis.
Staat nog steeds zo vermeld op hun website, dus zou vreemd zijn indien niet meer nodig.
Indien ik mijn eID kaart uitlees met mijn kaartlezer staat mijn laatste adres er wel degelijk op, dus ik kan moeilijk aannemen dat aanpassen na verhuis niet meer nodig is.

En indien je een voertuig hebt moet het inschrijvingsbewijs al helemaal zeker aangepast worden op het gemeentehuis

Bron:
https://www.belgium.be/nl/huisvesting/v ... swijziging
Wijziging identiteitskaart
Daarna moet u zich zo snel mogelijk aanmelden bij de dienst bevolking. Deze dienst zal uw identiteitskaart en die van de eventuele andere leden van uw gezin aanpassen.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#3 , 25 apr 2018 21:07

Ik dacht ook dat het zo hoort, maar mijn kennis beweert bij hoog en laag dat ze dat bij de gemeente telefonisch hebben meegedeeld. Hij heeft er zelfs een tweede maal voor getelefoneerd ter bevestiging....
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Reclame

Siegfried
Berichten: 94

#4 , 25 apr 2018 21:33

Dat "rechtstreeks in het systeem" klopt wel. Onlangs verhuisde ik en na het bezoek van de wijkagent kon ik zien dat mijn nieuw adres in het RR stond. Een paar weken later moest ik wel nog even langsgaan bij de stadsdiensten om 'het aan te passen' wat dus al het geval was.

Check gewoon het RR.

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#5 , 25 apr 2018 22:37

Ja in het Rijksregister staat hij op zijn nieuw adres.
Maar hij vraagt zich af of het feit dat het nieuwe adres niet op de chip zelf staat en ook niet op het inschrijvingsbewijs van zijn wagen dat hem vroeg of laat geen problemen kan geven.
Gemeente zegt dat het geen rol speelt omdat het sowieso (volgens hen) achterhaald is.
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

berenod
Berichten: 942

#6 , 26 apr 2018 06:48

Hmm, dat van het inschrijvingsbewijs kan alvast kloppen, daar is inderdaad op 20/2 dit jaar een een aanpassing gebeurd dat de adreswijziging niet meer moet genoteerd worden op het inschrijvingsbewijs.

Bron:
https://mobilit.belgium.be/nl/resource/adreswijziging_0
En dan de pdf open doen.

Dat van de identiteitskaart lijkt me wel vreemd, men neemt soms je gegevens rechtstreeks over van je identiteitskaart, inclusief adres.

Een voorbeeld is de verplichte identiteitsregistratie bij het afsluiten van een GSM abonnement, bij Orange alvast neemt men gewoon alles over van je eID kaart, en hun systeem is alvast niet met het RR verbonden om de validiteit van hetgeen erop staat te controleren!

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 26 apr 2018 08:44

Komen volgens mij ook vodden van. Informatie op de chip hoort correct te zijn en die kan niet vanop afstand worden aangepast.
"sowieso" schrijf je zo.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#8 , 26 apr 2018 13:45

Alles gaat nu via RRN.
Zo is er de garantie dat de info werkelijk up-to-
date is!
Ze lezen maw enkel je RRN in. Vandaar vinden ze alles terug.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 26 apr 2018 14:07

Wie zijn "ze"? Ik kan me een heleboel instanties bedenken die om legitieme redenen de chip uitlezen, maar geen rechtstreekse toegang hebben tot het rijksregister.
"sowieso" schrijf je zo.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#10 , 26 apr 2018 14:10

Allen die het recht hebben je kaart in te lezen en dat ook kunnen zonder dat je hen je toegangscode moet geven.
Niet iedereen heeft dat recht.
Banken, klinieken, dokters, apothekers, mutualiteiten, overheidsdiensten...die zien veel meer dan er op de chip staat. Op de chip zelf staat bijna niets, het is slechts een toegangspoort.
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 26 apr 2018 14:15, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 26 apr 2018 14:15

Sociale zekerheid, ziekenfonds, kinderbijslagfonds, etc. hadden dat al langer. Wie heeft er bijkomend toegang gekregen zodat een aanpassing van het adres op de chip niet meer nodig zou zijn?

edit: Op de chip staat opgeslagen: geboorteplaats, geboortedatum, geslacht, nationaliteit, rijksregisternummer, identiteitskaartnummer, kaartnummer, chipnummer, foto.
"sowieso" schrijf je zo.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 26 apr 2018 14:18

Wie geen toegang heeft kan ook de info op de chip niet lezen! Wie toegang heeft ziet veel meer.
Waaronder het huidige geldige adres en dat kan verschillen van het adres op ogenblik van uitgifte van de kaart (hetwelk op de chip staat). Bij volgende vernieuwing zal dat vernieuwd worden (tenzij het op dat ogenblik niet meer op de chip wordt geplaatst wegens redundant).
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 26 apr 2018 14:23, 2 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 26 apr 2018 14:21

De velden die ik opnoem zijn gewoon uit te lezen met eender welke chiplezer, zonder enige authenticatie. Andere info komt uit externe bronnen, maar dan moet die partij daar wel eerst toegang toe hebben.
"sowieso" schrijf je zo.

berenod
Berichten: 942

#14 , 26 apr 2018 20:09

Wie geen toegang heeft kan ook de info op de chip niet lezen! Wie toegang heeft ziet veel meer.
Waaronder het huidige geldige adres en dat kan verschillen van het adres op ogenblik van uitgifte van de kaart (hetwelk op de chip staat). Bij volgende vernieuwing zal dat vernieuwd worden (tenzij het op dat ogenblik niet meer op de chip wordt geplaatst wegens redundant).
Zoals didymus zegt, er staat niet veel op, op de eID, maar wat erop staat is gewoon uit te lezen. Zonder Pin of Puk code.

Zoals je zelf schrijft kan de kaart voor de juiste instanties wel een "deur" openzetten naar bepaalde online overheidsdatabases, net zoals diezelfde kaart dat ook kan voor jezelf (bijvoorbeeld je eigen rijksregister, toegang tax on web enzoverder).

Maar je adres staat wel degelijk ongecodeerd op de kaart, en een aantal bedrijven bijvoorbeeld gaan op die info verder daar deze wordt veronderstel correct te zijn.

Zoals ik al schreef bijvoorbeeld de Telecom operatoren.

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#15 , 26 apr 2018 20:25

Een telecomoperator die op dag X je kaart uitleest heeft op dag Y, dag waarop je verhuist, ook niet meer het up-to-date adres......dergelijke wijzigingen moet je uit eigen initiatief meedelen.
Ik heb het system niet uitgevonden, maar ik kan er goed inkomen dat ze voortaan die chip niet meer aanpassen.
De reden is dat "big brother" je heden ten dage toch vindt (en over je schouders meekijkt!).
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Administratief recht”