Dokterbezoek geheim

DylanDL
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

Dokterbezoek geheim

#1 , 25 apr 2018 17:34

Hoi

Lang verhaal kort, ik heb ergens een soa opgelopen (zelfdiagnose) en wil er vanaf.. nu wil ik niet naar mijn vaste huisdokter gezien ik daar veel kom samen met mijn levenspartner.

Als ik naar een andere willekeurige dokter ga kan die mijn vorig verleden zien of mijn huisdokter contacteren met wat ik daar zeg? Ik wil niet dat mijn vaste dokter te weten komt dat ik naar een andere dokter ben geweest en/of soa heb gehad..

Zou maar voor een 1 malig bezoek zijn voor antibiotica of wat er ook nodig is voor de soa te genezen.. het is nogal logisch dat ik niet wil dat mijn vrouw weet dat ik op een ander ga.. maar wil er ook vanaf.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
BloodNight
Berichten: 621

#2 , 25 apr 2018 19:10

En wat als uw partner ook een soa heeft opgelopen? Haar laten sukkelen met de ziekte dan maar?

Juridisch:
Alles wat u zegt tegen een dokter valt onder het medisch geheim. Zeg tegen de nieuwe dokter dat u niet wenst dat hij contact opneemt met uw huisarts.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 25 apr 2018 19:59

Ik zou naar mijn huis arts gaan, en een verhaaltje vertelen van een slippertje, die gaat dit nooit maar ook nooit aan je partner vertellen hoor, ik zou er zeker geen probleem mee hebben hoor om naar mijn huisarts te gaan.

Het woord zelf HUIS arts !!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

eylis
Berichten: 8837

#4 , 25 apr 2018 20:04

U bent in feite wettelijk verplicht uw bedpartners te verwittigen dat u een soa heeft. Veel soa veroorzaken bij de vrouw (bij laattijdige behandeling) vruchtbaarheidsproblemen, gynaecologische complicaties en zelfs baarmoederhalskanker. Maar bovendien is nog het ergste dat u uw partner mogelijk blootstelt aan HIV-besmetting omdat u zonder bescherming seksueel contact hebt met andere partners. Wéét dat het niet informeren van uw partner onderwerp kan uitmaken van een gerechtelijke vervolging door uw partner als zou duidelijk worden dat ze ook deze soa (of een andere) oploopt zonder dat u haar verwittigde. Er zijn daar reeds gerechtszaken voor aangevat én gewonnen....

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#5 , 25 apr 2018 20:10

En wat als uw partner ook een soa heeft opgelopen? Haar laten sukkelen met de ziekte dan maar?

Juridisch:
Alles wat u zegt tegen een dokter valt onder het medisch geheim. Zeg tegen de nieuwe dokter dat u niet wenst dat hij contact opneemt met uw huisarts.

alles komt in uw globaal medisch dossier, vaste huisarts zal dit kunnen raadplegen maar mag dit niet zomaar tegen de partner zegge

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 25 apr 2018 21:09

Wat @eylis heeft geschreven alleen wordt er niet gezegd van wie de soa zou opgelopen kunnen zijn. Het verwittigen van partners is een belangrijk aspect.
Voor een ganse groep besmettelijke ziekte is er aangifteplicht bij de overheid ( gemeente) vb parathypus.
zie ook
viewtopic.php?t=82757#p496705
Dit eens lezen.
https://www.sensoa.be/soa-consult-aanbe ... ynaecoloog
Breng partnerwaarschuwing ter sprake. Als de patiënt het moeilijk vindt om contact op te nemen met de partner(s), kan u hiervoor schriftelijk materiaal (link is external) meegeven.

DylanDL
Topic Starter
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#7 , 26 apr 2018 09:01

Bedankt voor de informatie iedereen, ik zal toch maar naar een andere dokter gaan en het niet laten bijschrijven in dat zogenaamd "globaal dossier".

Verder heb ik geen HiV hoor, geen idee wat het is maar het is iets veel kleiner.. zeker niet Chlymedia want dat heb ik ooit al eens gehad en symptomen komen niet overeen...

The Oscars
Berichten: 522
Juridisch actief: Nee

#8 , 26 apr 2018 10:48

U tast de fysieke integriteit van uw partner aan, u brengt ze in een gevaarsituatie waarvoor u zowel burgerlijk als strafrechtelijk kan worden gesanctioneerd.
.

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”