parkeerticket

Parkeerschijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

parkeerticket

#1 , 20 apr 2018 22:19

Beste leden,

hoeveel tijd krijg je om een parkeerticket te gaan halen aan de automaat nadat je je auto hebt geparkeerd? Wie weet dat?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 20 apr 2018 22:23

De tijd nodig om bij de eerste parkeerautomaat te komen en terug.
Lijkt me normaal. Gaat dus hoogstens over enkele minuten.
Laatst gewijzigd door Franciscus op 20 apr 2018 22:23, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 20 apr 2018 22:23

Met andere woorden, onmiddellijk.

Reclame

Parkeerschijf
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2018 11:24

Wat is 'onmiddellijk'? Naar de dichtstbijzijnde parkeerautomaat (met een kruk, 8 operaties aan mijn been in 2001, vrij kreupel dus) duurt het voor mij vier minuten. Intussen natuurlijk een retributie (aan mijn kreupel been, haha). Er is dus een decalage van 4 minuten tussen begintijd parkeerticket en uitschrijven retributie. Is dat ook 'onmiddellijk'? Heeft een kreupele bij de wedren naar de parkeermeter recht op een voorsprong van 4 minuten of moet ik d'office de duimen leggen voor de parkeerwachter, een kwieke snaak van twintig die in een portiek zit te loeren tot de eerste de beste onnozelaar zijn auto op de laatste vrije plaats zet om dan toe te slaan? Een prangende vraag, zal zeg ik het zelf. Het parkeerbedrijf heet Optimal Parking Control. Heeft een vrij kwalijke reputatie. Alvast bedankt voor de respons.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#5 , 21 apr 2018 11:36

Je bent in je recht me dunkt, maar hebt nu het nadeel dat voor retributies de scheiding der machten teniet gedaan is.
Je zal moeten betalen, want anders hebben ze het recht om een deurwaarder te sturen om je inboedel op te schrijven (wat normaal niet toegelaten is in een systeem van scheiding der machten).
Daarna zal jij naar de rechtbank moeten gaan, om dit aan te vechten en terug te eisen.

Het is inderdaad een vaak gehoord probleem met de private parkeercontroles, en hier ben je als burger serieus gen*kt...
Daarom hoop ik dat er altijd de mogelijk is tot elektronisch betalen, en blijf ik bij de wachten staan terwijl ik de 4411 app (of andere app) invul.
Helaas niet overal mogelijk.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 21 apr 2018 15:05

Je zal moeten betalen, want anders hebben ze het recht om een deurwaarder te sturen om je inboedel op te schrijven
B$
Niet dus.
Daarna zal jij naar de rechtbank moeten gaan, om dit aan te vechten en terug te eisen.
Inzake parkeerretributies, ligt zowel de bewijslast als het instellen van rechtsvorderingen bij de eiser : de firma die het parkeren controleert, OPC in dit geval.

Ze zijn allemaal vaste klant bij de lokale vrederechters
In sommige gevallen werkt dat in je voordeel - veel vrederechters zijn hen en hun vele zaken kotsbeu.
Soms in je nadeel - sommige vrederechters kennen niets van verkeerswetgeving en veroordelen zo ongeveer standaard.

Pas na veroordeling kan er overgegaan worden tot de vordering van
- parkeerbedrag + verhogingen voorzien in parkeerbesluit gemeente
- rechtskosten (terugbetaling aan eiser die ze oorspronkelijk betaald heeft)
- rechtsplegingsvergoeding

Reken dat een onbetaalde retributie tegen de 400€ aan kost tegen dan ...

Betaal je dat niet, dan pas kan de eiser / parkeerfirma het vonnis gedwongen laten uitvoeren.


Bij veroordeling door de vrederechter ben je idd gezien: de enige beroepsmogelijkheid is dan Cassatie.
Met een procedurekost waarvan je eens goed op reis kan gaan.
Met de familie ...

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#7 , 21 apr 2018 15:33

stuur het bedrijf een aangetekend schrijven waarin u uw situatie uitlegt met een kopie van de nodige bewijzen en betwist de retributie.

meld daarin waar u stond en hoever de parkeermeter stond

vraag aan u huisarts een attest dat u moeilijk te been bent en onmogelijk op 1min overal kan zijn

als de firma negatief antwoord hebt u dan al de nodige bewijzen mochten ze het toch verder willen drijven.

als men toch negatief antwoord kan u altijd een verzoeningspoging ondernemen bij de vrederechter, is gratis en kan de firma onder druk zetten, u mag u zelf hierbij vertegenwoordigen

pluspower
Berichten: 104
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 apr 2018 15:42

Ik dacht dat een invalide niet naar een parkeermeter moet gaan en gratis mocht parkeren????

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 21 apr 2018 16:05

Je zal moeten betalen, want anders hebben ze het recht om een deurwaarder te sturen om je inboedel op te schrijven
B$
Niet dus.
Gemeenteontvanger kan in de meeste gemeentes een dwangbevel uitschrijven voor parkeerretributies. Blaatpraat heeft gelijk in de zin dat dit meer automatisch voor de rechtbank komt bij niet-betaling.
"sowieso" schrijf je zo.

Sianna
Berichten: 156

#10 , 21 apr 2018 17:35

Ik dacht dat een invalide niet naar een parkeermeter moet gaan en gratis mocht parkeren????
Als ik goed gelezen heb, is de dame slecht te been en wandelt zij met een stok. Er is nergens vermeld dat zij een blauwe gehandicaptenkaart heeft (waar u op doelt met het woord invalide, vermoed ik).

Ook nog: het hangt van gemeente tot gemeente af of je met een blauwe gehandicaptenkaart gratis mag parkeren. Dat mag niet overal. Bvb: Leuven of Hasselt = gratis parkeren. Waver of Middelkerke: betalen in de betalende zone!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 21 apr 2018 23:42

Gemeenteontvanger kan in de meeste gemeentes een dwangbevel uitschrijven voor parkeerretributies.
Kan enkel in gemeenten die ten onrechte een parkeerbelasting innen ipv -retributie.
Waarvoor de Vlaamse overheid hen weigert ter orde te roepen

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 apr 2018 08:40

Ik dacht dat een invalide niet naar een parkeermeter moet gaan en gratis mocht parkeren????
Dit is niet overal zo, ik ga twee maal per week naar Knokke en daar moet iedereen betalen, wat toch maar normaal is .

Ik parkeer wel elke dag ergens waar men moet betalen en ik vind de klacht van TS discuteer baar, de parkeer wachter kijkt overal eerst rond eer hij in actie schiet, en dan neemt eerst nog foto's en drukt het briefje af, wat toch enkele minuten in beslag neemt, en als je weet dat max 100 de parkeermeters verwijdert staan, wat max 50 m is dat je moet gaan, als men maar zo snel kan gaan dan gaat men best voor een gehandicapten kaart !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 22 apr 2018 11:09

Kan enkel in gemeenten die ten onrechte een parkeerbelasting innen ipv -retributie.
Dat is achterhaald. Retributies worden vandaag ook via dwangbevelen geïnd, zie http://www.vvsg.be/Omgeving/Documents/L ... gen%29.pdf
"sowieso" schrijf je zo.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 22 apr 2018 11:14

als je weet dat max 100 de parkeermeters verwijdert staan, wat max 50 m is dat je moet gaan!
Dat is zeker niet overal zo.
Soms moet je ze zelfs gaan zoeken omdat ze slecht zichtbaar opgesteld staan.

100m is een minuut stappen aan 6km/u - en dat is een stévig tempo dat de meeste gezonde mensen al niet halen
Da's al 2 minuten onderweg

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 22 apr 2018 11:24

Kan enkel in gemeenten die ten onrechte een parkeerbelasting innen ipv -retributie.
Dat is achterhaald. Retributies worden vandaag ook via dwangbevelen geïnd, zie http://www.vvsg.be/Omgeving/Documents/L ... gen%29.pdf
Neen, dat is niet achterhaald.

Wat je aanhaalt moet om te beginnen een onbetwiste schuld zijn.
Parkeerretributies die zo ver geraken, zijn doorgaans wél betwist ...

Het moet ook gaan om een schuld tov de gemeente zelf
Niet tegenover een privé parkeerbedrijf

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”