Keukenbouwer verbreekt contract

Antje.b
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Keukenbouwer verbreekt contract

#1 , 20 apr 2018 21:22

Wij hadden een Siematic keuken besteld bij onze keukenbouwer maar deze heeft ons gebeld dat Siematic niet langer met hen samenwerkt en ze onze keuken niet kunnen leveren. Ze zouden wel een van hun eigen keukens kunnen plaatsen. Dit willen wij echter niet. We hebben ondertussen contact gehad met Siematic zelf en zij hebben geregeld dat een andere dealer een offerte gaat opstellen voor onze keuken. Hopelijk tegen dezelfde prijs en in dezelfde timing. Zij zeiden ook dat ze nooit een bestelling hadden ontvangen van onze keukenbouwer voor ons dossier.
Wat kunnen we ondernemen tov onze keukenbouwer om ons voorschot terug te krijgen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 apr 2018 21:57

Wil je enkel je voorschot terug? Of ook dat ze opdraaien voor de evt. meerkost en extra wachttijd?
In het eerste geval kan je aangetekend laten weten dat je reageert op hun telefonische melding om eenzijdig de overeenkomst te willen beëindigen omdat men niet kan voldoen aan de conforme leveringsplicht. Dat je hiermee akkoord gaat en afziet van mogelijke schadevergoedingen, beide onder opschortende voorwaarde dat het voorschot integraal en binnen de 7 dagen teruggestort wordt op uw rekening.

Als je je keukenbouwer wil laten opdraaien voor evt. meerkost en extra wachttijden (en andere kosten, bv. verplaatsingen, telefoons), dan moet je hen aangetekend in gebreke stellen en de uitvoering van de overeenkomst eisen of in het andere geval laten verklaren in te staan voor de meerkost om de bestelde keuken door een andere verkoper te laten leveren en plaatsen, alsook om het voorschot terug te storten.
Als jullie oorspronkelijke installateur/leverancier hiermee niet akkoord zou gaan, dan heb je mogelijkheden om dit via de rechtbank af te dwingen (maar dat is zeker niet de snelste procedure en 100 % zekerheid heb je nooit).

Men kan alleszins niet eenzijdig een andere keuken opdringen. Het zou me verbazen als dat in de algemene voorwaarden zou staan - en zelfs dan nog lijkt het me de essentie van de overeenkomst aan te tasten waardoor zulke clausule als niet geschreven moet beschouwd worden. Zulke algemene voorwaarden lijken mij maw nietig (maar ik vermoed dat dit er niet in gaat staan).

Men zou nog overmacht kunnen inroepen, maar dan mogen ze zelf geen fout hebben aan het beëindigen van de samenwerking met deze fabrikant én zou het nog niet bekend mogen zijn op het ogenblik van de ondertekening van jullie aankoopovereenkomst.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Antje.b
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 mei 2018 10:38

Het aangetekend schrijven werd verstuurd maar het voorschot werd niet teruggestort door de keukenbouwer. Wat zijn de volgende stappen die we kunnen ondernemen?

Reclame

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 mei 2018 11:19

Vrederechter: verzoening of procedure. Het eerste is gratis, en bij het tweede heb je mogelijks een advokaat nodig als je niet in de zaken thuis bent.

Bart Vissers
Berichten: 1564
Juridisch actief: Nee

#5 , 19 mei 2018 20:34

Bij verzoening ben je wel niets als wederpartij niet opdaagt. En als jullie niet tot een vergelijk komen dan zal de rechter niet beslissen. Is wel kosteloos en weinig formalistisch.
Ik heb absoluut geen probleem met foute antwoorden. Ik maak ze ook. Dat is een leerproces.
Wat me wel stoort zijn zij die eigenlijk wel beseffen dat ze fout zaten, maar stijfkoppig volhouden zonder een juridische onderbouw te geven.

Terug naar “Consumenten Koop”