Facebook, en stalking agent

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

Re: Facebook, en stalking agent

#16 , 17 apr 2018 11:29

Tom, de starter geeft aan dat hij aan zijn deur geweest is.
Wat is daar mis mee? Gisteren belde er iemand aan de deur om stikcers te verkopen. Mag dit niet? Iedereen mag aan iedereens deur komen. Bovendien had de agent een héél goede reden: de topic starter had mogelijk een strafbaar feit gepleegd door laster te publiceren op facebook. Het is de agent zijn job om dan even poolshoogte te komen nemen.
Jij vindt het dus ok dat hij nadien doet wat hij doet?
Tuurlijk! De wijkagent patrouilleert hier ook meerdere keren per week in de straat. Dit schrikt mogelijke inbrekers af, en er is wat controle dat er niets uitgespookt wordt in de wijk. Wat is hier mis mee? Dit is de taak van de politie.
Ik zou liever hebben dat hij meteen klacht indiende, dan kon het afgehandeld worden, of gaat hij die gast levenslang pesten ofzo, en dat is ok voor jou?
"Levenslang pesten"? Waar haal je dat? Niets lezen dat er niet staat, hé.
Zijn job is niet aan iemand zijn deur gaan en hem bedreigen, (jij noemt dat waarschuwen)
Het is niet aan jou om te bepalen hoe een agent zijn werk moet doen. En waarschuwen is inderdaad niet "bedreigen".
Hij is agent en in kennis gesteld van strafbare feiten, dan moet hij het nodige doen.
Als een agent IEDER strafbaar feit dat hij opmerkt moet gaan rapporteren, komt hij handen te kort. Ik denk dat de agent in deze zaak dus correct gehandeld heeft: de topic starter een stevige uitbrander geven en hem zeggen dat dit echt niet door de beugel kan.
Aan de deur gaan dreigen staat nergens in zijn jobomschrijving, laat staan in de wet
Agenten hebben perfect het recht om waarschuwingen te geven ipv meteen te verbaliseren. Stel u bijvoorbeeld voor dat wijkagenten bij iedere burenruzie waar er een beetje over de schreef gegaan wordt, niet bemiddelen / waarschuwen, maar meteen gaan sanctioneren?
Ik zeg toch nergens dat het ok is om beledigd te worden op facebook? Natuurlijk is het normaal dat hij kwaad is, maar om iemand daarna blijvend lastig te vallen in naam van uw functie, dat is nog iets heel anders denk ik.
Blijven lastig vallen? Het enige dat ik lees is dat hij de TS één keer aangesproken heeft aan de deur, en dat hij verder soms patrouilleert door de straat van de topic starter. Dit is verre van "lastig vallen".

De rollen niet omdraaien, hé. Het is de TS die zwaar over de schreef gegaan is. Het is meer dan normaal dat de agent daarop reageert. De uitspraak van de TS "Hij kwam met een groot ego op me afgestapt en wou meteen zijn macht tonen" zegt genoeg, denk ik. TS heeft duidelijk een probleem met autoriteit. Maar dit is zijn probleem. Dit is een juridisch forum, en de agent heeft geen enkele wet overtreden. Als je hier niet mee akkoord bent, hoor ik graag welk wetsartikel de agent volgens jou wel overtreden heeft. De TS heeft in ieder geval al artikel 443 van het strafwetboek geschonden, dat staat vast.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ypstars
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#17 , 17 apr 2018 15:08

De t.s geeft aan dat hij hem lastig valt, of in ieder geval dat gevoel heeft. Het gaat hem niet om een sticker verkoper die aan je deur is geweest maar om iemand die al dan niet in zijn functie, want dat is redelijk onduidelijk, een uitbrander komt geven. Als het daar nu zou ophouden, zou dat dan niet proper zijn? Mits verontschuldigingen van ts natuurlijk. Als je stelt dat ts moeite heeft met gezag, kan je evengoed stellen dat agentje moeite heeft met kritiek..."Want zwaar over de schreef gaan"...komaan he..Als je daarvoor iemand moet beginnen lastig vallen. Ik denk dat hij juist bewijst wat ts postte op zijn facebook..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#18 , 17 apr 2018 16:29

De t.s geeft aan dat hij hem lastig valt, of in ieder geval dat gevoel heeft.
"Het gevoel hebben dat" iemand iets foutief doet, wil niet zeggen dat die persoon ook effectief iets foutief doet. "Het gevoel hebben dat" houdt geen stand voor een rechtbank.
Het gaat hem niet om een sticker verkoper die aan je deur is geweest maar om iemand die al dan niet in zijn functie, want dat is redelijk onduidelijk, een uitbrander komt geven.
En terecht. Het alternatief was een dagvaarding geweest. Geen idee of de TS dit liever zou gehad hebben?
Als het daar nu zou ophouden, zou dat dan niet proper zijn? Mits verontschuldigingen van ts natuurlijk.
En daar houdt het ook op. De TS zegt nergens dat de agent hem daarna nog aangesproken heeft. Enkel dat hij af en toe in de straat gezien wordt. Wat zou de TS wensen? Een straatverbod voor de agent? Even serieus blijven, hé.
Als je stelt dat ts moeite heeft met gezag, kan je evengoed stellen dat agentje moeite heeft met kritiek..."Want zwaar over de schreef gaan"...komaan he..
De uitspraken van de TS op facebook, zijn inderdaad zwaar over de schreef. Als jij dit niet inziet, is dit uw probleem.
Als je daarvoor iemand moet beginnen lastig vallen. Ik denk dat hij juist bewijst wat ts postte op zijn facebook..
Moest ik agent zijn en iemand zou iets in die zin, out of the blue, over mij schrijven, ik zou zelfs niet gaan waarschuwen. Ik zou mijn overste inlichtten en de nodige gerechtelijke stappen ondernemen en kijken of ik op één of andere manier een schadevergoeding kan eisen bij de TS. Dat zou ik doen. De agent in kwestie is dus héél erg schappelijk geweest door even persoonlijk een waarschuwing te komen geven, en het er verder bij te laten.

Waar haal jij het trouwens dat een agent iemand "lastig valt" als deze aan de deur staat? Het is niet zo dat de agent geen reden had om even aan te bellen bij de TS, hé.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

Issued
Berichten: 1221

#19 , 17 apr 2018 20:58

Ter info: Het parket vervolgt momenteel smaad niet. Staat behoorlijk laag op hun lijstje van prioriteiten.

Als betrokken partij (slachtoffer van de smaad) verhaal gaan halen aan de deur is niet bepaald professioneel in mijn ogen.

Franciscus
Berichten: 38479

#20 , 17 apr 2018 21:57

De agent - vermoedelijk een inspecteur moet niet aan de deur van TS zijn gelijk gaan halen.
Inspecteur moet dit melden aan dienst intern toezicht en van de feiten vaststellingen een PV opstellen.
Het verder onderzoek naar TS wordt dan door andere politiediensten gevoerd.
Inspecteur is deontologisch zijn boekje te buiten gegaan door naar die persoon te gaan.

ypstars
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#21 , 18 apr 2018 00:29

Tom.. Als een onbekende van mij zou schrijven dat ik een mensenkloter ben, zonder enige verduidelijking of concrete aanleiding daartoe, zou ik eens ferm lachen..Als zoiets banaal hem uit zijn lood kan slaan, is hij niet echt geschikt als politieagent denk ik..Mogen we hopen dat de mensen die de openbare orde moeten handhaven (en dus in een machtspositie verkeren, en wapens dragen) ook een beetje kunnen kalm blijven en relativeren? En inderdaad dan nog in hoogst eigen persoon gaan aanbellen bij die kerel...Stel je maar voor dat je die man van antwoord durft dienen bij een verkeerscontrole...Hij zal het persoonlijk opnemen, en een spelletje " we zullen eens zien wie de sterkste is" spelen...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#22 , 18 apr 2018 12:16

Tom.. Als een onbekende van mij zou schrijven dat ik een mensenkloter ben, zonder enige verduidelijking of concrete aanleiding daartoe, zou ik eens ferm lachen..
Da's uw goed recht.
Als zoiets banaal hem uit zijn lood kan slaan, is hij niet echt geschikt als politieagent denk ik..Mogen we hopen dat de mensen die de openbare orde moeten handhaven (en dus in een machtspositie verkeren, en wapens dragen) ook een beetje kunnen kalm blijven en relativeren?
Dus jij kan bepalen wie al dan niet geschikt is als agent? :roll:
En inderdaad dan nog in hoogst eigen persoon gaan aanbellen bij die kerel...
Als je niet wenst dat er iemand aan uw deur komt, schrijf er dan ook niets over op facebook! Je draalt de rollen behoorlijk om. Straks ga je nog beweren dat de topic starter zijn gedrag volstrekt normaal is? :shock:
Stel je maar voor dat je die man van antwoord durft dienen bij een verkeerscontrole...Hij zal het persoonlijk opnemen, en een spelletje " we zullen eens zien wie de sterkste is" spelen...
Wees maar zeker dat als je bij een standaard verkeerscontrole de agent out of the blue "mensenkloter" noemt, je iets langer aan de kant zal blijven dan de agent oorspronkelijk van plan was. In plaats van enkel even te laten blazen, zal de agent ook alle papieren van de wagen opvragen, deze op zijn gemakje in detail controleren, etc... Als jij dit niet normaal vind, is er iets mis met jou.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ypstars
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#23 , 18 apr 2018 16:59

[quote]"Dus jij kan bepalen wie al dan niet geschikt is als agent?" [/quote]

Reageer eens op de inhoud als je wil : Als zoiets banaal hem al redelijk de pedalen doet verliezen, en zijn boekje ferm te buitendoet gaan (zie francis antw)...Verwacht jij van mensen met macht dat ze die gebruiken naar eigen goeddunken? Gelden voor die mannen geen regels volgens jou?
"Als je niet wenst dat er iemand aan uw deur komt, schrijf er dan ook niets over op facebook! Je draalt de rollen behoorlijk om. Straks ga je nog beweren dat de topic starter zijn gedrag volstrekt normaal is? "
Zeg iemand die een fout maakt, heeft die niet het recht meer om correct behandeld te worden misschien? Superman gaat hiet wat betrokken partij en rechter tegelijk spelen...wie draait hier de rollen eigenlijk om.
Btw, een opmerking als dat ik ga beweren dat ts zijn gedrag normaal zou zijn, nadat ik eerder 2 x duidelijk zei dit niet te vinden, is dat nog argumenteren op een correcte manier? Ik zal zelf mijn beweringen wel bepalen, jij hoeft helemaal geen woorden in mijn mond te leggen..

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#24 , 19 apr 2018 10:13

Verwacht jij van mensen met macht...
Waarom focus jij zo op "macht"? Die mannen hebben geen "macht", die doen hun job! Bedrijfsleiders, politici, mensen met geld... die hebben "macht". Een gewone agent? Die heeft 0,0 macht. Die kan enkel zijn job proberen doen zonder dat mensen hem beledigen. Ik denk dat jij en de TS meer gefocused zijn zijn op die "macht" dan gezond is. En dit zorgt blijkbaar voor afgunst...
Zeg iemand die een fout maakt, heeft die niet het recht meer om correct behandeld te worden misschien?
Correcte behandeling zou dagvaarding zijn.
Superman
Voila, nog eens het bewijs van welke ingesteldheid er huist achter uw antwoorden.
gaat hiet wat betrokken partij en rechter tegelijk spelen...
Rechter spelen? De agent heeft de TS geen enkele "straf" gegeven, dus hij speelt helemaal geen rechter. Hij is enkel even komen zeggen dat het gedrag van de TS niet door de beugel kan, wat ook zo is. Het is niet omdat deze man een agent is, dat hij de TS niet mag zeggen wat hij ervan denkt. Of denk je dat agenten pispalen zijn die nooit iets mogen terugzeggen? Wie de bal kaatst... Tijd dat de TS volwassen wordt en verantwoordelijkheid opneemt voor zijn daden, ipv te komen klagen dat zijn daden gevolgen hebben...
Ik zal zelf mijn beweringen wel bepalen, jij hoeft helemaal geen woorden in mijn mond te leggen..
Ik leg je geen woorden in de mond, ik citeer jou.

Maar ik heb ondertussen wel genoeg van deze dwaze discussie. Laat ons niet vergeten dat de TS, zonder énige aanwijsbare reden een agent in het publiek (= op internet) een mensenkloter genoemd heeft (als antwoord op iemand anders die agenten smeerlappen noemt). En dit enkel omdat een agent zijn werk doet. En dan komen janken dat dit niet zonder gevolg blijft? Grow up! If you can't stand the heat, get out of the kitchen, zoals ze zeggen. Alle andere zever over "ocht, die agent moet daar maar tegen kunnen." en "die mannen hebben macht die ze misbruiken" is infantiel en eigenlijk het reageren niet waard. Jammer dat de TS geen proces aan zijn been heeft, eigenlijk... Dan was deze discussie niet nodig geweest en had de rechter wel beslist wat er moest gebeuren.
Laatst gewijzigd door Gebruiker21 op 19 apr 2018 10:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#25 , 19 apr 2018 10:14

Dubbele post. Mag verwijderd worden...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ypstars
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#26 , 19 apr 2018 19:41

Straks ga je nog beweren dat de topic starter zijn gedrag volstrekt normaal is?

Dat is mij woorden in de mond leggen.

En als superman niet gebruikt mag worden, moet jij niet zeggen dat ts een janker is...

En als jij niet nog niet weet dat een politieman toch een bepaalde macht heeft, is het wachten tot er eens ene zijn macht misbruik tov van jou, je zal het dan wel weten wat het is..

Franciscus
Berichten: 38479

#27 , 19 apr 2018 19:52

Wel die macht van de politie bestaat erin dat zij vaststellingen kunnen doen en PV's opstellen...dat is wat de inspecteur had moeten doen.
Voor zulke zaken zelf verhaal gaan halen is geen goed idee - integendeel.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#28 , 20 apr 2018 08:38

Wel die macht van de politie bestaat erin dat zij vaststellingen kunnen doen en PV's opstellen...dat is wat de inspecteur had moeten doen.
In dat geval was de TS er veel slechter van afgekomen, vrees ik. Dan had hij het mogelijk mogen komen uitleggen op het kantoor en had het niet zonder gevolg gebleven. Ik zie het eerder als een "gunst" van de agent dat hij gewoon is komen verwittigen. De term "verhaal komen halen" is zwaar overdreven. Zeg je dit ook voor andere overtredingen waar een agent een verwittiging geeft?

Als een agent een fietser zonder licht tegenhoudt en zegt "Als ik je morgen terug zonder licht zie, stel ik een PV op", is dit dan "verhaal gaan halen" of "zijn macht tonen"? Voor mij is dit een verwittiging, net zoals de TS ook een verwitting kreeg dat dit soort uispraken over agenten op facebook, niet door de beugel kunnen...

Als de TS zich toch verongelijkt voelt, dat hij dan maar klacht indient. Hij moet dan wel niet verwonderd zijn als er alsnog een klacht komt wegens laster...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

ypstars
Berichten: 64
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Skype Website

#29 , 20 apr 2018 13:18

Tom, ts geeft toch aan dat hij hem meerdere keren gaat controleren, zijn buren bevestigen dat ze bewuste agent meerdere maal zien voorbijrijden ...DAAR gaat de vraag van ts over. Jij zegt "een verwittiging"...goed, maar het blijft daar niet bij !! Iemand begaat een fout, en omdat hij geen klacht indient mag hij hem onbeperkt in tijd blijven lastig vallen..? En hij moet dan nog dankbaar zijn ook.? Je voorbeeld van fietser slaat nergens op : hij is NIET betrokken bij dat fietslicht !!!!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#30 , 20 apr 2018 15:33

zijn buren bevestigen dat ze bewuste agent meerdere maal zien voorbijrijden ...
Onze wijkagent rijd hier ook meerdere keren per week voorbij. Wat is daar nu in godsnaam mis mee? Moest die agent nu ook iedere keer komen aanbellen, is het een andere zaak, maar gewoon in de straat passeren, dat mag die agent net zoals iedereen dat mag. Wat stel je voor? Dat de TS een straatverbod voor de agent aanvraagt? Beetje serieus blijven, hé. Mogelijk gaat het zelfs om één van de wijkagenten, en dan behoort het tot zijn taak om te patrouilleren in de wijk... Indien niet, heeft een agent nog altijd het recht om te gaan en te staan waar hij wil.
Je voorbeeld van fietser slaat nergens op : hij is NIET betrokken bij dat fietslicht !!!!
:shock: Ook niet de sherpste in de schuif, hé... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”