smaad en laster

angell
Topic Starter
Berichten: 82

smaad en laster

#1 , 20 apr 2018 14:23

gisteren in een winkel geweest met mijn 1jarige kind.
We waren net binnen en de kleine begon te huilen om een koekje en aangezien ik mijn tas ben vergeten heb ik een verpakking genomen uit de rek.
een er uit gehaald en de verpakking in mijn winkelwagen geplaatst om later met de rest van me boodschappen af te rekenen.
Komt de medewerker en zegt dat dit normaal gezien niet mag.
Ik prima het zal niet weer gebeuren. Dan komt een tweede collega en bemoeit zich hier mee door luid te roepen dat is diefstal.
Dat ze de politie kan bellen.
Ik maak haar duidelijk dat het pas diefstal is als ik naar buiten zou zijn gelopen zonder te betalen.
Wat niet het geval is geweest.
Ik voelde me compleet te kijk gezet door haar en ben kwaad geworden heb haar duidelijk gemaakt dat het niet kan om iemand zo maar voor dief uit te maken midden in een winkel.
Tientallen klanten liepen langs en staarden.
Ik voelde me te kijk gezet en schaamde me dood.
Wordt me later door de klantendienst verteld wel het gebeurt wel vaker dat er gestolen wordt in dat filiaal ik prima maar wat heeft dit met mij te maken?
Kan ik die medewerkster aanklagen voor smaad en laster?
Want ik kan het maar niet uit me hoofd krijgen heb de hele nacht zitten woelen in mijn bed van woede en schaamte.
Laatst gewijzigd door angell op 20 apr 2018 14:52, 1 keer totaal gewijzigd.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis
Berichten: 8837

#2 , 20 apr 2018 14:43

Mail naar de winkel dat u duidelijk excuses verwacht van de verkoper, omdat u op een onheuse en luide toon publiek verweten bent dat dit diefstal was. Dat dit ten eerste geen diefstal was en dat u verwacht dat het personeel dat ook weet. Dat als er richtlijnen gegeven worden dit op een redelijke en beleefde manier gebeurt.

angell
Topic Starter
Berichten: 82

#3 , 20 apr 2018 14:51

Dit is wat ik inderdaad nog geen uur geleden gedaan heb telefonisch.
Maar de dame kon mij niet garanderen dat de verkoopster ook daadwerkelijk haar excuses zou aanbieden.
Ik wil gewoon dat het niet nogmaals herhaald wordt. Nooit meer.
Het liefst van alles wil ik geen klacht indienen maar ik wil wel dat ze haar lesje leert dat dit niet zo maar kan.
Vandaar de vraag of ik haar voor smaad en laster kan aangeven.
Ik wil mijn opties weten voor mocht er niks vanuit de kant van de winkelketen komen.
Bedankt nog voor u snelle reactie

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 20 apr 2018 15:10

In principe bent u pas eigenaar van de goederen na het passeren van de kassa (de betaling). U hebt dus wel degelijk iets gedaan dat niet mag. Nu diefstal is het inderdaad zeker niet, aangezien er geen bedrieglijk element is (art 461 strafwetboek).

Puur pragmatisch zou ik zeggen dat gezien dat er langs beide kanten fouten zijn gemaakt, het gewoon zo te laten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 apr 2018 15:19

De normale gang van zaken is dat men niks zegt en je in de gaten houd tot je aan de kassa bent, en dan pas als je betaald heeft en het pakje niet betaald, men je vriendelijk aanspreekt en je vraagt om eens mee te willen komen naar het bureel en daar pas gaat men over om te zien op je kassa ticket of je wel of niet betaald heeft. maar de verantwoordelijke weet dan al dat je niet betaald heeft.
Zo werkt een supermarkt .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

angell
Topic Starter
Berichten: 82

#6 , 20 apr 2018 15:33

Leen W iets gedaan wat niet mag?
Wat heb ik wettelijk gezien verkeerd gedaan volgens u?
Het is misschien niet bepaald netjes om een verpakking te openen die in mijn winkelkar ligt volgens sommige mensen maar wettelijk gezien heb ik volgens mij niks gedaan dat niet mocht.
Er stond nergens een bordje waarop stond dat ik de verpakking niet mag openen.
Ik heb geen misdaad gepleegd of zit ik fout?
Dus als ik geen misdaad heb gepleegd hoe zo denkt de dame mij in het openbaar te mogen beledigen?
Mijn vraag is trouwens nog altijd niet beantwoord heb ik het recht om haar aan te klagen als ik mij er toe besluit of niet?

angell
Topic Starter
Berichten: 82

#7 , 20 apr 2018 15:40

Denlowie, klopt. Vandaar dat ik me rot schaamde toen ze midden in een winkel mij voor een dievegge begon uit te maken terwijl ik niks heb gedaan.
Maar zou u mij kunnen zeggen of dit als smaad en laster kan worden gezien voor een rechtbank?

LeenW
Berichten: 12813

#8 , 20 apr 2018 15:43

Leen W iets gedaan wat niet mag?
Wat heb ik wettelijk gezien verkeerd gedaan volgens u?
Het is misschien niet bepaald netjes om een verpakking te openen die in mijn winkelkar ligt volgens sommige mensen maar wettelijk gezien heb ik volgens mij niks gedaan dat niet mocht.
Er stond nergens een bordje waarop stond dat ik de verpakking niet mag openen.
Ik heb geen misdaad gepleegd of zit ik fout?
Dus als ik geen misdaad heb gepleegd hoe zo denkt de dame mij in het openbaar te mogen beledigen?
Mijn vraag is trouwens nog altijd niet beantwoord heb ik het recht om haar aan te klagen als ik mij er toe besluit of niet?
U bent geen eigenaar van de goederen tot u ze betaald hebt, bijgevolg mag u deze m.i. niet consumeren alvorens de kassa te passeren, waar de eigendomsoverdracht plaatsvindt. Diefstal is het niet zoals hierboven reeds uitgelegd, mogelijks wel vandalisme. U beschadigt dingen die niet van u zijn.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 apr 2018 15:47

Denlowie, klopt. Vandaar dat ik me rot schaamde toen ze midden in een winkel mij voor een dievegge begon uit te maken terwijl ik niks heb gedaan.
Maar zou u mij kunnen zeggen of dit als smaad en laster kan worden gezien voor een rechtbank?
Ik denk niet dat dit ooit tot bij een rechter geraakt daar het u woord zal zijn tegen het personeel van de winkel die zich niks meer zal herinneren als de politie hun ondervraagt !
Maar er zijn gelukkig nog andere winkels hé, en als dit nog eens voorvalt roep een verkoopster en je zeg dit!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 apr 2018 15:54


U bent geen eigenaar van de goederen tot u ze betaald hebt, bijgevolg mag u deze m.i. niet consumeren alvorens de kassa te passeren, waar de eigendomsoverdracht plaatsvindt. Diefstal is het niet zoals hierboven reeds uitgelegd, mogelijks wel vandalisme. U beschadigt dingen die niet van u zijn.
Dit is juist persoonlijk zou ik zo iets niet doen om later zoals hier misverstanden te krijgen, maar heb dit toch al meermaals gezien in supermarkten hoor !!

Normaal zeg men daar niks over, je bent pas een dief wanneer je voorbij de kassa gaat en niet betaald.

Ik ga een paar keer in de week in een super markt met zelf scanning, ik zal altijd minstens twee maal tellen eer ik tik dat alles is gescand, een goede uitvinding voor mensen zoals ik die niet in de rij wil aanschuiven.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

angell
Topic Starter
Berichten: 82

#11 , 20 apr 2018 16:02

@denlowie ik heb het gesprek op me telefoon staan dus bewijzen heb ik wel. De dame van de klantendienst heeft dit ook bevestigt en me verteld dat de medewerkster het zo niet bedoelde en het plots een vergissing is die banden zijn ook makkelijk op te vragen door de politie als het zo ver zou komen zo wie de bewakingscamera's in de winkel.
Ik neem aan dat de werknemers niet gaan staan liegen voor een rechter en beweren dat dit nooit gebeurd is.
Ik wou me er gewoon van verzekeren of ik er recht toe heb als ik mij daar toe zou beslissen en ja ik zal nooit meer een stap in die winkel zetten dat is zeker.
@LeenW Verkrijging van het eigendomsrecht van een goed gaat vaak door overdracht dus als ik het goed neem een doos chocolaatjes bv en in mijn karretje zet.
Dan heb ik de intentie om dit te kopen en een soort van overeenkomst gesloten met de winkel.
Dit houdt in dat ik de goederen en al zeker degene die ik beschadigd of geopend heb moet aankopen.
Daarvoor kun je mij niet voor vandalisme aanklagen als ik nog niet eens de kassa ben gepasseerd.
Nu als ik dit wel gedaan zou hebben zonder te betalen of de open verpakking terug gezet heb in de rekken na het te consumeren is dit een andere geval.
Dan kunt u mij voor een dievegge uitmaken en me aanklagen voor diefstal en vandalisme alhoewel ik dat laatste betwijfel als het om een pakje chocola of koekjes gaat.
Toch bedankt voor jullie hulp ik zal er over nadenken wat de beste optie is voor mij.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 apr 2018 16:05

Is het allemaal het sop de kool waard ?

Morgen denkt je er niet meer aan !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12813

#13 , 20 apr 2018 16:10

Zoals reeds gezegd, diefstal is het zeker niet.

Art. 461 Strafwetboek: Hij die een zaak die hem niet toebehoort, bedrieglijk wegneemt, is schuldig aan diefstal.
Bij u is er geen bedrieglijk element en kan er dus geen diefstal zijn.

Het plaatsen in de kar kan m.i. niet gelijkgesteld worden met een aankoopovereenkomst, u kunt het goed ten allen tijde terugzetten (al dan niet beschadigd). U verkrijgt het genotsrecht over het goed bij de aankoop, dit is pas na betaling aan de kassa.

angell
Topic Starter
Berichten: 82

#14 , 20 apr 2018 16:11

@denLowie waarschijnlijk niet maar ik wou weten wat mijn rechten zijn als klant dat is alles.
Ik wil gewoon niet dat het ooit iemand anders noch mij weer overkomt.
Vandaar de vraag of ik recht heb om een klacht tegen de dame in te dienen.

angell
Topic Starter
Berichten: 82

#15 , 20 apr 2018 16:13

@Leen W we zijn beide er over eens dat het geen diefstal was.
Dus hetgeen de dame geroepen heeft was fout en dat is waarom ik gevraagd heb of ik haar daarvoor kan aanklagen voor smaad of het netjes was dat ik een pakje geopend heb is iets compleet anders.
Maar wettelijk gezien mag ik haar daarvoor bij de politie aangeven?

Terug naar “Misdrijven tegen personen of goederen”