Aansprakelijkheid hond

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid hond

#1 , 20 apr 2018 09:49

Ik heb een vraagje.
In december hebben wij een hondje van ons moeten herplaatsen, reden waarom achterwege gelaten, en gelijk met het herplaatsen stuurde ik de papieren op naar dogID om de chipgegevens te wijzigen. Dit waren de originele/officiële papieren.
Na een maand contacteerde de adoptant mij, de gegevens waren nog niet gewijzigd.
Opnieuw de aanvraag gedaan, ditmaal telefonisch.
Na een maand waren de gegevens nog niet gewijzigd.
Opnieuw een aanvraag gedaan, ditmaal per mail, eindelijk kreeg ik de papieren binnen. Binnen de 14 dagen worden de gegevens gewijzigd.
Echter heeft het hondje nu vorige week iemand gebeten. De nieuwe eigenaar zegt nu dat ik ervoor moet opdraaien, omdat de chip nog op mijn naam staat. Maar de hond woont al 4 maanden bij hen!
Er is geen koopcontract, wel bewijs (foto's en chats) dat de hond al 4 maanden bij hen woont...
Ik heb echt geen zin om hiervoor op te draaien, aanngezien de hond al 4 maanden ergens anders woont en het niet mijn fout is dat de chipgegevens niet gewijzigd zijn...

Wat kan ik hierin doen? Want ik wordt op Facebook 'afgedreigd' dat ik er maar voor moet opdraaien!
Hopelijk kan iemand me helpen!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 20 apr 2018 10:20

Klinkklare onzin vertelt de nieuwe eigenaar. Ten eerste is een hond juridisch een goed en de bezitter ter goeder trouw wordt geacht eigenaar te zijn (art. 2279 BW).

Zelfs als hij geen eigenaar zou blijken, dan nog was hij de bewaarder en is enkel hij aansprakelijk voor de schade die werd aangericht. Zie: http://www.elfri.be/aansprakelijkheid-voor-dieren

Laat de persoon in kwestie weten dat u elke aansprakelijkheid afwijst op grond van deze artikelen en dat als hij u hiermee verder lastigvalt, u niet zal aarzelen om aangifte te doen wegens belaging.
"sowieso" schrijf je zo.

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 apr 2018 12:24

Klinkklare onzin vertelt de nieuwe eigenaar. Ten eerste is een hond juridisch een goed en de bezitter ter goeder trouw wordt geacht eigenaar te zijn (art. 2279 BW).

Zelfs als hij geen eigenaar zou blijken, dan nog was hij de bewaarder en is enkel hij aansprakelijk voor de schade die werd aangericht. Zie: http://www.elfri.be/aansprakelijkheid-voor-dieren

Laat de persoon in kwestie weten dat u elke aansprakelijkheid afwijst op grond van deze artikelen en dat als hij u hiermee verder lastigvalt, u niet zal aarzelen om aangifte te doen wegens belaging.
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik heb gelijk contact opgenomen met de politiezones van zowel haar als mijn woonplaats. Er is een melding van gemaakt dat ik hiervoor belde.

Echter kon geen van beide politiezones een aangifte terugvinden hiervan, maar staat de melding wel opgeslagen. Indien mijn naam nog zou opkomen in een aangifte wordt ik hierover gecontacteerd.

De politie bevestigde inderdaad wat u me vertelt. Wel dat ik ook bewijslast moet voorleggen dat de hond bij de andere mensen woont en niet meer bij mij. Wat geen probleem is natuurlijk ;)

Reclame

Blaatpraat
Berichten: 3793

#4 , 21 apr 2018 11:28

Ook even terzijde melden dat het aanpassen van een chip ongeveer een half jaar kan duren.
Men heeft enorm veel aanvragen bij die diensten (vooral omwille van de katten, met de gewijzigde wetgeving, maar voor honden is het dezelfde dienst in feite), dus er is enorm veel vertraging.

Darliiing
Topic Starter
Berichten: 60
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2018 20:48

Ook even terzijde melden dat het aanpassen van een chip ongeveer een half jaar kan duren.
Men heeft enorm veel aanvragen bij die diensten (vooral omwille van de katten, met de gewijzigde wetgeving, maar voor honden is het dezelfde dienst in feite), dus er is enorm veel vertraging.
Klopt wel inderdaad dat er veel vertraging is. Met onze katten heeft het ook telkens tussen de 4 tot 6 maanden geduurd.
Al heb ik sinds vanmorgen wel bevestiging dat aanstaande woensdag 25/4 de chipgegevens zullen worden overgezet ;)

Didymus
Berichten: 2061

#6 , 23 apr 2018 10:29

Wel dat ik ook bewijslast moet voorleggen dat de hond bij de andere mensen woont en niet meer bij mij.
Dat hoeft zelfs niet. Gewoon het feit dat de hond onder hun toezicht was op het moment van het bijtincident is voldoende.
"sowieso" schrijf je zo.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 21 mei 2018 11:58

U kan uzelf ook heel wat geloop besparen, indien u een familiale BA verzekering hebt (zou iedereen trouwens kunnen gebruiken).

U wordt aangesproken voor een schade waar u verantwoordelijk zou zijn? Geef dat gewoon aan, zij zullen dat voor u betwisten, liever dan zelf te betalen . U kan alle bewijzen dat die hond al geruime tijd bij zijn nieuwe baasje woont ten gepasten tijde overmaken.

Terug naar “Burgerlijke Aansprakelijkheid”