wet openbaarheid van bestuur

gorita
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

wet openbaarheid van bestuur

#1 , 20 apr 2018 00:08

Hallo!

Ik ben op zoek naar een woning om te kopen. Alleen doe ik dat door rond te rijden en leegstaande panden te zoeken omdat ik vind dat je zo iets leuks kan tegenkomen. Ik wil info opvragen via het kadaster van de huidige eigenaar (heb dat in het verleden nog gedaan) maar plots krijg ik te horen dat dat niet meer gaat door privacywet. Toch sturen ze me door naar de registratiedienst patrimonium waar t wel kan maar de prijzen verschillen enorm.

Als ik me niet vergis zou ik deze info toch moeten kunnen verkrijgen via de wet openbaarheid van bestuur aangezien dit een openbare instelling is. Maar hoe doe ik beroep op deze wet? Is er een voorbeeld te vinden van hoe ik die kan gebruiken om toch de nodige info te verkrijgen of ben ik echt gedwongen om via via (bv vzw's ofzo) info op te vragen.

Groeten B

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12816

#2 , 20 apr 2018 00:19

Openbaarheid van bestuur geldt toch enkel voor zaken waar u zelf betrokken partij bent? Ik zou toch liever ook niet hebben dat het kadaster mijn info aan derden geeft.

basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#3 , 20 apr 2018 22:50

Beste

Wet openbaarheid van bestuur heeft betrekking op transparantie met betrekking tot overheidsbeslissingen en -processen. Het geeft je geenszins recht op informatie met betrekking tot particuliere eigendommen.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Didymus
Berichten: 2061

#4 , 23 apr 2018 10:23

Het is sowieso niet logisch dat de ene overheidsdienst zich beroept op de privacywet, maar dat ze u doorsturen naar een andere dienst voor wie de privacywet evenzeer geldt.

Volgens een handleiding die De Tijd daar op 13 september 2016 over publiceerde kan men dit tegen betaling opvragen:
Op www.myminfin.be kunt u in het tabblad ‘formulieren’ het document ‘aanvraag uittreksels uit de patrimoniumdocumentatie’ downloaden. Daarop moet u de naam van de gemeente, het adres en het huisnummer of de kadastrale identificatie van het betrokken goed vermelden, net zoals de motivatie voor de aanvraag.

Het aanvraagformulier moet u opsturen naar de dienst kadastrale uittreksels van de provincie waar het vastgoed gelegen is. (...)

Als u een aantal eigenaarsgegevens wil, moet u eerst langs de Privacycommissie passeren.

(...)

In sommige gemeenten blijkt niet iedereen op de hoogte te zijn van wat mag in het kader van de passieve openbaarheid van bestuur. Ambtenaren zijn als de dood voor het maken van een fout tegen het recht op privacy. Maar de openbaarheid van bestuur blijft - binnen de niet altijd zo duidelijke krijtlijnen van de wet - van toepassing.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Privacy-bescherming”