Laatste dag opzegtermijn zondag? inleveren bedrijfswagen etc.

HSI
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Laatste dag opzegtermijn zondag? inleveren bedrijfswagen etc.

#1 , 17 apr 2018 23:16

Hallo,

Ik veronderstel dat wanneer ik ontslag neem en de wettelijke opzegtermijn 6 weken is, dat deze ingaat op de eerstvolgende maandag en eindigt op een zondag?
Tot welke dag heb ik dan recht op mijn bedrijfswagen, gsm, etc.? Tot deze zondag, de eerstvolgende werkdag (maandag) of de laatste werkdag (vrijdag)? Ik zit natuurlijk niet graag een weekend zonder gsm of auto en al zeker niet wanneer ik er recht op zou hebben.

Reden van mijn vraag; Mijn werkgever vraagt me alles binnen te brengen de laatste vrijdag van mijn opzeg en wil de opzegtermijn laten beëindigen op die vrijdag, maar ik denk (kan natuurlijk fout zijn) dat dit voor mij nadelig is voor zowel bedrijfswagen, gsm, maar dit betekent ook 2 dagen geen loon en geen dekking door ziekteverzekering gezien mijn contract bij de nieuwe werkgever pas op maandag begint. Dit laatste lijkt misschien een te verwaarlozen risico voor sommigen, ik ken een ex-collega die in het weekend tussen 2 werkgevers zwaar ziek is gevallen en 3 maand buiten strijd was. Gelukkig voor deze persoon was hij het weekend nog onder contract.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 apr 2018 07:58

Dit mogen zij eisen op de laatste werkdag, als je arbeidsovereenkomst niet de zaterdag en zondag vermeld is de laatste werkdag bij u de vrijdag.

En wat je vermeld van je vriend als hij geen maand bij een nieuwe werkgever werkt dan BETAALD het ZIEKENFONDS !!!
Je valt dus NOOIT zonder centen, als u maandag of dinsdag of een week nadien moet je nieuwe werkgever je ook niet betalen het is het ziekenfonds die dan moet betalen; dus dit is ook geen probleem !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Blaatpraat
Berichten: 3793

#3 , 18 apr 2018 17:58

En wat je vermeld van je vriend als hij geen maand bij een nieuwe werkgever werkt dan BETAALD het ZIEKENFONDS !!!
Vanaf de eerste werkdag bij een nieuwe werkgever, betaalt deze je gewoon door tijdens ziekte.
Die wetgeving van de eerste maand is veranderd in 2014.

Voor de rest akkoord met je antwoord: inleveren op vrijdag, extra dekkingen en dergelijke onder arbeidscontract blijven lopen tot en met de zondag (inclusief het loon, al zou dat niets mogen uitmaken, aangezien men pro rata het aantal gewerkte dagen versus het aantal werkdagen zal nemen).

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 apr 2018 19:17

Gewaarborgd loon

Als een werknemer arbeidsongeschikt is wegens ziekte of ongeval, andere dan beroepsziekte of arbeidsongeval, heeft hij voor een bepaalde periode recht op het behoud van loon ten laste van zijn werkgever. In geval van een arbeidsongeval of beroepsziekte gelden specifieke regels.
Voorwaarden

De voorwaarden om in aanmerking te komen voor dit gewaarborgd loon verschillen naargelang de werknemer een arbeider dan wel een bediende is:

Bediende aangeworven voor een onbepaalde tijd, voor een bepaalde tijd van ten minste 3 maanden of voor een duidelijk omschreven werk waarvan de uitvoering normaal een tewerkstelling van ten minste 3 maanden vereist, kunnen aanspraak maken op gewaarborgd loon

Bediende aangeworven voor een bepaalde tijd van minder dan 3 maanden of voor een duidelijk omschreven werk waarvan de uitvoering normaal een tewerkstelling van minder dan 3 maanden vereist, dienen één maand ononderbroken in dienst van de onderneming te zijn om aanspraak te maken op gewaarborgd loon

Arbeiders moeten één maand ononderbroken in dienst van de onderneming te zijn om aanspraak te maken op gewaarborgd loon

BRON: https://www.socialsecurity.be/citizen/n ... -loon#h2_0
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

HSI
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 apr 2018 22:56

ok bedankt voor jullie antwoorden!

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”