Uit BVBA stappen als enige zaakvoerder

MRA
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Uit BVBA stappen als enige zaakvoerder

#1 , 16 apr 2018 22:09

Mijn schoonvader had vroeger een bedrijf dat failliet is gegaan. Kort na het faillisement heeft hij een nieuwe BVBA opgericht, waar een ander familielid zaakvoerder van was. Ik vermoed dat hij een beroepsverbod heeft gekregen, maar kan dit jammer genoeg niet controleren (of weet niet waar ik dat kan doen) Echter, op dit moment is mijn vriendin de enige zaakvoerder. Aangezien wij net een huis gekocht hebben liet ze mij weten dat ze af en toe papieren moest gaan tekenen bij haar vader.
Aangezien ik dit een vreemd verhaal vond ben ik even op het internet gaan zoeken en ben uitgekomen op een BVBA die al verschillende keren van zaakvoerder veranderde, en waar zij nu als enige zaakvoerder aangesteld is. Na controle op de NBB blijkt dat ondanks het feit dat de BVBA een kleine winst maakt, deze ook een schuld van ongeveer 60.000€ heeft.
Nu hebben we natuurlijk schrik dat als er iets misgaat zij verantwoordelijk gesteld zal worden, en wij het geld van onze gedeelde rekeningen en in het slechtste geval ons huis zouden verliezen. We willen dan ook dat ze zo snel mogelijk uit deze BVBA stapt, maar ze is natuurlijk de enige zaakvoerder.

Mijn vragen:

1. Kan er bij wanbetaling (in het slechtste geval belastingen of RSZ) mijn vriendin verantwoordelijk gesteld worden en er financieel voor moeten opdraaien?
2. Hoe kan zij uit de BVBA stappen? Moet deze failliet verklaard worden, kan die gewoon stoppen, kan iemand anders aangesteld worden?
3. Kan zij als zaakvoerder, zonder eerdere contacten te hebben, rechtstreeks de boekhouder contacteren om dit te bespreken?
4. Is het een goed idee om in de tussentijd al onze fianciële middelen op een rekening op mijn naam te zetten?

Het probleem is natuurlijk dat dit zich afspeelt binnen de familiale kring, waardoor alles extra gevoelig ligt.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 17 apr 2018 00:51

Is uw vriendin statutaire zaakvoerder of aangestelde?

MRA
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 apr 2018 08:37

@Franciscus: Zij is statutair zaakvoerder.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2018 09:29

Zolang je vrouw niet fraudeert en geen straf bare feiten doet met de BVBA kan haar zeer weinig tot niks gebeuren, mocht ieder zaakvoerder daar van wakker liggen dan zouden er veel zaakvoerders weinig tot niet slapen !!

En uit de zaak stappen is geen optie als ze geen andere heeft die zaak voerder wil zijn !

Wat die 60.000€ schulden betreft, kan u een jaarrekening lezen ?

Je moet bij een jaarrekening alles in de contex zien, ik zou graag 60.000€ schulden hebben als de activa 300.000€ bedraag, bij wijze van voorbeeld !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12817

#5 , 17 apr 2018 10:08

Is het kapitaal volstort?

MRA
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 apr 2018 11:01

Het kapitaal is volgestort, de schulden bedragen 60.000€, maar de jaaromzet is slechts 19.000€, waarvan er 1300€ winst overblijft.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 apr 2018 11:55

Als het kapitaal volstort is heeft je vrouw eigenlijk niks te vrezen.

En kijk je echt niet blind op de schulden en de luttele winst, er zijn enorm veel BVBA die jaren na één bijna geen of zelfs geen winst maken, je moet een jaarrekening door iemand met kennis van zaken dit laten analyseren.
Als dit je beroep of geen opleiding voor balans lezen gevold heeft is dit zeer moeilijk.

Ik ga eens een voorbeeld geven uit de unief van het volk !

Een beroeps dopper krijgt 1100€ per maand !

Een bediende heeft een loon van 2000€ per maand en bezit een woonst van 400.000€ en er nog een lening oplopen van 380.000€, en heeft een auto lening lopen van 10.000€ + veel meer kosten aan verzekeringen etc.

wie is hier de rijkste denk je ?

Wel den doper die heeft niks aan schulden en heeft bijna geen kosten, wel zo zit een balans van een zelfstandigen in elkaar, dit is eens over na te denken, de meeste werknemers hebben pakken schulden en de beroeps doppers die hebben nul, nul schulden.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Highfield
Berichten: 75
Juridisch actief: Ja
Locatie: Aarschot
Contacteer: Website

#8 , 12 mei 2018 23:51

Best actie ondernemen. Combinatie van boekhouding, vennootschapsrecht en financiële stappen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”