verbod round-up

asperger
Topic Starter
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

verbod round-up

#1 , 15 apr 2018 20:12

Wat is de ratio legis om round-up te verbieden in de siertuin maar toe te laten voor gewassen die we consumeren?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 16 apr 2018 13:42

Net wat ik me ook al regelmatig heb afgevraagd.
Het lijk erop dat de Boeren lobby's hier stevig aan de gang geweest zijn om hun economische belangen te beschermen.
Volgens mij is het besproeien van eetwaren toch wel erger dan het besproeien van onkruid op grond die niet gebruikt wordt om voedsel op te verbouwen.
Bovendien gaat een partikulier dit maar 1 maal per jaar gebruiker, terwijl een professionele teler het product regelmatig gebruikt en er dus meer mee in kontakt komt en dus meer gevaar loopt.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2018 16:52

Wat is de ratio legis om round-up te verbieden in de siertuin maar toe te laten voor gewassen die we consumeren?
Niet echt "legis", maar de ratio erachter is dat er simpelweg geen alternatief is voor glysofaat dat even goed werkt tegen onkruid. Als boeren dit niet meer mogen gebruiken, stort de landbouw in.

Maar om de NGO's te vriend te houden, focust de overheid dan maar op de particulier die een flesje round-up staan heeft. Slaat nergens op, want ik heb al mensen bleekwater als alternatief zien gebruiken, wat nog schadelijker is voor het mileu... maar wel "legaal".
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2018 17:50

want ik heb al mensen bleekwater als alternatief zien gebruiken, wat nog schadelijker is voor het mileu... maar wel "legaal".
Dit word nochtans aangeraden door tuinadvies !!
Ik gebruik ook javel en azijn, zeer doeltreffend .

https://www.tuinadvies.be/zoek/onkruid- ... -met-javel
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 16 apr 2018 19:56

Ik gebruik nog steeds R U . Heb vorig jaar juist nog 50 liter gekocht, en daar kom ik nog lang mee toe, zeker in een gewone tuin en een garageoprit met klinkers :mrgreen:

Thomas Morus
Berichten: 5916
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 16 apr 2018 22:30

Het is wetenschappelijk ook niet voor honderd procent bewezen dat het schadelijk is.
Intussen steken de amateur-tuinliefhebbers tijdens het onderhoud van hun tuinen links en rechts een en ander in de fik met hun gasbrandertjes en vergroten ze het klimaatprobleem.
Wat een grap!
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

lukasi
Berichten: 1138

#7 , 17 apr 2018 06:23

De rechtsgrond?
Omdat niet iedereen eigenlijk een huis kan tekenen en daarvoor een architect aangewezen is, meer nog, zelfs verplicht.

Gebruik van fytoprodukten is nu onderhevig aan een licentie , niet iedereen heeft de kennis om plagen en ziekte te bestrijden met het juiste geschikte middel, de gekende nadelen, rekening houdend met weersomstandigheden, tijdstip, plaagherkenning , schadedrempel en schadebeeld , dosis, weet wat de gevolgen zijn van opbouwende resistentie en kruisresistentie, ezv.

Probleem van glyfosaat de aktieve stof van oa. roundup is dat het amerikaans Internationaal Agency for Research on Cancer
vermoedt dat het kan kanker veroorzaken. Ze vermoeden het, ze zijn niet zeker maar daarmee zit glyfosaat op de wip. Zeker omdat het Europees voedselagentschap zegt dat het niet kankerverwekkend is. En het hek is van de dam. Niemand weet waaraan en waaraf.

Huis tuin en keukenmiddeltjes van achter den toog.
Gevaarlijk
Weet dat de LD 50 voor bleekwater 15° of javel 3000mg/kg is. Bleekwater doodt niet alleen onkruid maar ook alle bodemleven. Nuttige en schadelijke insecten, bactrieën en noem maar op.Bleekwater wordt zeer traag afgebroken door de bodem en microorgansimen, na enkele weken is erpas een halvering van het produkt. De restanten zijn dus lange tijd terug te vinden.
Soms komen ze af met nicotine aftreksel LD 50 188mg/kg . Werkt tegen insecten. enkel is het zo giftig als wat en vind je na weken nog sporen op je sla.
Wat gebruiken ze nog : zout LD 50 2980mg/kg. Zelfs de romeinen gebruikten het om carthago in de vergeethoek te brengen.
LD 50 glyfosaat 3530mg /kg

Alsje weet dat LD 50 de aanduiding is op welk moment (bij hoeveel gram) in een populatie van muizen, ratten, konijnen de helft (50%) sterft van de inname van het produkt dan kan je dit getal expoiteren naar de hoeveelheid die dodelijk is per kg levend lichaam.

Dus Nicotine is giftiger dan keukenzout, die beide giftiger zijn dan javel . Nicotine, javel, bleekwater en keukenzout zijn dan weer giftiger dan glyfosaat.
Maw je moet MEER glyfosaat innemen om kapot te gaan dan keukenzout.

Dus mijn advies, als ze nonkel louis of tante isidora nog eens afkomt met huistuinkeukenkwakzalverij: zoek op LD50.
Hoe minder mg per kg levend lichaam , hoe rapper dat nonkel en tante kapot zijn.

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 apr 2018 09:54

Dit word nochtans aangeraden door tuinadvies !!
Ik gebruik ook javel en azijn, zeer doeltreffend.
En zeer vervuilend voor het mileu! Roundup is in vergelijking een stuk mileuvriendelijker (en ook doeltreffender). Maar ja, Monsanto is voor Greenpeace een veel beter doelwit, PR gewijs, dan De Blauwe Hand of een producent van javel... :roll:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lukasi
Berichten: 1138

#9 , 17 apr 2018 16:23

Tuinadvies is nu niet de referentie voor GoedeTuinaanleg - en Goede Ontwerp Tuin- praktijken.
In eerste instantie is dit een winkel die commerciele aktiviteiten als hoofdzaak hebben.
Wil je echt weten wat mag en niet mag gebruikt worden door particulieren en proffesionelen met voor elk produkt een technische fiche?
Kijk naar www. fytoweb.be

lukasi
Berichten: 1138

#10 , 17 apr 2018 16:24

Tuinadvies is nu niet de referentie voor GoedeTuinaanleg - en Goede Ontwerp Tuin- praktijken.
In eerste instantie is dit een winkel die commerciele aktiviteiten als hoofdzaak heeft.
Wil je echt weten wat mag en niet mag gebruikt worden door particulieren en professionelen met voor elk produkt een technische fiche?
Kijk naar www. fytoweb.be

lucas123
Berichten: 483

#11 , 17 apr 2018 16:54

Ik gebruik nog steeds R U . Heb vorig jaar juist nog 50 liter gekocht, en daar kom ik nog lang mee toe,
Ik heb ook een flinke voorraad gekocht, maar ook niet zot gedaan, want op de site van de fabrikant lees ik het volgende:
Roundup kan minstens 2 jaar na aankoop bewaard worden. Uiteraard is het wel essentieel dat het product in de originele verpakking bewaard wordt, op een droge en koele plek, die niet vorstgevoelig is.
Dat spul gaat dus geen 10 jaar mee... Met uw 50 liter hebt ge dus toch een beetje teveel gekocht denk ik dan...

Overigings in mijn lokale gamma staat nog steeds round-up in de rekken ?! Dacht dat dat niet meer mocht...

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#12 , 17 apr 2018 17:05

Round-up mag wel nog verkocht worden, maar niet meer gebruikt door de particulier. Bizarre situatie die te wijten is aan onze fantastische overheidsstructuur: verloop van round-up is een federale aangelegenheid. Het gebruik ervan door particulieren is een Vlaamse aangelegenheid.

Ik denk niet dat round-up na 2 jaar waardeloos wordt, hoor. Na 2 jaar zal de werking mogelijk stilletjesaan achteruitgaan. Maar ik denk dat het na 5 jaar nog wel behoorlijk zal werken... Na 50 jaar zal het al héél wat minder zijn (of zo goed als geen werking? Geen idee...)
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

lukasi
Berichten: 1138

#13 , 17 apr 2018 17:33

Huh, niet beginnen met te gokken.
Roundup heeft inderdaad een werking van cc2 jaar indien het bewaard wordt in de beste omstandigheden. Nadien verliest stelselmatig in de tijd zijn aktieve stof glyfosaat zijn werking. En laat nu dit net de rede zijn waarom je het niet meer mag gebruiken !! Door de lagere dosis heb je veel kans dat de onkruiden resistent worden tegen glyfosaat. Dit is een bijkomende rede waarom glyfosaat uit het particulier circuit wordt genomen. Dosissen werden van geen kanten gerespecteerd.

Terug naar “Actuele Thema's”