Kleine onderneming btw-vrijstelling

Amy1984
Topic Starter
Berichten: 95

Kleine onderneming btw-vrijstelling

#1 , 16 apr 2018 16:47

Je mag tot max 25.000 euro omzet draaien om als kleine onderneming beschouwd te worden die vrijgesteld is van btw.

Los van alle andere voor- en nadelen vraag ik mij af of je op deze manier netto meer overhoudt dan een onderneming van quasi dezelfde omzet (eventueel beetje meer dan 25.000 euro omzet) die wel btw-plichtig is?

Heeft iemand daar een zicht op?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12817

#2 , 16 apr 2018 16:54

Dat hangt heel hard af van de hoedanigheid van uw klanten (btw aftrek of niet) en uw eigen kosten, je kan geen algemene conclusies geven.

Amy1984
Topic Starter
Berichten: 95

#3 , 16 apr 2018 17:04

Zelf bijzonder weinig kosten maken en de klanten zijn particulieren en bedrijven door elkaar.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2018 17:38

Dan zou ik gaan voor de vrijstelling, super gemakkelijk als je geen investeringen moet doen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 16 apr 2018 22:37

Inderdaad. Bij verkoop aan particulieren en zelf weinig kosten (voorbeeld: een kunstenaar met een vennootschap) dan ga je beter voor de BTW vrijstelling.

Amy1984
Topic Starter
Berichten: 95

#6 , 18 apr 2018 11:41

Oké bedankt. Maar hou je dan ook effectief netto meer over? Of is het enkel een voordeel wat betreft administratieve rompslomp en kwartaalaangifte indienen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 18 apr 2018 12:22

als kleine regeling mag u GEEN btw rekenen aan de klant, ,waar door u de goedkoopste word, en je kan altijd iets meer vragen, want de klant betaald geen BTW aan u!

Ik ga je niet op slechte gedachten brengen want dit forum laat dit zeker niet toe !
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12817

#8 , 18 apr 2018 12:23

Je moet zelf de berekening maar eens maken voor 2017.
- Uw betaalde btw mag je dan aftrekken in plaats van als kost te boeken.
- Uw particuliere klanten gaan geen 21% extra willen betalen, uw bedrijven wel want ze mogen dat toch aftrekken. Plak er een prijs op die u realistisch lijkt.
- Vergelijk omzet en kosten en zie of het veel verschil maakt.

ploomans
Berichten: 6

#9 , 03 mei 2018 18:02

De vrijstellingsregeling is interessant als jouw klanten voornamelijk uit particulieren bestaan. Particulieren kijken alleen naar de prijs incl BTW en aangezien je geen BTW moet afdragen bij de vrijstellingsregeling betekent dit meer inkomsten voor jou.

Als je daarentegen vooral aan andere bedrijven verkoopt is het financieel niet interessant. Bedrijven kijken immers vooral naar de prijs excl. BTW omdat zij de BTW kunnen terugtrekken. Jouw prijs excl. BTW zal onder de vrijstellingsregeling hetzelfde blijven maar onder de vrijstellingsregeling kan je de BTW op aankopen niet terugtrekken waardoor jouw kosten omhooggaan.

PS: ik kopieerde bovenstaande informatie uit de FAQ van mijn boekhoudsoftware: http://faq.cashaca.be/articles/vrijstelling.
Zaakvoerder Cashaca boekhoudsoftware voor zelfstandigen in hoofd- en bijberoep

Jackrussell
Berichten: 701

#10 , 04 mei 2018 21:22

Doen als je amper inkoop hebt en vooral levert aan particulieren.

Anders niet aan beginnen.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”