huisbaas wil me buiten wegens cannabis gebruik

iamintroublez
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

huisbaas wil me buiten wegens cannabis gebruik

#1 , 16 apr 2018 12:24

hoi

Zoals jullie al kunnen lezen in de titel ben ik mijn kot uit gezet (zonder waarschuwing) omdat ik cannabis rook op het terras. ik heb de tijd gekregen tot de 1e van de maand (nu 16e) om te vertrekken.
Enkele kotgenoten hebben anoniem over geklaagd over mijn cannabis gebruik, en hier sta ik dan. Ik ging er steeds van uit dat het privé terrein is en dat het dus legaal is en een pak verstandiger dan het op straat te gaan doen. Wat ik hier ook aan wil toevoegen is dat ik dit al een heel jaar occasioneel doe, maar nu dat er nog maar 2 maanden te gaan zijn van het schooljaar word ik buitengezet.

ik vroeg me nu af wat ik hier tegen kan doen en of ik dan nog steeds maandelijks moet betalen tot verloop van contract?

help!
alvast bedank!!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 16 apr 2018 14:09

Wat staat er in uw contract? Is er een huishoudelijk reglement waar u kennis van heeft genomen en dat u bewijsbaar heeft geschonden? Vermoedelijk is het een contract van gemeen recht met een looptijd van 1 jaar? Zie bijvoorbeeld het modelcontract van Kotatgent.

Verhuurder kan in dat geval het contract niet zomaar verbreken, dat komt enkel de vrederechter toe. Laat de verhuurder weten dat hij zich aan de wet te houden heeft en dat wanneer u de toegang wordt ontzegd, u niet zal nalaten dit door een gerechtsdeurwaarder te laten vaststellen met het oog op het bekomen van een dwangsom.
Laatst gewijzigd door Didymus op 16 apr 2018 14:13, 1 keer totaal gewijzigd.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12818

#3 , 16 apr 2018 14:13

Ook al is er een gedoogbeleid, cannabisgebruik staat nog steeds in de strafwetgeving. Het regelmatig plegen van misdrijven in het gehuurde pand, lijkt mij wel reden voldoende om iemand buiten te zetten. Maar zoals hierboven gezegd, moet dat normaal wel via de vrederechter verlopen.

Type contract?
Domicilie?
Sloten veranderd neem ik aan? Wat met de inboedel?

Reclame

iamintroublez
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 apr 2018 14:22

in het contract vind ik enkel dit terug :
Art. 11 voortijdige beëindiging
a. De partijen kunnen deze overeenkomst beëindigen door het geven van een opzegging van één maand:
- de verhuurder: om ernstige redenen te wijten aan het gedrag van de huurder waardoor de bestemming van het huis tot studieverblijf in gedrang komt.

In de Belgische wetgeving zelf vind ik niet direct terug dat ik illegaal bezig was, ook in het contract staat er niets vermeld over cannabis gebruik.
http://www.cannabishulp.be/wetgeving-rond-cannabis

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 16 apr 2018 14:30

Cannabis is een verboden drug in België, maar bezit voor persoonlijk gebruik heeft de laagste vervolgingsprioriteit voor de parketten. Dringend de drugswet eens doornemen, zou ik zeggen.

U hebt dus vandaag de melding gekregen dat u over 2 weken buiten moet zijn? Is dit mondeling of schriftelijk gebeurd?
"sowieso" schrijf je zo.

iamintroublez
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2018 14:34

Ik verlaat de kamer de 1e van de volgende maand en word verwacht dan ook alles mijn inboedel mee te hebben. Mijn domicilie is nog steeds het adres van mijn ouders, en ik vermoed dat het een contract van gemeen recht met een looptijd van 1 jaar is.
momenteel is er overeen gekomen dat ik ook stop met betalen dus voor mij is er geen probleem buiten het feit dat hij mij kan buiten zetten omdat ik een jointje gerookt heb (volgens zijn bronnen, ik ben niet op heterdaad betrapt). verder heb ik ook niets terug gevonden in het huishoudelijk reglement dat ik verbroken zou hebben. Als voor bewijsmateriaal heeft hij mijn peukjes en getuigen vermoedelijk.

Alvast bedankt voor alle antwoorden!

Gebruiker21
Berichten: 10787
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 apr 2018 14:35

Art. 11 voortijdige beëindiging
a. De partijen kunnen deze overeenkomst beëindigen door het geven van een opzegging van één maand:
- de verhuurder: om ernstige redenen te wijten aan het gedrag van de huurder waardoor de bestemming van het huis tot studieverblijf in gedrang komt.
Als de andere studenten last hebben van uw cannabisgebruik (ze ruiken dit bijvoorbeeld tot in hun kot), denk ik dat er wel voldaan is aan artikel 11, niet? Als de verhuurder de opzegging van één maand respecteert, denk ik dat je er weinig tegen kan doen.

Heb je een aangetekende opzegging gekregen waarin de opzgtermijn van één maand staat? Als je daar niet mee akkoord gaat, laat dit dan ook aangetekend weten. Zoals hierboven gezegd zal het daarna een vrederechter zijn die moet beslissen, maar mogelijk is tegen dan het schooljaar gepasseerd. :wink:
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

iamintroublez
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 16 apr 2018 14:37

Cannabis is een verboden drug in België, maar bezit voor persoonlijk gebruik heeft de laagste vervolgingsprioriteit voor de parketten. Dringend de drugswet eens doornemen, zou ik zeggen.

U hebt dus vandaag de melding gekregen dat u over 2 weken buiten moet zijn? Is dit mondeling of schriftelijk gebeurd?
inderdaad, het is mondeling gebeurd en zal schriftelijk nog komen.

Didymus
Berichten: 2061

#9 , 16 apr 2018 14:41

inderdaad, het is mondeling gebeurd en zal schriftelijk nog komen.
Ik zou proberen om zoveel mogelijk tijd te rekken. U kan het mondelinge negeren en het schriftelijke betwisten. Verhuurder respecteert sowieso zijn, naar mijn mening behoorlijk vergaande, clausule niet die zegt dat de opzeg één maand bedraagt.

Los van het juridische kan ik als ervaringsdeskundige ook nog vertellen dat het niet fijn is om op kot te zitten met een cannasbisgebruiker. Het heeft een doordringende geur en bij een toevallige drugscontrole mag jij tegen 5 politie-inspecteurs tegelijk gaan uitleggen waarom de hond jou eruit pikt...
"sowieso" schrijf je zo.

iamintroublez
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 16 apr 2018 14:47

Art. 11 voortijdige beëindiging
a. De partijen kunnen deze overeenkomst beëindigen door het geven van een opzegging van één maand:
- de verhuurder: om ernstige redenen te wijten aan het gedrag van de huurder waardoor de bestemming van het huis tot studieverblijf in gedrang komt.
Als de andere studenten last hebben van uw cannabisgebruik (ze ruiken dit bijvoorbeeld tot in hun kot), denk ik dat er wel voldaan is aan artikel 11, niet? Als de verhuurder de opzegging van één maand respecteert, denk ik dat je er weinig tegen kan doen.

Heb je een aangetekende opzegging gekregen waarin de opzegtermijn van één maand staat? Als je daar niet mee akkoord gaat, laat dit dan ook aangetekend weten. Zoals hierboven gezegd zal het daarna een vrederechter zijn die moet beslissen, maar mogelijk is tegen dan het schooljaar gepasseerd. :wink:
hij heeft me voorlopig enkel mondeling op de hoogte gebracht maar liet wel vallen dat er nog een aangetekende brief zal volgen. Dit zei hij enkel omdat ik nog vroeg hoelang ik had voordat hij mijn kamer verliet.

Ik denk dat ik me erbij neerleg en eens verder kijk naar "what next".
bedankt voor je bericht, het heeft me zeker verder geholpen!

sommige mensen zijn nu eenmaal minder verdraagzaam als andere, als ik last van geluid heb steek ik oordopjes in, als het buiten stink dan doe ik mijn raam toe. Jammer dat mijn kotgenoten me liever buiten hebben dan even hun raam te sluiten. ik heb zelf enkele malen gevraagd aan mijn kotgenoten om me een berichtje te sturen als ik te luid zou worden als ik bv bezoek over de vloer had.

Didymus
Berichten: 2061

#11 , 16 apr 2018 14:49

Verdraagzaamheid heeft zijn grenzen en die zijn nu eenmaal minder rekbaar als je gedwongen dicht op elkaar leeft.
"sowieso" schrijf je zo.

iamintroublez
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#12 , 16 apr 2018 14:49

inderdaad, het is mondeling gebeurd en zal schriftelijk nog komen.
Ik zou proberen om zoveel mogelijk tijd te rekken. U kan het mondelinge negeren en het schriftelijke betwisten. Verhuurder respecteert sowieso zijn, naar mijn mening behoorlijk vergaande, clausule niet die zegt dat de opzeg één maand bedraagt.

Los van het juridische kan ik als ervaringsdeskundige ook nog vertellen dat het niet fijn is om op kot te zitten met een cannasbisgebruiker. Het heeft een doordringende geur en bij een toevallige drugscontrole mag jij tegen 5 politie-inspecteurs tegelijk gaan uitleggen waarom de hond jou eruit pikt...
Tja volgens mijn al dan niet foute gedachtegang mag ik cannabis roken op privé terrein, dit zal dan ook mijn uitleg zij als een hond me eruit pikt ;)

Didymus
Berichten: 2061

#13 , 16 apr 2018 14:52

Ik had het voor alle duidelijkheid over mezelf als niet-gebruiker die niet werd geloofd en waarbij de politie maar bleef verzoeken om wat ik bijhad (niks dus) af te geven.
"sowieso" schrijf je zo.

LeenW
Berichten: 12818

#14 , 16 apr 2018 14:57

inderdaad, het is mondeling gebeurd en zal schriftelijk nog komen.
Ik zou proberen om zoveel mogelijk tijd te rekken. U kan het mondelinge negeren en het schriftelijke betwisten. Verhuurder respecteert sowieso zijn, naar mijn mening behoorlijk vergaande, clausule niet die zegt dat de opzeg één maand bedraagt.

Los van het juridische kan ik als ervaringsdeskundige ook nog vertellen dat het niet fijn is om op kot te zitten met een cannasbisgebruiker. Het heeft een doordringende geur en bij een toevallige drugscontrole mag jij tegen 5 politie-inspecteurs tegelijk gaan uitleggen waarom de hond jou eruit pikt...
Tja volgens mijn al dan niet foute gedachtegang mag ik cannabis roken op privé terrein, dit zal dan ook mijn uitleg zij als een hond me eruit pikt ;)
Zoals hierboven reeds gezegd, informeer u eerst eens. Bezit, gebruik en verkoop van cannabis zijn verboden in België.

iamintroublez
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#15 , 16 apr 2018 15:08


Ik zou proberen om zoveel mogelijk tijd te rekken. U kan het mondelinge negeren en het schriftelijke betwisten. Verhuurder respecteert sowieso zijn, naar mijn mening behoorlijk vergaande, clausule niet die zegt dat de opzeg één maand bedraagt.

Los van het juridische kan ik als ervaringsdeskundige ook nog vertellen dat het niet fijn is om op kot te zitten met een cannasbisgebruiker. Het heeft een doordringende geur en bij een toevallige drugscontrole mag jij tegen 5 politie-inspecteurs tegelijk gaan uitleggen waarom de hond jou eruit pikt...
Tja volgens mijn al dan niet foute gedachtegang mag ik cannabis roken op privé terrein, dit zal dan ook mijn uitleg zij als een hond me eruit pikt ;)
Zoals hierboven reeds gezegd, informeer u eerst eens. Bezit, gebruik en verkoop van cannabis zijn verboden in België.
Daarvoor dient mijn vraag hier, om me te informeren!?
En het is "verboden" maar wel met gedoogbeleid, weet ik als leek dan wat nu wel of niet mag?

Volgens http://www.cannabishulp.be/wetgeving-rond-cannabis onder de tussentitel "In praktijk" mag je tot 3 gram cannabis of 1 geteelde plant bezitten.

Als het voor jouw allemaal zo duidelijk is antwoord dan met nuttige info ipv "informeert u".

Terug naar “Huren”