Gemeenschappelijk vijvertje wegdoen

vijverman
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Gemeenschappelijk vijvertje wegdoen

#1 , 16 apr 2018 11:10

Dag allemaal,

WIj kochten vorig jaar een rijhuis.
We delen een vijvertje (met enkele vissen en 3 schildpadden) in de tuin met de buren langs de linkerkant. De vijver is ca. 4 meter lang, 2 meter breed, 1 meter diep.
De vijver ligt dus 50% in onze tuin en 50% in die van hen.
Nu zouden wij de vijver graag wegdoen/opvullen en de boel afsluiten. Bijkomend is deze vijver al jaren niet onderhouden. De buurman heeft alles gewoon op zijn beloop gelaten. Gevolg: geen waterplanten meer, overal modder en drab die opstijgt naar boven. De vijver begint ook te stinken.

Probleem.
De buurman is dol op de vijver en heeft al meermaal laten blijken dat hij deze niet weg zou willen.
De dame van het immokantoor vertelde ons bij de aankoop dat het geen enkel probleem is om te beslissen deze vijver weg te doen.
Hij ligt tenslotte deels op onze grond.

Weet er iemand hoe dit zit?
Kan de buurman ons beletten de vijver af te breken en op te vullen?
Het lijkt me onmogelijk om hun helft van de vijver te behouden.
Omdat je een vijverkom nu eenmaal niet in twee kan opsplitsen.

Moet de buurman akkoord gaan?
Betalen wij de volledige kosten?

Alvast bedankt,

(ex)-vijverman

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1679

#2 , 16 apr 2018 16:56

gezien geen reactie van deskundigen : ik zou denken om het voor te leggen aan de vrederechter ( maar ik ben geen deskundige)

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 16 apr 2018 19:50

Staat er iets over dat vijvertje in uw aankoopakte? Is het omschreven als een gemeenschappelijk goed? Met welke quotiteiten? Is er iets beschreven over een onder houdverplichting?
Indien niets van dit alles, zou ik een AS sturen naar de buurman, met de vraag per omgaande te beginnen aan het onderhouden van zijn vijverdeel volgens de regels van de kunst, en dat je, bij gebrek daaraan, binnen xx dagen zal beginnen met het opvullen van uw vijverdeel, en het plaatsen van een doorlopende afsluiting.

Reclame

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”