Halve dagen vakantie tijdens opzegperiode

Jannn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Halve dagen vakantie tijdens opzegperiode

#1 , 13 apr 2018 11:11

Allen,

ik zit in mijn opzegperiode na ontslagen te worden en wil weten of het mogelijk is om halve dagen jaarlijkse vakantie op te nemen zonder de termijn ervan te verlengen. Volgens bepaalde HR bronnen (Securex, Assentia..) is dit mogelijk omdat de wettekst enkel over volledige dagen spreekt.
‘De wettekst spreekt enkel over volledige dagen jaarlijks verlof. De gangbare mening is dat halve dagen jaarlijkse vakantie de opzegtermijn niet schorsen. Dit werd reeds bevestigd door rechtspraak van het Hof van Cassatie. Ook de FOD Werkgelegenheid, Arbeid en Sociaal Overleg adviseert in deze zin.’

Nu hebben ze op mijn werk ook even hun HR-partner opgebeld(Acerta) en deze beweert dat dit niet mogelijk is.

Heeft iemand hier ervaring of kennis mee?

Met vriendelijke groeten,

Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 13 apr 2018 19:29

Als je letterlijk de wet interpreteert (wet van 3 juli 1978, artikel 28 1°) spreekt deze inderdaad enkel over dagen van jaarlijkse vakantie.
Wettekst: http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1978070301

Volgens het cassatie-arrest van 23 maart 1981 (hearsay, vind de tekst zelf niet terug) zou dit inderdaad enkel tellen bij volledige dagen, aangezien je anders nog prestaties (of iets gelijkgesteld aan prestaties) verricht hebt.
Dit laatste lijkt mij ook logisch te zijn.

Hier lijkt Acerta dus in de fout te gaan.
Ik zou sowieso dit doorgeven aan je werkgever dat dit niet klopt, verwijzend naar de wet en naar het cassatie-arrest (jij hebt geen zaak met Acerta, enkel met je werkgever).

Nu zijn de keuzes aan jou:
1. Je berust je er in, en neemt geen halve dagen verlof.
2. Je doet het niet, Acerta verlengt automatisch je zogenaamde opzeg, en dan heb je de volgende opties.
A. Je doet de extra duur, ook al hoeft dit niet, en daarna stopt het.
B. Je doet de extra duur, en eist een verbrekingsvergoeding omdat je een nieuw impliciet contract van onbepaalde duur gekregen hebt.
C. Je doet de extra duur niet, en ziet wat de gevolgen zijn (minder loon, WG die jou voor de rechtbank sleept, ..).
D. Je gaat naar de arbeidsrechtbank om tegen de beslissing in te gaan.

Jannn
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 16 apr 2018 11:49

Dank je voor je advies!

Mvg, Jan

Reclame

Terug naar “Aanwerving & Ontslag”