Onbekende verzekeraar stuurt aanrekening autoschade

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

Onbekende verzekeraar stuurt aanrekening autoschade

#1 , 10 apr 2018 18:06

Ik ontving op mijn privéadres een brief van een verzekeraar met een schadeopmeting van 3 jaar terug van een schade-expertverslag in bijlage en een aanrekening van meer dan 3000€ te betalen aan de verzekeraar, desnoods via mijn verzekeraar. Voorts staat er foto's en gegevens bij van een auto (bouwjaar 2004) vooraleer deze hersteld werd precies, of zelfs niet zal hersteld worden. Het adres van de verzekeringsnemer-beweerder is zwartgemaakt. De verzekeringsmaatschappij eist dat ik dit bedrag overmaak.
De enige claim is 'vandalisme'. Ik vermoed dat ik eens geparkeerd stond naast iemand wiens wagen gehavend was. Die heeft dat misschien mijn nummerplaat genoteerd. Zowiezo maak ik me geen zorgen aangezien de krassen volledig rondom de auto geconstateerd zijn, dus kan dit ook niet onbewust gedaan zijn.

Dit lijkt me eerder een valse poging van iemand die "maar probeert", en wellicht bij 10 auto's in de buurt van zijn auto de nummerplaat opschrijft en dan illegaal ons adres wil te weten komen, en dan een dreigbrief stuurt door een malafide verzekeraar. Kotbazen doen dit ook met verbruikskosten van 4.5 jaar oud. Als er 3 mensen betalen uit angst hebben ze zo mooi 9000 euros binnen.

Ik had ook eens schade aan mijn fiets en dan kon de politie niets voor mij doen omdat ik geen bewijs had wie het gedaan had. Ze wilden zelfs geen camerabeelden gebruiken.

Welke stappen kan ik ondernemen tegen het feit dat een verzekeringsmaatschappij mijn privéadres gebruikt of opzoekt? Een gewoon PV enkel? Of kan ik nog meer doen?

Naar mijn ervaring met verzekeraars kunnen verzekeraars via het nummerplaat de andere verzekeraar contacteren, maar dan heb je een PV of aanrijdingsbewijs nodig, of heb ik het mis?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 11 apr 2018 15:08

U kan een klacht bij de privacycommissie overwegen. De vraag is echter wie de opzoeking heeft verricht: de verzekeringsmaatschappij of de politie.
"sowieso" schrijf je zo.

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#3 , 11 apr 2018 15:49

U kan een klacht bij de privacycommissie overwegen. De vraag is echter wie de opzoeking heeft verricht: de verzekeringsmaatschappij of de politie.
De verzekeraar schrijft dat hij bepaalde rechten heeft, ik zie niet in waarom de politie een adres van een vreemde zou doorgeven.

Reclame

WP002
Berichten: 1479

#4 , 11 apr 2018 17:08

Wie iets beweert moet ook met bewijzen op de proppen komen. Overweeg een tegenklacht wegens smaad.

Didymus
Berichten: 2061

#5 , 11 apr 2018 18:27

Smaad is in België alleen mogelijk tegenover overheidsfunctionarissen. Voor laster en eerroof moet je een kwaad opzet kunnen aantonen en het moet "openbaar" zijn, dus in aanwezigheid van derden, wat hier niet het geval lijkt.

Adres kan bijvoorbeeld in het strafdossier zijn terecht gekomen zonder dat men ooit de moeite heeft genomen om u te verhoren.
"sowieso" schrijf je zo.

rogerilli
Topic Starter
Berichten: 109

#6 , 20 apr 2018 16:44

Smaad is in België alleen mogelijk tegenover overheidsfunctionarissen. Voor laster en eerroof moet je een kwaad opzet kunnen aantonen en het moet "openbaar" zijn, dus in aanwezigheid van derden, wat hier niet het geval lijkt.

Adres kan bijvoorbeeld in het strafdossier zijn terecht gekomen zonder dat men ooit de moeite heeft genomen om u te verhoren.
Dus er kan tegen iedereen een strafdossier met persoonsgegevens zijn zonder dat men iets weet ?

Straffe business! Zo kan ik ook iedereen van mijn dorp een brief van de verzekeringen sturen..
Ik dacht dat elk strafdossier strikt geheim was.

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 20 apr 2018 16:50

Strafdossier is geheim tot het parket het afsluit en inzage toestaat. Persoonlijke gegevens van de mogelijke betrokkenen zullen dan zichtbaar zijn voor zij die het dossier op de griffie gaan inkijken.
"sowieso" schrijf je zo.

Terug naar “Algemeen”