Firma buitenland + werken in dienstverband in België

DV2018
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Firma buitenland + werken in dienstverband in België

#1 , 11 apr 2018 08:53

Beste,

Momenteel ben ik gedomicilieerd in Tsjechië en actief met een eigen vennootschap in meerdere landen waaronder Tsjechië zelf en België, Nederland en Duitsland. Louter ter info: productie gebeurt dus deels in Tsjechië, Nederland en België.

Nu daar ik nog niet voldoende inkomen hier kan uithalen om even ruim te leven als voordien toen ik in dienst was van een Belgische bedrijf en ik momenteel een opportuniteit heb om in België weekendwerk (zaterdag 12u + zondag 12u) te doen zal dit me toelaten om een maandelijks vast inkomen te hebben en mijn zelfstandige activiteit zonder zorgen verder te kunnen opbouwen.

Nu zal ik me best terug in België domiciliëren lijkt me. Zal dus van vrijdagmiddag tot maandagmiddag in België zijn waardoor ik +/- 3 volle dagen per week in België ben. In theorie zou mijn domicilie in het buitenland dienen te zijn daar ik mijn 'thuisbasis' in het buitenland heb en daar ook meer dagen zal zijn op een jaar dan in België. Echter zal dit nooit +183 dagen zijn daar ik ook nog actief ben in NL en DE. Maar wil het niet nodeloos moeilijk maken door in België te werken en in Tsjechië belastingen te betalen. Vermoedelijk zal de werkgever ook niet staan te springen hiervoor. Deze is echter wel op de hoogte van mijn zelfstandige activiteit in het buitenland.

Nu zolang ik me geen salaris laat uitbetalen vanuit de buitenlandse firma zie ik hier geen problemen omtrent dubbele belastingen etc. Kan iemand dit bevestigen vanuit Belgisch standpunt voor eventuele valkuilen of dergelijke?

Graag enkel reacties van mensen welke überhaupt kennis hebben van de Belgische/Europese wetgevingen aub.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 11 apr 2018 22:37

Zelf indien je zou willen kan je activiteiten die je in België uitoefent niet in het buitenland laten belasten. Anders zou elke Belgische kapper, bakker en carwash een vennootschap gebruiken in Bulgarije of op de Kaaimaneilanden.

M.i. ben je volgens mij belastbaar ofwel als niet inwoner, ofwel als duaal resident België / Tsjechië. Puur fiscaal (op vlak van personenbelasting) zal het niet veel uitmaken, daar je in beide gevallen belasting in de personenbelasting zal moeten betalen in België. Heb je daarnaast nog aanzienlijke kapitaalinkomsten, daar kan het wel een verschil maken (maar die heb je waarschijnlijk niet, want je moet hier opteren voor een 2de job).

Indien belast onder het BNI stelsel dan betaal je gewoon personenbelasting op je inkomsten in België, en daarmee is het klaar. Indien duaal resident dan betaal je PB in België en geniet je in Tsjechië een vrijstelling (cfr. het BE-CZ dubbelbelastingverdrag)

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”