maximale woonafstand voor co ouderschap

lievemama
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

maximale woonafstand voor co ouderschap

#1 , 09 apr 2018 17:33

Mijn partner en ik gaan uit elkaar. we hebben een kind (7 jaar) en zijn bezig met het ouderschapsplan. we willen het liefst co ouderschap waar we allebei evenveel dagen voor onze rekening nemen. echter er is een verstorend feit: mijn (ex) partner heeft aangegeven in de toekomst niet in dezelfde woonplaats te willen blijven wonen, maar 30 km verderop. dit stuit mij tegen de borst en ook niet in het belang van het kind. deze zal dan de helft van de week 's ochtends en 's avonds een half uur in de auto moeten zitten om thuis te komen en even iets ophalen bij de andere ouder zit er ook niet in. ik zie dit niet zitten en ben genegen om het co ouderschap ter discussie te stellen en "gewoon" een omgangsregeling in te stellen. wat zijn mijn rechten en plichten hierbij?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#2 , 09 apr 2018 17:51

als u "moeilijk" gaat doen over amper 30km, dan gaat ge bij eventuele rechters ferm het onderspit delven.

30km is geen onoverkomelijke afstand, zeker niet in belgie

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 09 apr 2018 18:32

Ik volg de reactie hierboven, co-ouderschap ter discussie stellen om een luttele 30km geeft de indruk dat u niet wil meewerken aan een goede regeling.

Reclame

eylis
Berichten: 8836

#4 , 09 apr 2018 18:50

Het is niet de makkelijkste manier om verblijfsco-ouderschap te realiseren (want daar heeft u het in feite over: co-ouderschap is het wettelijk gedeeld ouderlijk gezag) maar het is niet onmogelijk. In elk geval kan u dat moeilijk of onprettig vinden, maar er worden geen rechten of plichten overtreden hiermee. Dus ga niet in tegenoffensief. Het heeft geen zin hiervan een zaak van te maken voor een rechtbank. Probeer dus zoveel mogelijk méé te denken naar creatieve en pragmatische oplossingen om van dit verblijfsco-ouderschap een succes te maken. Zelfs met een ouder die 30 km verder woont. Bij verblijven op iets grotere afstand zijn regelingen per volledige week iets makkelijker omdat de weekstructuur dan hetzelfde is. De week splitsen is iets moeilijker omdat de schooldagverloop bij de 2 ouders verschillend is.

Franciscus
Berichten: 38583

#5 , 09 apr 2018 20:31

Ene kant van Antwerpen naar andere kant is al meer dan 30 km.

Eliass
Berichten: 128
Juridisch actief: Nee

#6 , 16 apr 2018 13:58

Ik kan me alleen maar aansluiten: 30km lijkt veel, maar is echt wel overbrugbaar, ook voor het kind. Stug reageren dat dit niet haalbaar is, kan serieus in uw nadeel uitdraaien.
Altijd mijn suggestie, maar begrijpelijk moeilijk in deze situaties: probeer tot een dialoog te komen met uw ex-partner, in het belang van het kind. Een flexibele regeling, met wederzijds respect dient in het belang van kind en ouders.

Terug naar “Echtscheiding”