Medische fout van dierenarts

Paul Vander Elst
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Medische fout van dierenarts

#1 , 26 feb 2018 23:16

Geachte,

mijn dochter bracht haar hond (een Berner Sennen van ongeveer 6 jaar oud) vandaag naar de dierenarts (in feite een dierenkliniek) voor een onderzoek waarbij een radiografie moest worden genomen.
De hond moest daarvoor een spuit krijgen. En daar is het helemaal fout gegaan. De hond is kort na toediening van die spuit gestorven.
Niet enkel werd haar dat gewoon meegedeeld, maar daar boven op kreeg ze nog een rekening voorgeschoteld van € 300!!!!!
In de emotionele toestand waarin zij zich bevond (en nog steeds bevindt) heeft zij die € 300 ook effectief betaald.
Ik kan dit niet aanvaarden en wens verdere stappen te ondernemen.
Kunnen jullie me hierbij even op weg helpen?

Met vriendelijke groeten,
Paul Vander Elst
Rood Kloosterlaan 68
1910 Kampenhout (Vlaams-Brabant)
gsm 0474 33 81 73 of 016 65 68 40. <== correctie van het gsm nummer

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#2 , 26 feb 2018 23:30

Kunt u aantonen dat er een medische fout werd gemaakt?
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

mjers
Berichten: 1788

#3 , 27 feb 2018 09:18

Tja, als de hond sterft na een spuit lijkt mij dit toch bewijs genoeg.

U zal in eerste instantie een advocaat moeten contacteren.
Dit zal u veel meer kosten dan die 300€ maar ik neem aan dat het u niet om het geld te doen is.

Als er iets mee te bereiken valt betwijfel ik. In het beste geval zal de verantwoordelijke eens op de vingers getikt worden, maar daar zal het ook bij blijven.

Reclame

LeenW
Berichten: 12811

#4 , 27 feb 2018 09:22

Het feit dat de hond sterft is op zich geen bewijs van een medische fout.

mjers
Berichten: 1788

#5 , 27 feb 2018 09:28

Het feit dat de hond sterft is op zich geen bewijs van een medische fout.
Na een spuit met kleurstof is het redelijk te denken dat de hond hier allergisch op heeft gereageerd. Dit dienen ze op voorhand te testen en ik spreek uit ervaring.
Bij dieren wordt deze stap uit gemakzucht vaak overgeslagen, met alle gevolgen van dien.

In het onwaarschijnlijke geval dat deze hond een natuurlijke dood stierf in de korte tijd dat hij in het ziekenhuis verbleef dan heeft u uiteraard een punt. Maar ik betwijfel het.
Laatst gewijzigd door mjers op 27 feb 2018 09:30, 1 keer totaal gewijzigd.

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 27 feb 2018 09:29

Hij had mogelijks een zwak hart. Daarom doen ze bij een operatie bij mensen steeds een anesthesie- vooronderzoek

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 27 feb 2018 09:44

Tja...
Maar die vooronderzoeken of voorbehandelingen of wat dan ook zijn niet gratis.

En als dat dan aangerekend wordt, is het kot ook al te klein...

Je zal wel m.i. moeten bewijzen dat die dierenarts een fout gemaakt heeft. succes!

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 feb 2018 09:50

Is er al een Autopsie gedaan, zonder dit sta je nergens .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

asperger
Berichten: 6497
Juridisch actief: Nee
Locatie: Lier

#9 , 27 feb 2018 10:36

Men moet:

1. verband tussen oorzaak en gevolg kunnen aantonen
2. vervolgens aantonen dat het gevolg te wijten is aan niet toepassen van de goede praktijk
die in dergelijke gevallen geldt voor dieren (kan verschillen van die voor mensen)
"Politici verkiezen echter liever de bedenkelijke heldenstatus van betweter te belichamen tegenover die van de minus habens." (Victor Dauginet in "Het belaste land", pagina 72)

jef007
Berichten: 1679

#10 , 27 feb 2018 16:15

voor een snelle en betaalbare autopsie kan u naar Dierenfaculteit in Gent ( Merelbeke dacht ik) rijden .
uw verzekering inlichten en contact laten nemen met de verzekering van de dierenarts
zij handelen dit verder af
( ik heb zo 15 jaar geleden een zaak gewonnen tegen een dierenarts die een kalf mismeesterd heeft bij de geboorte, ik heb toen 30.000 BEF gekregen van de verzekering van de dierenarts, zijn franchise van 5.000 BEF moest de dierenarts rechtsreeks aan mij betalen)

artemis
Berichten: 3293

#11 , 27 feb 2018 18:46

TS is nog niet teruggekomen.
Ik vermoed dat dit topic op een heel emotioneel moment en impulsief geschreven is, dat is begrijpelijk.
Mogelijk is er intussen al een verklaring voor de plotse dood van de hond.
Er bestaat ook zoiets als de Orde der Dierenartsen.

Zelfs al is het jammerlijk voorval intussen misschien opgehelderd. Toch zou het wel zo netjes zijn van Paul om een stand van zaken te geven. Hier hebben mensen meegedacht.

delady
Berichten: 547

#12 , 28 mar 2018 20:33

Kan ook door verdoving ketamine komen...
1 hond van mij kreeg een epileptische aanval
1 andere hond braakte tijdens narcose hierdoor en verstikte bijna...
Nooit geen ketamine meer

jef007
Berichten: 1679

#13 , 28 mar 2018 23:18

erg hé dat er mensen hier hulp/uitleg..... vragen en dan niets meer van zich laten horen!

Terug naar “Medisch- & Sportrecht”