dagvaarding hoger beroep

andyvp
Topic Starter
Berichten: 14

dagvaarding hoger beroep

#1 , 11 feb 2018 03:19

op 30/11 2017 kreeg ik vonnis voor het rijden met een voertuig die niet verzekerd en ook niet ingeschreven was (lang verhaal maar heel stom van mij) .

al goed en wel , nu krijg ik woensdag een brief dat ik gedagvaard word door het openbaar ministerie in hoger beroep omdat ze de uitspraak waarschijnlijk te mild vonden .

mijn vraag is of er niet een termijn geld van 40 dagen om tegen een uitspraak in beroep te gaan ? ik zou gedagvaard worden eind deze maand en vind geen enkele datum jonger dan 24 januari.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 11 feb 2018 17:30

Termijn van beroep begint pas te lopen na de betekening van het vonnis.
Het OM heeft dit vermoedelijk niet gedaan, dan telt de korte termijn niet.

andyvp
Topic Starter
Berichten: 14

#3 , 11 feb 2018 18:07

dank u voor verduidelijking , lijkt het de moeite om hiervoor een advocaat te nemen ?

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 feb 2018 09:40

De termijn om hoger beroep aan te tekenen is dertig dagen, vanaf de uitspraak. In strafzaken moet een vonnis op tegenspraak niet worden betekend om de termijn te laten lopen en het vonnis is steeds op tegenspraak wat het openbaar ministerie betreft. Het OM beschikt over een bijkomende termijn van tien dagen als de beklaagde hoger beroep instelt. Het hoger beroep wordt ingesteld door een verklaring ter griffie, niet door de dagvaarding van het OM om in hoger beroep te verschijnen. (zie voor dit alles art. 203 Wetboek Strafvordering).

Art. 205 Wetboek Strafvordering bepaalt dat wanneer het hoger beroep wordt ingesteld door het openbaar ministerie bij het hof of de rechtbank die van het beroep kennis moet nemen dit haar hoger beroep binnen de veertig dagen na de uitspraak moet laten betekenen.

De procureur des Konings oefent het ambt van openbaar ministerie uit bij zowel de rechtbank van eerste aanleg als bij de politierechtbanken van het gerechtelijk arrondissement. Wanneer hoger beroep werd ingesteld in de vormen en binnen de termijn die bij artikel 203 Wetboek van Strafvordering zijn bepaald, dient het hoger beroep van de procureur des Konings tegen een vonnis van de politierechtbank, niet aan de beklaagde te worden betekend (Cass., 16 december 2015).

andyvp
Topic Starter
Berichten: 14

#5 , 13 feb 2018 11:32

Dus moet het wel binnen de 40 dagen ? Is het de moeite om een advocaat te nemen ?

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 feb 2018 13:36

Neen. Het moet niet binnen de 40 dagen. Zie het arrest van het Hof van Cassatie waarnaar ik verwezen heb.

andyvp
Topic Starter
Berichten: 14

#7 , 13 feb 2018 21:44

en de andere vraag ? gaan de kosten voor de advocaat geen kosten zijn bovenop ?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 feb 2018 21:54

en de andere vraag ? gaan de kosten voor de advocaat geen kosten zijn bovenop ?
Ja natuurlijk, u advocaat moet toch ook betaald worden, dit is nu éénmaal zo.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

andyvp
Topic Starter
Berichten: 14

#9 , 01 mar 2018 01:40

pffff ...van het rechtvaardig gevoel die ik had bij het eerste vonnis bleef niks meer over , na het betoog van het OM leek het meer op een heksenjacht en haalden ze er ook nog eensnelheidsovertreding bij van 13 jaar geleden !! tijdens mijn verweer word ik dan ook nogvin het belachelijke getrokken , uitspraak over 14 dagen . aangezien ik geen verzekering had , dus ook geen rechtsbijstand , geen advocaat :(

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 25 mar 2018 15:00

Neen. Het moet niet binnen de 40 dagen. Zie het arrest van het Hof van Cassatie waarnaar ik verwezen heb.
Euh, het moet toch wel :?:

Alleen moeten ze de beklaagde dat niet laten weten ...
Dus het eerste dat die merkt, is de dagvaarding, ruim na einde beroepsperiode ...


Dat zijn hier nogal regels in dit land, en dan verschieten dat justitie vierkant draait.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 25 mar 2018 15:10

Ik was blijkbaar niet duidelijk genoeg. Sorry.
Er moet niet gedagvaard worden binnen de 40 dagen.
Er moet wel hoger beroep worden aangetekend binnen de 30 dagen (termijn verlengd met 10 dagen als de beklaagde hoger beroep heeft aangetekend), vanaf de uitspraak.

Terug naar “Andere”